Στα «χέρια» της οικογένειας του Χρ. Ιωάννου, Προέδρου - Εκτελεστικού Μέλους του Δ.Σ. της ΑΒΑΞ και μετόχου της (πέριξ του 11%), αναμένεται να καταλήξει το προσεχές χρονικό διάστημα το εναπομείναν μετοχικό ποσοστό περίπου 22% που ακόμα κατέχει η J&P Investments, συμφερόντων των οικογενειών Ιωάννου και Παρασκευαΐδη, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες της αγοράς.
Χτες, ως γνωστόν, «πέρασε» πακέτο μετοχών 1,7% της ΑΒΑΞ το οποίο και κατέληξε, όπως λένε πηγές της αγοράς, σε θεσμικά χαρτοφυλάκιο, μερίδιο που προέρχονταν από το χαρτοφυλάκιο της J&P Investments. Ωστόσο, από το περίπου 23,8% με το οποίο είχε απομείνει στην ΑΒΑΞ η J&P Investments εκκρεμεί η ρευστοποίηση του υπόλοιπου ποσοστό περίπου 22% το οποίο μέσα στην επόμενη περίοδο αναμένεται να καταλήξει στην πλευρά του Χρ. Ιωάννου, ο οποίος θα ενισχύσει έτσι σημαντικά τη θέση του στην κατασκευαστική εταιρεία.
Επί της ουσίας, θα φύγει από τη μέση ο παράγοντας J&P Investments, όπου επί πολλά χρόνια δεν μετείχε καν στις γενικές συνελεύσεις της ΑΒΑΞ και «κρατούσε» ανενεργό ένα σημαντικό μετοχικό μπλοκ, και θα ενισχυθεί η θέση της οικογένειας Χρ. Ιωάννου. Κάτι που θα αποτελέσει μια ακόμα κίνηση εμπιστοσύνης του κ. Ιωάννου στις προοπτικές του ομίλου που ολοένα και ενισχύει τη θέση του και πάλι στον χώρο των υποδομών (οδικά, Μετρό, διαχείριση απορριμμάτων κ.α.).
Υπενθυμίζεται ότι παλιότερα η J&P Investments κατείχε περίπου το 45% της ΑΒΑΞ. Λόγω της μη συμμετοχής της στην ΑΜΚ που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2020 το ποσοστό της περιορίστηκε στο 23,8%. Χτες, πουλήθηκαν 2,5 εκατ. μετοχές, δηλαδή 1,7% περίπου της ΑΒΑΞ, σε Έλληνες θεσμικούς. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσει η μεταβίβαση και των υπόλοιπων μετοχών της ΑΒΑΞ (22% περίπου) από την J&P Investments προς την οικογένεια Ιωάννου. Με την κίνηση αυτή, η οικογένεια Ιωάννου θα ενισχύσει την θέση της στην ΑΒΑΞ σε 33% περίπου, καθώς ήδη ο Χρ. Ιωάννου κατέχει 11,3%, ενώ να αναφερθεί ότι ποσοστό 8,5% παραμένει στα χέρια συγγενικού προσώπου της οικογένειας Ιωάννου. Βέβαια, στον όμιλο έχουν μετοχικό πόστο και οι κύριοι Μιτζάλης (ο CEO της ΑΒΑΞ), Κουβαράς κ.α.
Σε κάθε περίπτωση η διοίκηση της ΑΒΑΞ δεν εμπλέκεται σε ενδεχόμενη υποβολή δημόσιας πρότασης μιας και συνολικά θα κατέχει η οικογένεια Χρ. Ιωάννου περί το 33% αλλά όχι μερίδιο που επιφέρει υποχρέωσης υποβολής, ενώ υπενθυμίζεται ότι έχει διαψεύσει - απορρίψει και τη διενέργεια νέας αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, που φημολογείται ως κίνηση εδώ και περίπου ένα χρόνο.
Σε υψηλά επίπεδα το ανεκτέλεστο
Υπενθυμίζεται ότι σε υψηλά επίπεδα επανήλθε το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ. Στο τέλος του 2021 έφτανε τα 1,4 δισ. ευρώ περίπου, έναντι 1 δισ. στο τέλος του 2020. Στη συνέχεια ο όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις, ενώ υπάρχουν και αρκετές συμβάσεις προς υπογραφή, συνολικής αξίας που προσεγγίζει τα 0,8 δισ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ περίπου με το γκρουπ να «καλείται», όπως και οι άλλοι όμιλοι του χώρου, να «μετατρέψουν» τις συμβάσεις αυτές σε κερδοφορία μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον, με ραγδαία αύξηση του κόστους σε υλικά και ενέργεια.
Από τις αρχές του 2022, η Εταιρεία έχει υπογράψει ορισμένες νέες συμβάσεις και έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος ανάδοχος σε σχετικούς διαγωνισμούς, αναπληρώνοντας επαρκώς το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου σε μία περίοδο όπου επιταχύνεται συνολικά ο ρυθμός εκτέλεσης έργων. Τα σημαντικότερα από αυτά τα έργα είναι τα παρακάτω:
i. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ), ανακήρυξη ως προτιμητέου αναδόχου σε κοινοπραξία 50%-50% με τον Όμιλο Μυτιληναίου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου €380 εκ.
ii. Αναβάθμιση ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και αλλαγών τροχιάς στο σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, υπογραφή σύμβασης σε κοινοπραξία με την ALSTOM Transport SA, συνολικής αξίας περίπου €41 εκ.
iii. Κατασκευαστικά έργα υποδομών Α’ φάσης του Ellinikon Project, ανακήρυξη ως κύριου αναδόχου.
iv. Συντήρηση και Λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΚΕΛΨ) για 5ετή περίοδο, υπογραφή σύμβασης σε κοινοπραξία με τις εταιρείες Άκτωρ και ΕΡΓΟΤΕΜ στην οποία η Εταιρεία έχει ποσοστό 40%, μετά από μακρά διαδικασία προσφυγών στον διαγωνισμό που διενεργήθηκε από την ΕΥΔΑΠ το 2019.