Ιδιαίτερα θερμοί αναμένονται οι επόμενοι μήνες για τον κλάδο της οργανωμένης λιανικής στην Ελλάδα, καθώς η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο μέτωπο της οικονομίας αναγκάζει σε αναδιάταξη... δυνάμεων και όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ.
Το πληθωριστικό κύμα, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία διατηρούν ολοζώντανο ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» στο μέτωπο της αγοράς, αναγκάζοντας την οργανωμένη λιανική να αναζητήσει «ασπίδα» προστασίας μέσα από συνέργειες, οι οποίες όχι μόνο θα θωρακίσουν τον κλάδο, αλλά και θα τον ενδυναμώσουν ώστε να διαχειριστεί τις προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος. Μπροστά στη γενικευμένη αβεβαιότητα που πλήττει την κατανάλωση και ροκανίζει τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ οι εξελίξεις τρέχουν, ενώ, όπως μαρτυρούν παράγοντες της αγοράς, η κινητικότητα είναι έντονη.
Υπενθυμίζεται εδώ πως τα προσωρινά στοιχεία για την πορεία του εναρμονισμένου πληθωρισμού - ανακοινώθηκαν την Τρίτη από τη Eurostat- δείχνουν στην Ελλάδα άνοδο τιμών κατά 10,7%. Η επέλαση της ακρίβειας είναι ταχύτατη, από 9,1% τον Απρίλιο και από 8% τον Μάρτιο, 6,3% τον Φεβρουάριο και κατά 5,5% τον Ιανουάριο.
Σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, οι «μεγάλοι» παίκτες στο λιανεμπόριο τροφίμων χαράσσουν τη στρατηγική τους, ενώ το ουσιαστικό παιχνίδι θα γίνει στους «μικρούς» του κλάδου. Και αυτό γιατί μπορεί να στάθηκαν επάξια στα πόδια τους στη διάρκεια της πανδημίας, ωστόσο ο πληθωρισμός που καλπάζει και η άνευ προηγουμένου ενεργειακή κρίση ναρκοθετούν πλέον ανοιχτά όχι μόνο την καθημερινή τους λειτουργία, αλλά και την επιβίωσή τους. Η ανησυχία για την επαύριο των μικρών αλυσίδων είναι εκείνη που οδηγεί τις συζητήσεις για συνέργειες στο χώρο, με τις φήμες για επικείμενα deals να φουντώνουν. Οι διαπραγματεύσεις καλά κρατούν, μένει ωστόσο να φανεί εάν θα οδηγήσουν σε οριστικές συμφωνίες.
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, σημαντικά περιθώρια συγκέντρωσης στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ διαβλέπει ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, εκτιμώντας πως θα υπάρξουν σημαντικές διεργασίες προς αυτή την κατεύθυνση προσεχώς. «Θα δούμε εξελίξεις στο μέλλον», σημείωσε στο περιθώριο συνάντησής του με εκπροσώπους του Τύπου την περασμένη εβδομάδα, εξηγώντας πως «τη δεδομένη στιγμή υπάρχουν πολλές μικρές και μεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που πήραν μεν ανάσα στο ξέσπασμα της πανδημίας, δυσκολεύονται δε στην τρέχουσα συγκυρία, λόγω του υπέρογκου ενεργειακού κόστους».
Ο επικεφαλής της METRO δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για εξαγορές στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, ξεκαθάρισε ωστόσο πως θα πρέπει να συντρέχουν μια σειρά από λόγοι προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια εξαγορά. «Θέλουμε να μεγαλώσουμε, αλλά αυτό δεν θέλουμε να το κάνουμε βιαστικά. Μια εξαγορά χρειάζεται σχέδιο και λογική», ώστε μια τέτοια κίνηση να παρέχει τζίρο και να αποδειχθεί κερδοφόρα. «Θα είμαστε στο παιχνίδι εφόσον οι τιμές είναι λογικές», τόνισε.
Το πρώτο κύμα συνεργειών στο χώρο, με πρωταγωνιστές τους «μικρούς» του κλάδου, έκανε την εμφάνισή του το προηγούμενο διάστημα…
«Πράσινο φως» στο deal Μασούτης – ΣΥΝΚΑ
Στα μέσα Μαΐου η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το «πράσινο φως» στο πολυαναμενόμενο deal Μασούτης – ΣΥΝΚΑ. Η στρατηγική συνεργασία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Βορείου Ελλάδος, Μασούτης, με τη συνεταιριστική αλυσίδα, ΣΥΝΚΑ, που έχει παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα, ήταν εκείνη που άνοιξε τον χορό των εξελίξεων στα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας.
Η συμφωνία πρόκειται να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.», στην οποία η Μασούτης θα συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το αντίστοιχο 50%. Ο συνεταιρισμός θα έχει την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο του νέου εταιρικού σχήματος και το management, ενώ οι μέτοχοι του συνεταιρισμού θα εξακολουθούν να διατηρούν τα δικαιώματά τους και θα έχουν ενεργή συμμετοχή σε στρατηγικές αποφάσεις του ΣΥΝ.ΚΑ.
Η συμφωνία θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου περισσότερων από 400 καταστημάτων, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 1,1 δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας ευρεία πρόσβαση σε γεωγραφικές περιοχές στις οποίες μέχρι σήμερα δεν υπάρχει παρουσία και απασχολώντας περισσότερους από 9.500 εργαζόμενους.
«Πατάει γερά» στα Γιάννενα πλέον η Σκλαβενίτης
Τη Μεγάλη Εβδομάδα έπεσαν οι υπογραφές για τη συμφωνία της Σκλαβενίτης με την τοπική αλυσίδα SEP Markets Παπαδόπουλος που δραστηριοποιείται στα Ιωάννινα. Με την εν λόγω συμφωνία η αλυσίδα Σκλαβενίτης επεκτείνει το δίκτυο καταστημάτων στην αγορά των Ιωαννίνων, όπου διατηρεί ήδη δύο καταστήματα. Η συμφωνία αφορά αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην ηπειρωτική πόλη, με τη SEP Παπαδόπουλος να διατηρεί δύο καταστήματα από τα έντεκα που διαθέτει συνολικά. Μετά την υλοποίηση της συνεργασίας των αλυσίδων, θα λειτουργούν συνολικά έντεκα καταστήματα Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα. Στα εννέα καταστήματα της SEP Markets Παπαδόπουλος που εντάσσονται στη Σκλαβενίτης απασχολούνται συνολικά 160 άτομα.
Στην Πίτσιας τρία καταστήματα της Μαζί Markets
Όπως επίσης έγινε γνωστό μέσα στον Απρίλιο, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε τρία καταστήματα της Μαζί Markets, προκειμένου να ισχυροποιήσει την παρουσία της σε σημεία όπου μέχρι πρότινος δεν είχε «πατήσει πόδι». Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κατάστημα στη Θεσσαλονίκη και ακόμη δύο στη Βέροια. Η αλυσίδα Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 από το μικρό μπακάλικο των Φωτεινών για να φτάσει να θεωρείται σήμερα μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Το δίκτυό της πλησιάζει σήμερα τα 30 καταστήματα, ενώ το ηλεκτρονικό της κανάλι ισχυροποιείται διαρκώς.
Σε λειτουργία τα πρώτα πέντε καταστήματα της Carrefour στην Ελλάδα
Η Carrefour ξεκίνησε επίσημα τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, με το άνοιγμα των πέντε πρώτων καταστημάτων της, τα οποία βρίσκονται ήδη σε λειτουργία από τον Απρίλιο. Η πρώτη φάση ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων της Carrefour, γίνεται με τη μέθοδο του franchise και προβλέπει την έναρξη λειτουργίας καταστημάτων στην περιφέρεια, με έμφαση στις τουριστικές περιοχές. Έχουν ήδη εγκαινιαστεί δύο καταστήματα στη Ζάκυνθο και τρία καταστήματα στη Χαλκιδική, ενώ έχει δρομολογηθεί, το άμεσο επόμενο διάστημα, η δημιουργία επτά ακόμη καταστημάτων, σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση, όπως η Σαντορίνη.
Ταυτόχρονα κατασκευάζεται το πρώτο εταιρικό κατάστημα της Αθήνας, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του έως τον προσεχή Σεπτέμβριο, σηματοδοτώντας τη διεύρυνση του δικτύου της Carrefour στα αστικά κέντρα.Με στόχο τη δημιουργία 25 καταστημάτων συνολικά για το 2022, το δίκτυο καταστημάτων της Carrefour θα περιλαμβάνει πέντε διαφορετικούς τύπους, ανάλογα με τα δεδομένα και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε τοπικής αγοράς. Το δίκτυο καταστημάτων της Carrefour αναπτύσσεται από τη Retail and more, θυγατρική του Ομίλου Teleunicom-Globalsat, η οποία και ανέλαβε, μετά από σχετική συμφωνία με τη γαλλική εταιρεία, την επάνοδο της Carrefour στην ελληνική αγορά.
Μειωμένες πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων για όλο το 2022
Την ίδια ώρα, δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για την πορεία των πωλήσεων στην οργανωμένη λιανική για το σύνολο του τρέχοντος έτους, στη σκιά της έκρηξης του πληθωρισμού, με τους καταναλωτές να «κόβουν» ακόμη και τα απαραίτητα, αδυνατώντας να διαχειριστούν το ράλι ανατιμήσεων που επικρατεί στο σύνολο σχεδόν της αγοράς τροφίμων.
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΙΕΛΚΑ, τα ίδια τα στελέχη του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων προβλέπουν μείωση των πωλήσεων το 2022, καθώς αποδεικνύεται εντονότερη της πανδημίας η αρνητική επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στην ελληνική αγορά.
Τα αποτελέσματα της μελέτης καταγράφουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το πρώτο εξάμηνο, αλλά και τις προσδοκίες τους για το δεύτερο εξάμηνο, οι οποίες συνοψίζονται σε:
•Μείωση των πωλήσεων κατά 1,8% στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 (-1,8%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, αλλά και συνολικά το 2022 (-1,8%).
•Επαναφορά του επίπεδου του οικονομικού κλίματος στα αρνητικά επί περιόδου κορονοϊού επίπεδα.
•Ιδιαίτερα έντονη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στη λειτουργία των επιχειρήσεων και εκτίμηση για μακροχρόνιες επιπτώσεις.
Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2021 αναστρέφεται στην παρούσα μέτρηση. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Σεπτέμβριο μόλις το 25% θεωρούσε ότι η οικονομική του κατάσταση χειροτέρεψε. Πλέον, για τον Μάιο του 2022, το 87% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και μόλις το 7% ότι βελτιώθηκε, ποσοστά που θυμίζουν περιόδους lockdown ή τη δημοσιονομική κρίση που έπληξε τη χώρα κατά το πρόσφατο παρελθόν.
Πλέον, το 98% των στελεχών της αγοράς θεωρούν ότι η επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία θα διατηρηθεί τουλάχιστον ως το τέλος της χρονιάς, ενώ 8 στα 10 στελέχη προβλέπουν διατήρησή της και το 2023.
Το «μαχαίρι» στην κατανάλωση υπό το βάρος της ακρίβειας είχε διαφανεί ήδη από το Πάσχα, με τους Έλληνες να εκφράζουν διευρυμένη ανησυχία για την τάση εδραίωσης των ανατιμήσεων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας NielsenIQ, ο τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων ήταν πτωτικός ακόμη και το Πάσχα, καθώς οι καταναλωτές προσπαθούσαν, στη σκιά της εκτίναξης της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων, να… κόψουν δαπάνες από παντού, ακόμη και από τα είδη διατροφής. Ο συνολικός τζίρος κινήθηκε πτωτικά κατά 5,4% την εβδομάδα πριν το Πάσχα σε σχέση με πέρυσι και παρά το γεγονός πως παραδοσιακά εκείνες τις ημέρες κορυφώνονται τα ψώνια για το πασχαλινό τραπέζι.
«Από πλευράς όγκων, υπάρχει σαφής μείωση της κατανάλωσης» επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα ο κ. Παντελιάδης, αναγνωρίζοντας πως τελικά οι αυξήσεις τιμών θα περάσουν στην κατανάλωση. «Έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας σε ό,τι αφορά τις ανατιμήσεις, ενώ ως το τέλος του χρόνου η κατανάλωση θα είναι μειωμένη λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα άλλωστε με παράγοντες της αγοράς, η μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται κοντά στο 8% από τις αρχές του 2022, γεγονός που αυξάνει την ανησυχία για το μέλλον των αλυσίδων, κυρίως των μικρών και μεσαίων «παικτών» του κλάδου…