Εντός του Ιουνίου αναμένεται να εκκινήσει η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου στους σχετικούς διαγωνισμούς για την κατασκευή των δύο Πάρκων Κυκλικής Οικονομίας σε Κεντρικό Τομέα Αττικής (Φυλή) και Πειραιά (Σχιστό), που θα προχωρήσουν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 680 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, Περιφέρεια Αττικής και ΕΔΣΝΑ ευελπιστούν η διαδικασία αυτή να ολοκληρωθεί σχετικά σύντομα, έως τα τέλη Ιουλίου, ώστε στη συνέχεια να ανοίξει ο δρόμος για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο τέλος του 2022 και στη συνέχεια να προκύψουν προσωρινοί ανάδοχοι μέσα στους πρώτους μήνες του 2023, την περίοδο της Άνοιξης, εφόσον βέβαια όλα πάνε καλά και βάσει προγραμματισμού.
Να σημειωθεί ότι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής του φακέλου συμμετοχής στον Διάλογο είναι η Τετάρτη 1η Ιουνίου 2022. Οι 5 ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες έχουν κληθεί μέσα στις επόμενες ημέρες το αργότερο να υποβάλουν επικαιροποημένα στοιχεία και δικαιολογητικά για συμμετοχή στον διάλογο, ώστε η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου να ξεκινήσει μέσα στον επόμενο μήνα.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη, όπως έχει αναδείξει το insider.gr στις αρχές Μαρτίου, ο ΕΔΣΝΑ «άναψε το πράσινο φως» και στα 5 σχήματα, δηλαδή τους ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή -ΤΙΤΑΝ, Motor Oil - ΑΒΑΞ - Τhalis, Μυτιληναίος - Μεσόγειος, Hλέκτωρ - Άκτωρ Παραχωρήσεις και Intrakat (η τελευταία, στη ΜΕΑ στο Σχιστό ως κοινοπραξία με Watt - Geocycle Hellas του ομίλου Lafarge και στη Φυλή σε κοινοπραξία με τη Watt), τόσο για τη «Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής» (οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για προϋπολογισμό 461,2 εκατ. ευρώ), όσο και για «Μονάδα Επεξεργασίας Στερεών Αποβλήτων του Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά» (προϋπολογισμού 300,7 εκατ. ευρώ).
Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, η εν λόγω φάση (Β1 φάση) του διαλόγου αναμένεται να εξελιχθεί εντός του καλοκαιριού με την αρχική πρόθεση του αρμόδιου φορέα να είναι η ολοκλήρωσή της έως τα τέλη Ιουλίου.
Εφόσον αυτό πραγματοποιηθεί, ανοίγει ο δρόμος για υποβολή δεσμευτικών προσφορών (Β2 φάση) στα τέλη του 2022. Όπως σημειώθηκε και στην αρχή, στόχος είναι η ανάδειξη προσωρινών νικητών σε λιγότερο από ένα χρόνο από τώρα, την Άνοιξη του 2023 και εφόσον όλα έχουν πάει έως τότε σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΕΔΣΝΑ, να πέσουν οι υπογραφές το 2024. Βέβαια, όπως έχουν καταδείξει τέτοιοι διαγωνισμοί, ιδίως στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων (λόγω τοπικών αντιδράσεων αλλά και υποβολής προσφυγών – ενστάσεων ανάμεσα στους διεκδικητές), συχνά τα χρονοδιαγράμματα «ξεχειλώνουν». Πάντως, η βούληση της κυβέρνησης, της Περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ είναι οι διαγωνισμοί να προχωρήσουν μέχρι τέλους. Ο στόχος που έχει τεθεί με ορίζοντα το 2025, είναι να μπει οριστικά τέλος στην απαράδεκτη μέθοδο της ταφής των απορριμμάτων που σήμερα εφαρμόζεται στην Αττική και στο κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής
Οι νέες αυτές Μονάδες, όταν δοθούν σε λειτουργία, αναμένεται να συνεισφέρουν καθοριστικά τόσο στον στόχο της πλήρους επεξεργασίας και δραστικής μείωσης των απορριμμάτων πριν την ταφή (κάτι που σήμερα δυστυχώς δεν γίνεται καθώς το 85% των απορριμμάτων που παράγονται στο Λεκανοπέδιο οδηγούνται στο ΧΥΤΑ Φυλής προς ταφή, χωρίς καμία επεξεργασία), αλλά και στην ανάκτηση ανακυκλώσιμων και την κομποστοποίηση διαλεγμένου οργανικού κλάσματος.
