Ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση ώστε η Ελλάδα να γίνει το 14ο κράτος της Ε.Ε. που αποκτά εθνικό κλιματικό νόμο, με την παρουσίαση σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας του θεσμικού πλαισίου που θα δώσει νομική υπόσταση στις δεσμεύσεις της χώρας μας για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, στο πλαίσιο των στόχων που έχει θέσει η Ε.Ε.
Αναφορά στον επικείμενη θέσπιση του κλιματικού νόμου είχε κάνει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Kλιματική Aλλαγή (COP26) στη Γλασκόβη, ενώ στο χθεσινό του άρθρο στο Politico σημείωσε πως το τελικό σχέδιο θα εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο αυτή την εβδομάδα.
Όπως πρόσθεσε, το νομοθετικό πλαίσιο θα καλύπτει το πρόγραμμα 6+1 σημείων που υλοποιείται για το κλίμα. Έτσι, θα υποστηρίζει τις παρεμβάσεις στη ναυτιλία, τον τουρισμό, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την απαλλαγή από τη χρήση άνθρακα, τις διασυνδέσεις για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας και την προστασία τα οικοσυστημάτων.
Οδικός χάρτης
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ο κλιματικός νόμος προορίζεται να αποτελέσει τον νομικά δεσμευτικό «οδικό χάρτη» για τον μηδενισμό των ρύπων έως το 2050, ξεκινώντας από τον αναθεωρημένο στόχο για το 2030, για περιορισμό έως τότε των εκπομπών κατά 55%, όπω έχει δεσμευθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της. Επίσης, για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως τα μισά του αιώνα, θα θέτει ως ενδιάμεσο στόχο την περικοπή των εκπομπών κατά 80% έως το 2040.
Παράλληλα, θα ανοίγει τον δρόμο ώστε να εκπονηθούν επιχειρησιακά σχέδια περιορισμού των ρύπων σε κάθε έναν από τους βασικούς και ρυπογόνους τομείς της οικονομίας - όπως η γεωργία, η ηλεκτροπαραγωγή, οι μεταφορές και ο κτιριακός τομέας. Έτσι, για παράδειγμα, στην περίπτωση των μεταφορών, θα προβλέπεται ότι στην περίπτωση των ταξί, μέσα στην τρέχουσα 10ετία θα αποσυρθούν από τις νέες ταξινομήσεις τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Την ίδια στιγμή, εκτός από τους φορείς της κεντρικής δημόσιας διοίκησης, στην «πράσινη» μετάβαση θα εμπλακούν και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι θα πρέπει να καταστρώσουν σχέδια περιορισμού των εκπομπών τους, για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των κτιριακών τους εγκαταστάσεων, αλλά και όλων των δραστηριοτήτων τους.
Θεσμικό πλαίσιο για αποθήκευση
Στο Υπουργικό Συμβούλιο θα παρουσιαστούν επίσης οι βασικές αρχές για το πλαίσιο εγκατάστασης και λειτουργίας μονάδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ασφάλεια τροφοδοσίας, με δεδομένη τη στοχαστικότητα των ΑΠΕ. Επιπλέον, θα τεθεί επί τάπητος το δεύτερο «κύμα» παρεμβάσεων για την απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας νέων μονάδων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ώστε το θεσμικό καθεστώς να προσεγγίσει τον όρο των δύο ετών που ορίζουν οι ευρωπαϊκές Κατευθυντήριες Γραμμές για την αδειοδοτική «ωρίμανση» καινούριων σταθμών ΑΠΕ.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, η νέα αυτή νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου θα συμβάλει στον στόχο οι επενδύσεις σε ΑΠΕ να αδειοδοτούνται σε 2 χρόνια, όπως προβλέπει και η σχετική κοινοτική Οδηγία. Ένα χρονικό διάστημα αισθητά μειωμένο από τα σημερινά δεδομένα στη χώρα μας, όπου η αδειοδότηση διαρκεί περί τα 4-5 έτη για τα φωτοβολταϊκά και 8-10 έτη για τα αιολικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα προβλέπει στοχευμένα μέτρα σε διάφορες φάσεις της αδειοδοτικής διαδικασίας, από την Οριστική Προσφορά Σύνδεσης μέχρι την Άδεια Λειτουργίας, την άρση εμποδίων που προκαλούν καθυστέρηση σε κάθε ένα από αυτά. Επίσης, θα απαλείφει ένα από τα υφιστάμενα βήματα ωρίμανσης των νέων έργων ΑΠΕ, με την κατάργηση της μη δεσμευτικής προσφοράς σύνδεσης.
Οι βασικές προβλέψεις για τα offshore αιολικά
Το ΥΠΕΝ θα παρουσιάσει επίσης τους κεντρικούς «πυλώνες» του θεσμικού πλαισίου που προετοιμάζει για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Ένα πλαίσιο που, όταν εκπονηθεί, θα επιτρέψει να ανοίξει ο δρόμος για την αξιοποίηση του πλούσιου αιολικού δυναμικού των ελληνικών θαλασσών, η οποία έχει ήδη προσελκύσει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θεσμικό πλαίσιο θα προβλέπει τον προσδιορισμό από την πολιτεία ευρύτερων θαλάσσιων ζωνών, εντός των οποίων θα μπορούν να εγκατασταθούν τέτοια έργα, καθώς η ανάπτυξη και λειτουργία τους δεν θα έρχεται σε σύγκρουση με άλλες δραστηριότητες (αλιεία, τουρισμός). Οι υποψήφιοι επενδυτές θα μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για δέσμευση συγκεκριμένων περιοχών εντός αυτών των ζωνών, με την πολιτεία να προχωρά στη συνέχεια σε προσωρινή παραχώρηση των περιοχών αυτών σε όσους ενδιαφερόμενους πληρούν μία σειρά από κριτήρια οικονομικής και τεχνικής φερεγγυότητας.
Αυτοί οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα μπορούν να μελετήσουν τις περιοχές που έχουν δεσμεύσει προσωρινά, λαμβάνοντας για παράδειγμα ανεμολογικά δεδομένα, ώστε να οριστικοποιήσουν όλες τις παραμέτρους της επένδυσης. Έτσι, όταν στη συνέχεια θα διενεργηθεί μπορούν να διαμορφώσουν τις προσφορές τους