«Ξεπαγώνει» ο διαγωνισμός για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (ΥΑΦΑ) στην Καβάλα, καθώς μέσα στην επόμενη εβδομάδα αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ο Κανονισμός Τιμολόγησης για την ενεργειακή υποδομή.
Αυτό προέκυψε κατά τη συνάντηση που είχε χθες Παρασκευή, 11 Φεβρουαρίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, με τον πρόεδρο της ΡΑΕ, Επίκουρο Καθηγητή Αθανάσιο Δαγούμα, όπου μεταξύ άλλων συζητήθηκε και το θέμα της αποθήκης. Στη συνάντηση, τέθηκε επίσης και το θέμα των έργων ενίσχυσης που χρειάζονται στο σύστημα μεταφοράς, ώστε να λειτουργήσει η αποθήκη.
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, η ΡΑΕ είναι κατηγορηματικά αντίθετη στην προοπτική κατασκευής ενός δεύτερου αγωγού μεταφοράς στη Βόρεια Ελλάδα, ο οποίος σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ είναι απαραίτητος για την απρόσκοπτη αποθήκευση φυσικού αερίου στην υποδομή και επαναδιοχέτευσή του στο σύστημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θέση του υπουργείου είναι πως το θέμα των έργων ενίσχυσης βρίσκεται εκτός της «σφαίρας» αρμοδιότητάς του. Έτσι, το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να παρέμβει στο θέμα, το οποίο εναπόκειται στην απόφαση της ΡΑΕ επί των εισηγήσεων του ΔΕΣΦΑ.
Δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας
Την ίδια στιγμή, στους υποψήφιους χρήστες της αποθήκης δεν αποκλείεται να συμπεριληφθεί και το κράτος, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες σχεδιάζεται η αξιοποίηση της υποδομής για τη δημιουργία στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας φυσικού αερίου. Η προοπτική αυτή σημαίνει ότι ανοίγει «παράθυρο» ώστε ένα μέρος του κόστους ανάπτυξης της αποθήκης να προέλθει από κρατικά κονδύλια.
Η αναγκαιότητα διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων αερίου από όλα τα ευρωπαϊκά κράτη έγινε «ορατή» μέσα στην τρέχουσα ενεργειακή κρίση, η οποία κατέδειξε τον ρόλο που μπορούν να παίξουν τόσο στην ενεργειακή ασφάλεια, όσο και στην προστασία από τις απότομες αυξήσεις των τιμών. Σε αυτό το πλαίσιο, μάλιστα, η Κομισιόν δρομολογεί έναν εθελοντικό μηχανισμό ώστε οι χώρες-μέλη που το επιθυμούν να προχωρήσουν στην κοινή προμήθεια καυσίμου από τους Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς, με σκοπό τη δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Η προοπτική αυτή σημαίνει πως ένα μέρος του κόστους ανάπτυξης της υποδομής είναι πιθανό να προέλθει από το Δημόσιο. Έτσι, η πηγή αυτή χρηματοδότησης θα προστεθεί στα ίδια κεφάλαια του επενδυτή που θα προκύψει από τον διαγωνισμό, καθώς και στο ποσοστό κοινωνικοποίησης – δηλαδή στο μερίδιο του κόστους που θα «περάσει» στους χρήστες του συστήματος μεταφοράς, μέσω των τελών χρήσης.
Στόχος οι δεσμευτικές προσφορές στο βʼ τρίμηνο
Σε κάθε περίπτωση, η διαβούλευση του Κανονισμού Τιμολόγησης έρχεται να κλείσει μία από τις τελευταίες εκκρεμότητες για την οριστικοποίηση του καθεστώτος λειτουργίας της υποδομής. Αμέσως μετά, η ΡΑΕ αναμένεται να δρομολογήσει επίσης την απόφασή της αναφορικά με το ποσοστό κοινωνικοποίησης (πιθανότατα και πάλι αφότου προηγηθεί δημόσια διαβούλευση).
Η έκδοση και της δεύτερης απόφασης θα δώσει τη δυνατότητα να ανοίξει το VDR του διαγωνισμού, ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές να αποκτήσουν πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία που αφορούν την ανάπτυξη και λειτουργία της υποδομής και, με αυτό τον τρόπο, να διαμορφώσουν τα προσφερόμενα τιμήματα. Έτσι, όπως έχει γράψει το Insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι είναι εφικτό οι δεσμευτικές προσφορές να υποβληθούν μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό συμμετέχει η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και η Energean.