Όπως πρόσφατα σχετικά είχε αναφέρει ο ΕΔΣΝΑ, η «διπλή» διαδικασία αφορά τη δημιουργία δύο σύγχρονων Πάρκων Κυκλικής Οικονομίας, που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και θα καλύπτουν τις ανάγκες του Πειραιά και του Κεντρικού Τομέα της Αθήνας. Οι υποδομές αυτές περιλαμβάνονται στο ολοκληρωμένο σχέδιο που ήδη υλοποιείται , που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πέραν της κατασκευής σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας την στροφή προς την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση, την προμήθεια και δωρεάν διάθεση προς τους Δήμους σύγχρονου εξοπλισμού για την ανακύκλωση και τη δημιουργία ξεχωριστού ρεύματος για τη συλλογή και διαχείριση των βιοαποβλήτων, την ελαχιστοποίηση του υπολείμματος, καθώς και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στο εγχείρημα για υιοθέτηση ενός φιλικού προς το περιβάλλον μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων.
Όσον αφορά στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου που θα ξεκινήσει προσεχώς, σκοπός της είναι η εκτίμηση ως προς τις τεχνικές, χρηματοδοτικές ή νομικές λύσεις που μπορεί να προσφέρει η αγορά, καθώς και η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των μέσων που μπορούν να ικανοποιήσουν με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του ΕΔΣΝΑ, σε σχέση με τα συγκεκριμένα έργα.
Εκτιμάται ότι η υλοποίηση αυτών των έργων, σε συνδυασμό με τη Μονάδα Επεξεργασίας του Γραμματικού όταν αυτή λειτουργήσει, πέραν από το περιβαλλοντικό όφελος, θα οδηγήσει στη μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης από το τέλος ταφής τουλάχιστον κατά τα 2/3, ενώ η υλοποίηση του συνόλου των έργων του νέου ΠΕΣΔΑ θα το μηδενίσει. Υπενθυμίζεται ότι προχτές το μεσημέρι το insider.gr αποκάλυψε ότι ο ΕΔΣΝΑ «άναψε πράσινο φως» μόνος την τεχνική προσφορά της κοινοπραξίας Ηλέκτωρ- Μεσόγειος για τη ΜΕΑ Γραμματικού, απορρίπτοντας τις αντίστοιχες των ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή-Intrakat-WATT και ΑΒΑΞ-ΑΑΓΗΣ, αν και αναμένεται η αντίδραση των δύο κοινοπραξιών που αποκλείστηκαν.
ΜΕΑ Αττικής: Όπως αναφέρονταν στις προκηρύξεις, το αντικείμενο της προτεινόμενης Σύμπραξης αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των υποδομών του έργου: «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΜΕΑ) ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ», για εκτιμώμενο χρονικό διάστημα έως 30 έτη, από τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης Σύμπραξης. Εξ αυτών, η περίοδος μελετών, αδειοδοτήσεων, κατασκευής και δοκιμαστικής λειτουργίας έχει εκτιμηθεί περίπου στα δύο 3 έτη. Η δυναμικότητα της Μονάδας έχει εκτιμηθεί σε 450.000 tn/year υπολειμματικών συμμίκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων.
ΜΕΑ Πειραιά: Το αντικείμενο της προτεινόμενης Σύμπραξης αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των υποδομών του έργου: «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΜΕΑ) ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ Π.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ» για να καλύψει ανάγκες των Περιφερειακών Ενοτήτων Πειραιώς και Νήσων για εκτιμώμενο χρονικό διάστημα έως είκοσι εννέα (29) έτη, από τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης Σύμπραξης. Εξ αυτών, η περίοδος μελετών, αδειοδοτήσεων, κατασκευής και δοκιμαστικής λειτουργίας έχει εκτιμηθεί περίπου στα δύο (2) έτη. Η δυναμικότητα της Μονάδας έχει εκτιμηθεί σε 250.000 tn/year υπολειμματικών συμμίκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων.