ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 11:42
Ανατροπή της τελευταίας, κυριολεκτικά, στιγμής προέκυψε στο χρονοδιάγραμμα για τα σιδηροδρομικά projects συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ. Ο λόγος για το γνωστό πακέτο 6 έργων, μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, που προωθούν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο σιδηροδρομικός φορέας ΕΡΓΟΣΕ, για τα οποία σήμερα το πρωί είχε οριστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος (η αποσφράγιση θα γίνει σταδιακά μεταξύ 21 και 28 Ιανουαρίου). Τελικά, δόθηκε παράταση μίας εβδομάδας κατά συνέπεια οι εμπλεκόμενοι, δηλαδή οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, έχουν ένα πρόσθετο περιθώριο για να... εξετάσουν τόσο τις μεταξύ τους συμπράξεις όσο και τις συμμαχίες με διεθνή σχήματα, δίχως να αποκλείονται και εκπλήξεις από διεθνή γκρουπ (π.χ. Archirodon κ.α.).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΡΓΟΣΕ, «παράταση μιας εβδομάδας έλαβε η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους έξι ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς που προκήρυξε η ΕΡΓΟΣΕ. Η παράταση και για τους έξι διαγωνισμούς δόθηκε μέχρι την Παρασκευή 21-1-2022 και ώρα 10.00 π.μ. έπειτα από τη σημερινή γνωστοποίηση της σχετικής Απόφασης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Πρόκειται για τα έργα που στόχο έχουν να συνδέσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, θεωρούνται προτεραιότητας και έχουν ενταχθεί στον σχεδιασμό του υπουργείο αλλά και ευρύτερα της κυβέρνησης ώστε η Ελλάδα στον τομέα των logistics και των συνδυασμένων μεταφορών να αποκτήσει ενισχυμένο ρόλο της ως διαμετακομιστικό hub της ευρύτερης περιοχής.
Το μέγεθος και οι υψηλές απαιτήσεις των διαγωνισμών, σε προϋπολογισμό, τεχνικά χαρακτηριστικά, προμήθεια σιδηροδρομικών συστημάτων αλλά και παράδοση των έργων σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και… «με το κλειδί στο χέρι» προκάλεσαν όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα ζυμώσεις και διεργασίες στον χώρο των ομίλων. Η «τράπουλα των συμμαχιών» έχει ανακατευθεί για τα καλά, οι αρχικές εκτιμήσεις και ενδείξεις για τις συμπράξεις ανάμεσα στα γκρουπ, τις οποίες είχε αναδείξει στις γιορτές το insider, συνεχώς αλλάζουν, ενώ ήδη από την αρχή της εβδομάδας ξεκίνησε νέος γύρος σεναρίων για τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό (πέραν της ΑΒΑΞ με Alstom, το οποίο υπήρχε βέβαια και πριν, για συμμαχία Μυτιληναίου με Ελλάκτωρ και όχι με άλλη εταιρεία όπως αρχικά έλεγαν οι φήμες, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με Intrakat αν και μέχρι πρότινος οι φήμες έδειχναν άλλες συνεργασίες κ.λπ.) που ήδη έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά, στα γραφεία των εταιρειών και στα media. Σε κάθε περίπτωση, αφενός πρέπει στα σχήματα να κλειδώσει λογικά και κάποιος διεθνής «παίκτης» - πάροχος, αφετέρου, προσεχώς θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τους ομίλους που θα καταθέσουν προσφορές.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, αυτό που θα… επιβεβαιωθεί είναι ότι η διεκδίκηση πολλών διαγωνισμών σε σύντομο χρονικό διάστημα απαιτεί δυνατές συμμαχίες στο εσωτερικό, με φόντο και διεθνή στήριξη, ενώ, όπως έχει αναφέρει το insider, παρά το γεγονός ότι έχουν διαφανεί κάποιες πρώτες «συνεργασίες», εντούτοις, αναλόγως των έργων και του χρηματοδοτικού μοντέλου θα ποικίλλουν οι συμπράξεις. Κάτι που φάνηκε στη συνεργασία ΑΒΑΞ και Μυτιληναίου σε παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ (οδικά, συν την Εγνατία Οδό), της Τέρνα με τη Μυτιληναίος σε σιδηροδρομικά της ΕΡΓΟΣΕ (μικρότερου ύψους), της ΑΚΤΩΡ με την Intrakat σε οδικό ΣΔΙΤ κ.λπ. Τα έργα είναι πολλά, σε διάφορους τομείς, άλλα είναι δημόσια, άλλα ΣΔΙΤ ή παραχωρήσεις, άλλα ιδιωτικές αναπτύξεις, οπότε οι συμμαχίες θα είναι σύνηθες φαινόμενο, όπως και οι ανατροπές στις συμπράξεις.
Ειδικότερα πρόκειται για τα έργα:
• Το έργο με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΤΟΞΟΤΕΣ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού ύψους 1,688 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ 2.093.343.200 €).
• Το έργο με τίτλο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΕ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ – ETCS ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ-ΟΡΜΕΝΙΟ» έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 1,077 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ 1.337.092.000 €).
• Το έργο με τίτλο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΙΑΤΟ – ΠΑΤΡΑ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΡΙΟ - ΝΕΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ ΠΑΤΡΩΝ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού 476.500.000 ευρώ (με ΦΠΑ 591.480.000 €).
• Το έργο με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΜΒΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ ΕΩΣ ΤΟ ΛΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΛΑΥΡΙΟΥ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού ύψους 390.500.000 ευρώ (με ΦΠΑ 484.840.000 €).
• Το έργο με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΜΕ ΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ» είναι εκτιμωμένου προϋπολογισμού 308.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ 383.160.000€).
• Το έργο «ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ 6ου ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΛΙΜΕΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμού 53.400.000 ευρώ (με ΦΠΑ 66.340.000 €).
Για τους διαγωνισμούς έχουν εκδοθεί αποφάσεις έγκρισης δέσμευσης του προϋπολογισμού μέσω του ΠΔΕ με την Ειδική Διάταξη ότι Ανάληψη Νομικής Δέσμευσης επιτρέπεται να γίνει μόνο μετά την ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. Βέβαια, λόγω του υψηλού συνολικού κόστους αναμένεται να ζητηθεί ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από ειδικά προγράμματα (π.χ. το CEF II) ή και το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Δεδομένου ότι οι διαγωνισμοί προωθούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, οι μελέτες και τα τελικά τεύχη δημοπράτησης θα γίνουν συνεργασία με τους υποψηφίους αναδόχους.
Ο Ανταγωνιστικός Διάλογος, όπως έχει αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνης, αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τη δημοπράτηση μεγάλων και πολύπλοκων έργων με οφέλη όπως:
• Επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων,
• Διασφάλιση της αρτιότερης τεχνικής λύσης, ως αποτέλεσμα διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων,
• Δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων,
• Ο Ανάδοχος γίνεται Κύριος της Μελέτης του έργου,
• Διασφάλιση τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης.