Αναδόχους μέχρι το καλοκαίρι του 2022 σε τρεις μεγάλους κτιριακούς διαγωνισμούς που προωθούνται με το μοντέλο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), συνολικού ύψους περίπου 450 εκατ. ευρώ, φιλοδοξεί να έχει το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ο λόγος για 3 εμβληματικά projects που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ και αφορούν στην κατασκευή της νέας βιοκλιματικής «στέγης» της Γενικής Γραμματείας Υποδομών (στα 140 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ), των 13 μοντέρνων και λειτουργικών Περιφερειακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας (ύψους 163 εκατ. ευρώ, έχουν μάλιστα ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης), αλλά και των 17 νέων σύγχρονων σχολείων σε Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία ευρύτερα (ύψους περίπου 160 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στόχος είναι «μέσα στο προσεχές διάστημα και για τα 3 projects να έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες ώστε έως ο καλοκαίρι να έχουμε αναδόχους, ακόμα και μέσα στο πρώτο εξάμηνο». Είναι προφανές ότι στο υπουργείο έχουν «ανοίξει βήμα» σε πλήθος διαφορετικών έργων και διαγωνισμών και επιθυμούν να ξεκαθαρίσει το τοπίο το προσεχές 6μηνο στα κτιριακά ΣΔΙΤ. Όπως βέβαια και «στα 3 οδικά ΣΔΙΤ αλλά και στα 4 οδικά που προχωρούν με δημόσιο μοντέλο και για τα οποία φιλοδοξούμε να έχουμε αναδόχους εντός 6μήνου και εργοτάξια στα τέλη της χρονιάς», σημείωναν στα τέλη του 2021 τα ίδια στελέχη στο insider.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος του υπουργείου είναι να επιταχύνει τις εξελίξεις ώστε με ορίζοντα 6μήνου να υπάρχουν «νικητές» σε μια σειρά από εμβληματικούς διαγωνισμούς.
Όσον αφορά στο πακέτο των κτιριακών ΣΔΙΤ, το πρώτο αφορά στο νέο σύγχρονο και «πράσινο» κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, ένας διαγωνισμός (ΣΔΙΤ) ύψους σχεδόν 113 εκατ. ευρώ (κοντά στα 140 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ), για την κατασκευή του οποίου είχαν πέρυσι εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον η ΑΒΑΞ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μυτιληναίου-Dimand (η γνωστή εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων του κ. Ανδριόπουλου), το σχήμα Intrakat-Redex (του ομίλου Κοπελούζου), η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-JCC SAL (λιβανέζικων συμφερόντων) και η Μηχανική. Το νέο κτίριο θα στεγάσει όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, στο πλαίσιο της μετεγκατάστασης των υπηρεσιών της στο κτήριο της Οδού Πειραιώς 166, όταν σήμερα στεγάζονται σε 13 διάσπαρτα, μισθωμένα κτήρια, συμβάλλοντας σημαντικά και στη μείωση των λειτουργικών εξόδων και στην απαλλαγή εξόδων για μισθώσεις κτιρίων, εξασφαλίζοντας οικονομικό όφελος για το Δημόσιο από τα μισθώματα της τάξεως των 3 εκ. ευρώ ετησίως, ή αλλιώς των 90 εκατ. ευρώ στα 30 έτη.
Το δεύτερο project σχετίζεται με τον μεγάλο «διπλό» διαγωνισμό για την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και τεχνική διαχείριση 13 Περιφερειακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας, συνολικού ύψους 131,5 εκατ. ευρώ (περίπου 163 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ). Αυτά τα 13 κτίρια θα καλύψουν κάθε μία από τις 13 Περιφέρειες της χώρας. Στο ένα «πακέτο» περιλαμβάνονται 7 ΠΕΚΕΠΠ κόστους 70,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και αφορά τα κτήρια σε Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Δυτική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ηπείρου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων. Στο δεύτερο πακέτο περιλαμβάνονται 6 κτήρια, κόστους 60,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για τις Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας, Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου. Το έργο διεκδικών οι ισχυροί του χώροι, δηλαδή τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΑΕ - ΑΤΕΣΕ ΑΕ, INTRAKAT. Αναθέτουσα αρχή είναι η ΚΤΥΠ ΑΕ, εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ πρόσφατα αποφασίστηκε ότι η δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το πρώτο cluster (7 κτίρια) ανέρχεται σε ποσό ύψους 12.686.570,19 ευρώ, ενώ για το δεύτερο τμήμα (6 κτίρια) ανέρχεται σε ποσό ύψους 10.873.429,81 ευρώ. Βάσει χρονοδιαγράμματος τα κτήρια θα πρέπει να αποπερατωθούν το 2024.
Το τρίτο σχετίζεται με την κατασκευή 17 νέων, σύγχρονων σχολικών μονάδων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης (ύψους περίπου 160 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) που προωθείται από τον φορέα «Κτιριακές Υποδομές» που εποπτεύεται βέβαια από το αρμόδιο υπουργείο. Τα σχολεία που θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ, βρίσκονται στους Δήμους Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας, Χορτιάτη και Κατερίνης. Ο ανάδοχος με την ολοκλήρωση του κατασκευαστικού αντικειμένου θα αναλάβει, πέραν της κατασκευής, την λειτουργία-συντήρηση και φύλαξη των σχολείων. Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 324 μήνες, δηλαδή 27 έτη. Τα δύο πρώτα χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης θα αφορούν την κατασκευή των σχολικών συγκροτημάτων. Σημειώνεται ότι για το project «Σχεδιασμός, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Λειτουργία 17 Σχολικών Μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ΣΔΙΤ», είχαν δείξει ενδιαφέρον όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας καθώς είχαν δώσει το «παρών» στο διαγωνισμό οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΕΚΤΕΡ - ΕΡΕΤΒΟ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, REDEX (όμιλος Κοπελούζου)- Intrakat, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ - Α.Τ.Ε.Σ.Ε, TEKΑΛ και Μηχανική αν και στην πορεία συνήθως μειώνονται οι τελικοί «μνηστήρες».