Παρά το γεγονός ότι οι ισχυροί εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι διεκδικούν ή ετοιμάζονται να «χτυπήσουν» μεγάλους διαγωνισμούς του δημοσίου, ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις και ιδιωτικοποιήσεις και άλλα ανάλογα projects, όπως φαίνεται από τις εξελίξεις ο τομέας των ιδιωτικών έργων αποτελεί σημαντικό πεδίο δράσης.
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα ιδιωτικά projects, είτε πρόκειται για κιτρικά, τουριστικά/ξενοδοχειακά, γραφεία κ.α. είτε για άλλου είδους έργα (πχ. ενεργειακά) συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό «πακέτο» και μια διέξοδο για τους ομίλους ακόμα και τώρα που προχωρούν άλλου είδους διαγωνισμοί. Παλαιότερα, μέχρι και προ ολίγων ετών, παρατηρούνταν έτσι κι αλλιώς σαφή μείωση στην προώθηση μεγάλης μάζας δημόσιων έργων, κατά συνέπεια οι κατασκευαστές στρέφονταν μοιραίας προς τις όποιες ιδιωτικές αναπτύξεις εντός ή εκτός συνόρων.
Ωστόσο, φαίνεται ότι και τώρα, ιδίως στο προσεχές διάστημα, μια σειρά από ιδιωτικές επενδύσεις και αναπτύξεις σε διάφορους τομείς είναι ικανές να στηρίξουν τα ανεκτέλεστα και τα έσοδα των ομίλων καθώς δρομολογούνται έργα όπως αυτά στο Ελληνικό (πολλών δις ευρώ συνολικά), οικιστικά projects μεσαίου ή μεγαλύτερου μεγέθους, γραφειακοί χώροι, νέα logistics, ανακαινίσεις, αναβαθμίσεις υφιστάμενων ξενοδοχειακών ακινήτων, νέα έργα τουριστικής ανάπτυξης, Καζίνο, έργα που σχετίζονται με αξιοποίηση αεροδρομίων, λιμένων, αποκρατικοποιήσεων (για λογαριασμό τρίτων δηλαδή).
Αναμφίβολα λοιπόν, αυτό το «κομμάτι» αποτελεί, ή μάλλον συνεχίζει να αποτελεί, δέλεαρ για τις εταιρείες, πόσω μάλλον αφού δεν σχετίζεται απαραίτητα με δημόσιους διεθνείς διαγωνισμούς που μπορεί να χρονοτριβούν ή να μπλέξουν σε κυκεώνα προσφυγών, αλλά με πιο στενές και «σφιχτές» διαδικασίες.
Προφανώς βέβαια, η πρώτη φάση των έργων στο Ελληνικό, στο ιδιωτικό mega project της Lamda, που θα περιλαμβάνει δημοπρατήσει σχεδόν 300 εκατ. ευρώ (υπογειοποίηση Λ. Ποσειδώνος, οδικά δίκτυα, υποδομές, αποχετευτικά και αντιπλημμυρικά κ.α.) σίγουρα αναμένεται με ενδιαφέρον από τους μεγάλους του κλάδου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ) που έχουν λάβει και τις σχετικές προσκλήσεις συμμετοχής στην «κλειστή» διαδικασία δημοπρατήσεων.
Προ ημερών μόλις, ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, Χρ. Παναγιωτόπουλος, έδωσε μια «γεύση» παραθέτοντας κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία. Η εταιρεία από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και σήμερα έχει υπογράψει έργα 262 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που αφορούν σε διαγωνισμούς του δημοσίου και 175 εκατ. ευρώ από ιδιωτικά έργα, διόλου ευκαταφρόνητο νούμερο. Μάλιστα, υπάρχουν και έργα στα οποία η ΑΚΤΩΡ έχει μειοδοτήσει κι έχει ξεκινήσει η διαδικασία της κατάθεσης των δικαιολογητικών. Από αυτά, τα ιδιωτικά προς υπογραφή έργα είναι 519 εκατ. ευρώ (επί συνόλου 544 εκατ. ευρώ). Αν μη τι άλλο τα ποσά αυτά δείχνουν μία τάση.
Επίσης, όπως αποκάλυψε το insider, η ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ανέλαβε έναντι τιμήματος 19 εκατομμυρίων ευρώ τα εξωτερικά έργα ανακαίνισης του Πύργου Πειραιά (Piraeus Tower), με το γκρουπ να έχει μια κρίσιμη μάζα ανάλογων οικοδομικών/κτιριακών/τουριστικών έργων στο χαρτοφυλάκιό του σχεδόν 450-500 εκατ. ευρώ, όπως σημειώθηκε και σε σχετικό θέμα προ ημερών.
Αλλά και η ΑΒΑΞ έχει στο στόχαστρό της τα ιδιωτικά projects, στο Ελληνικό )στο διαγωνισμό για την ανάληψη κατασκευής και την εκμετάλλευση του Πύργου Κατοικιών που πρόκειται να ανεγερθεί στο Ελληνικό) ή αλλού. Παλιότερα για τον Πύργο Κατοικιών είχαν ακουστεί περί συνεργασίας με τον αμερικανικό όμιλο Macklowe. Νεότερες πληροφορίες σημειώνουν ότι η ΑΒΑΞ γ ια τους ουρανοξύστες, έχει συγκροτήσει στρατηγική συμμαχία με την ιταλική Rizzani de Eccher.
Όπως σημειώνονταν στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεση της Intrakat, «η ανάπτυξη υποδομών και άλλων κατασκευαστικών έργων αποτελεί βασική προτεραιότητα και τα πεδία στα οποία θα κατευθυνθεί η παραγωγή αφορά σε επενδύσεις του Δημοσίου και του Ιδιωτικού τομέα σε υποδομές οδικών αξόνων, σε υδραυλικά έργα, σε σιδηροδρομικά έργα, σε υποδομές σχολικών συγκροτημάτων και δικαστικών μεγάρων, σε έργα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, σε αναβαθμίσεις δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και σε έργα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, σε ενίσχυση βασικών οικιστικών και τουριστικών υποδομών και σε υποδομές επικοινωνιών». Να σημειωθεί ότι η εισηγμένη, που είχε φέρει σε πέρας το σημαντικότατο project της αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για λογαριασμό της Fraport, έχει κατασκευάσει ή υλοποιεί σημαντικά έργα για λογαριασμό τρίτων και ιδιωτών (όχι δημόσια ή ΣΔΙΤ) που σχετίζονται με κτίρια, ενέργεια, τουρισμό κ.α. συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.