Εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού για την προστασία από τις ηλεκτρονικές απάτες, που θα διαρκέσει και ολόκληρο το 2022, ξεκίνησαν το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Ελληνική Αστυνομία και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών.
Με το μήνυμα «Μία παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη», οι τέσσερις φορείς - μέσω ευρείας καμπάνιας και από τηλεόραση και ραδιόφωνο – εφιστούν στους πολίτες την ανάγκη μεγαλύτερης εγρήγορσης και επιφυλακτικότητας στην αποδοχή μηνυμάτων που φαίνεται να έχουν ως αποστολέα την τράπεζα, αλλά στην πραγματικότητα προέρχονται από απατεώνες που καιροφυλακτούν για το ανυποψίαστο θύμα τους.
Τον συναγερμό ΤτΕ, τραπεζών και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και τις επικείμενες δράσεις για την προστασία του κοινού ειδικά ενόψει της εορταστικής περιόδου, είχε επισημάνει το insider.gr, ύστερα από την διογκούμενη έξαρση των περιστατικών απάτης. Σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, το 2020 τα περιστατικά απάτης στις μεταφορές πιστώσεων και η αξία τους αυξήθηκαν κατά 298% και 313% αντίστοιχα, σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν 1.179 περιστατικά απάτης συνολικής αξίας 6,2 εκατ. ευρώ από 296 περιστατικά απάτης, συνολικής αξίας 1,5 εκατ. ευρώ το 2019.
Στελέχη τραπεζών επισημαίνουν στο insider.gr ποια είναι τα βήματα – κλειδιά για να έχει κάποιος το κεφάλι του ήσυχο από τις ηλεκτρονικές απάτες.
α) Προστασία κωδικών
* Δημιουργείστε σύνθετους κωδικούς, αλλάζετέ τους συχνά, μην τους φυλάσσετε γραπτά και μην τους αποκαλύπτετε σε κανέναν.
* Μην αποθηκεύετε ΠΟΤΕ τους κωδικούς σας (Username, Password) για κανέναν λόγο και σε καμία συσκευή σας.
* Φροντίστε το Password (Μυστικός Κωδικός) που δημιουργείτε κάθε φορά να είναι σύνθετο, μη προβλέψιμο (π.χ. ημερομηνία γέννησης) και αλλάζετέ το συχνά.
* Φυλάξτε τόσο το Username (Κωδικός Συνδρομητή) όσο και το Password (Μυστικός Κωδικό) σε διαφορετικά μέρη και με τρόπο που να μην είναι δυνατή η υποκλοπή τους.
Η διαφύλαξη των κωδικών πρόσβασης αποτελεί ευθύνη του πελάτη της Τράπεζας. Η Τράπεζα δεν θα του ζητήσει ποτέ και με κανένα τρόπο (τηλεφωνικά ή μέσω email /sms) τους κωδικούς του. Είναι προσωπικοί και ο πελάτης δεν πρέπει να τους αποκαλύπτει σε κανέναν. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ή υποπτευθείτε κλοπή ή υποκλοπή, οφείλετε να ειδοποιήσετε αμέσως την Τράπεζα.
β) Βεβαιωθείτε ότι πλοηγήστε στο ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζας
* Βεβαιωθείτε ότι πλοηγήστε στην επίσημη ιστοσελίδα της Τράπεζας με την οποία συναλλάσσεσθε.
* Μην επιλέγετε εξωτερικά links για να συνδεθείτε στο e-Banking.
* Βεβαιωθείτε προτού εισάγετε τους κωδικούς σας ότι στη σελίδα εμφανίζεται το χαρακτηριστικό εικονίδιο με το λουκέτο στην αρχή της διεύθυνσης.
Η πρόσβαση στις υπηρεσίες της Τράπεζας πρέπει να πραγματοποιείται μόνο μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της και όχι μέσω συνδέσμων (links) σε άλλες ιστοσελίδες, μηχανές αναζήτησης ή e-mails.
γ) Προστατεύστε τις συσκευές σας
Προστατεύστε τον υπολογιστή, tablet και τις κινητές συσκευές που χρησιμοποιείτε για την πρόσβασή σας στο e-Banking:
* Θωρακίστε τον υπολογιστή σας με προγράμματα προστασίας, όπως Firewalls, Antivirus, Anitspyware.
* Φροντίστε να ενημερώνετε με τις τελευταίες εκδόσεις το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή σας, τα προγράμματα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό, τα προγράμματα πλοηγήσεως (browsers) που χρησιμοποιείτε, όπως επίσης και τυχόν εφαρμογές που ενδεχομένως χρησιμοποιείτε για την διεκπεραίωση των τραπεζικών σας συναλλαγών (π.χ. Viber).
* Μην αγνοείτε "περίεργες" συμπεριφορές του υπολογιστή σας, διότι είναι πολύ πιθανόν να προκαλούνται από την εγκατάσταση κακόβουλων προγραμμάτων.
* Διαγράφετε τα προσωρινά αρχεία Internet από τον υπολογιστή σας.
* Προστατεύετε το λογισμικό του κινητού σας και κατεβάζετε μόνο τις επίσημες εφαρμογές (Αpps) από τα επίσημα Stores (Google Play, App Store και Huawei AppGallery).
δ) Αποφεύγετε δημόσια δίκτυα
Πραγματοποιείτε τις συναλλαγές σας από ασφαλή δίκτυα και διαδικτυακούς τόπους και αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε δημόσια δίκτυα και αποφεύγετε να συνδέεστε στο e-Banking από συσκευές που δεν σας ανήκουν.
ε) Αγνοήστε email, SMS ή τηλεφωνήματα που σας ζητούν κωδικούς
* Αγνοήστε οποιαδήποτε επικοινωνία σας ζητά να συμπληρώσετε τους κωδικούς ή τα προσωπικά σας στοιχεία.
* Μην απαντάτε σε email που σας ζητούν στοιχεία των λογαριασμών ή των κωδικών σας και να μην ακολουθείτε τους συνδέσμους (links) που προτείνουν. Παραπλανητικά μηνύματα (phishing emails) μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή/και sms έχουν στόχο να υποκλέψουν προσωπικά σας στοιχεία. Τα μηνύματα αυτά υποτίθεται ότι έχουν αποσταλεί από την Τράπεζα και προτρέπουν τον παραλήπτη να μεταβεί σε συγκεκριμένη σελίδα προκειμένου να πληκτρολογήσει τα προσωπικά του στοιχεία (π.χ Username, Password, myAlpha Code , κ.λπ.). Επίσης, τηλεφωνικές κλήσεις (voice phishing) από υποτιθέμενους εκπροσώπους της Τράπεζας έχουν στόχο να υποκλέψουν προσωπικά σας στοιχεία. Οι κλήσεις αυτές παρακινούν τον χρήστη να αποκαλύψει προσωπικά του στοιχεία (π.χ. αριθμό λογαριασμού, κωδικό συνδρομητή, ΑΦΜ, ΑΔΤ κ.λπ.).
* Εάν αντιληφθείτε ή υποπτευθείτε οποιαδήποτε φυσική ή ηλεκτρονική προσπάθεια υποκλοπής των κωδικών σας, αν δώσατε τηλεφωνικά τους κωδικούς σας ή τους συμπληρώσατε σε κάποιο ύποπτο email ή παράθυρο, επικοινωνήστε άμεσα με την Τράπεζα προκειμένου να απενεργοποιήσετε τη συνδρομή σας.