Η εταιρεία ΑΚΤΩΡ, κατασκευαστικός βραχίονας του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, φαίνεται να εντάσσει ένα ακόμα έργο στο χαρτοφυλάκιο με τις νέες συμβάσεις που μαζεύει το τελευταίο χρονικό διάστημα. Η ΑΚΤΩΡ αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος σε αντιπλημμυρικό έργο στη Θεσσαλονίκη αρχικού προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, με τον σχετικό διαγωνισμό να έχει γίνει τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ειδικότερα, εμφανίζεται να κερδίζει το project με τίτλο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑΣ Ν. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», καθώς προσέφερε την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, με μέση τεκμαρτή έκπτωση 38,7%, που αντιστοιχεί σε συνολικό ποσό προσφοράς λίγο άνω των 19 εκατ. ευρώ (με τον ΦΠΑ).
Πρόκειται για την αντιπλημμυρική θωράκιση της ευρύτερης περιοχής της Λαχαναγοράς, που έχει χαρακτηριστεί ως έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και σημαντικού, που μαζί με την ολοκλήρωση του αποχετευτικού της Καλαμαριάς, αποτελούσαν δυο έργα εξαιρετικά κρίσιμα στην αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Με το συγκεκριμένο έργο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στοχεύει να υλοποιήσει μια ολοκληρωμένη παρέμβαση που δε θα προστατεύει μόνο τη Λαχαναγορά, αλλά και τις γύρω περιοχές.
Πρόκειται για ένα από τα μεγάλα projects αντιπλημμυρικής προστασίας σε διάφορες περιοχές που προωθούνται (και) από το υπουργείο Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ ανέρχεται το αντιπλημμυρικό πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί από την κυβέρνηση, ενώ από το σύνολο των έργων, προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν προταθεί projects εκατοντάδων εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και φράγματα.
Πάντως, ο διαγωνισμός είχε και το σχετικό… σασπένς. Μετά την ΑΚΤΩΡ, στη σειρά μειοδοσίας ακολούθησαν οι ΕΤΕΘ (ομίλου ΑΒΑΞ) με έκπτωση 38,67%, η ΤΕΚΑΛ με 31,23%, η Intrakat με 31,05%, η ΕΚΤΕΡ με 28,59%, η ΞΑΝΘΑΚΗΣ με 20,81%, η ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ Α.Τ.Ε. με 18,96% και τέλος η ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ ΙΝΤΕΡΚΑΤ με 16,08%. Όπως προέκυψε, οι ΕΤΕΘ και ΑΚΤΩΡ είχαν υποβάλει προσφορές με απόκλιση μεγαλύτερη των δέκα (10) ποσοστιαίων μονάδων από τον μέσο όρο του συνόλου των εκπτώσεων των παραδεκτών προσφορών που υποβλήθηκαν στο Διαγωνισμό, ως εκ τούτου, οι προσφορές των εν λόγω Οικονομικών Φορέων συνιστούσαν Ασυνήθιστα Χαμηλές Οικονομικές Προσφορές. Ως εκ τούτοι, ζητήθηκε από την Επιτροπή Διαγωνισμού (ΕΔ) η σχετική αιτιολόγηση των προσφορών, με τις εταιρείες να στέλνουν τα απαραίτητα στοιχεία, με την ΕΔ να αποδέχεται τις εξηγήσεις τους, άρα και τις προσφορές τους, αναφέροντας «ότι τα παρεχόμενα στοιχεία εξηγούν επαρκώς και κατά τρόπο ικανοποιητικό το χαμηλό επίπεδο της τιμής που έχουν προσφέρει οι ανωτέρω Οικονομικοί Φορείς και, ως εκ τούτου, θεωρεί ότι οι εν λόγω προσφορές πρέπει να γίνουν αποδεκτές, διότι δεν προκύπτει ότι συντρέχουν οι λόγοι απόρριψής τους».
Βέβαια, αξίζει να σημειώσουμε ότι ανάλογες διαδικασίες είχαμε και σε έναν άλλο διαγωνισμό για αντιπλημμυρικά έργα, στο project της «ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ (ΠΡΑΘΙ – ΚΑΤΟΥΝΙΣΤΡΑ - ΚΑΡΕΛΗ)», αρχικού προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Σε αυτόν, η ΖΙΤΑΚΑΤ ΑΤΕΒΕ έδωσε έκπτωση… 47,96%, η Intrakat 33,12%, ενώ ακολούθησαν οι Ξανθάκης και άλλες 7-8 εταιρείες με προσφορές από 25,79% έως 6% (ποσοστά έκπτωσης). Και εδώ οι δύο πρώτες εκλήθησαν να εξηγήσουν τις προσφορές τους, οι απαντήσεις τους έγιναν αποδεκτές, με τη ΖΙΤΑΚΑΤ ΑΤΕΒΕ (5ης τάξης) να ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος.
Στα τέλη του 2021, ο υπουργός Υποδομών, Κ. Καραμανλής, είχε τονίσει ότι «έχει ήδη ξεκινήσει το μεγάλο πρόγραμμα ύψους 430 εκ ευρώ, που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, την CEB (Αναπτυξιακή Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης), και το ΕΣΠΑ, και αφορά δράσεις αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Κόρινθο, περιοχές με έντονα πλημμυρικά φαινόμενα. Παράλληλα, συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, για την επέκταση του προγράμματος των έργων που ωριμάζουν στο Υπουργείο, ώστε να θωρακιστεί η χώρα απέναντι στα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής». Ένα πακέτο έργων που έχει «αντιπλημμυρική» διάσταση (προστασία οδικών αξόνων, οικισμών κ.α.) όσο και σχέση με το κομμάτι «άρδευση» (διαγωνισμοί για φράγματα Ενιπέα Φαρσάλων, Ταυρωνίτη Κρήτης κ.λπ.).
Όπως έχει αναδείξει το insider.gr, προχωρούν έργα σε κάθε περιοχή της Ελλάδας με σκοπό τη βελτίωση της αντιπλημμυρικής προστασίας κυρίως των πυκνοκατοικημένων περιοχών καθώς και για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, με φιλοπεριβαλλοντικό πρόσημο, που θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των φαινομένων της κλιματικής αλλαγής, αλλά και θα αποτρέψουν την παράνομη και άναρχη άρδευση, προωθώντας την οργανωμένη, βιώσιμη και αποτελεσματική αγροτική παραγωγή. Όπως τέτοια είναι για παράδειγμα και τα έργα σε Ενιπέα (Φάρσαλα), Ταυρωνίτη ποταμό (Κρήτη), Χαλκιδική (φράγμα Χαβρία) κ.α.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, θεωρείται κρίσιμο να προχωρήσουν τα θέματα που σχετίζονται με μελέτες, απαλλοτριώσεις, ωρίμανση διαγωνισμών κ.α. γιατί έχει αποδειχτεί ότι οι καθυστερήσεις προκαλούν σημαντικά προβλήματα περιβαλλοντικού, οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα, όπως έχουν δείξει και οι πρόσφατες πλημμύρες που προκαλούν ζημίες σε δημόσια και ιδιωτική περιουσία, οικολογικές συνέπειες ενώ παράλληλα κινδυνεύουν ακόμα και ανθρώπινες ζωές.