«Φιλί ζωής» δίνει o τουρισμός στην εστίαση

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Φιλί ζωής» δίνει o τουρισμός στην εστίαση
Πώς η τόνωση του τουριστικού ρεύματος γεμίζει σταδιακά τα τραπέζια της εστίασης. Πληγωμένος από έναν δύσκολο χειμώνα βγαίνει ο κλάδος που πλέον ποντάρει σε καλύτερες μέρες. Αγκάθια το ενεργειακό κόστος και το κόστος των πρώτων υλών, αναπόφευκτες οι ανατιμήσεις. Πώς θα πρέπει να ισορροπήσουν αυξήσεις τιμών και διασφάλιση ποιότητας. Προκλήσεις και προοπτικές. Τι δηλώνουν παράγοντες της αγοράς.

«Όσο υπάρχει τουρισμός, θα υπάρχει και αισιοδοξία». Αυτό δηλώνει μιλώντας στο insider.gr ο Γιάννης Δαβερώνης, ελπίζοντας σε πολύ καλύτερες ημέρες για τα καταστήματα εστίασης προσεχώς, μετά από έναν εξαιρετικά δύσκολο χειμώνα από τον οποίο ο κλάδος βγαίνει βαθιά πληγωμένος.

«Πάμε καλά», παραδέχεται ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής, εξηγώντας πως το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο θα κερδηθεί μέσα από την τόνωση του τουριστικού ρεύματος το επόμενο διάστημα. «Τα έσοδα από τις τουριστικές αφίξεις του εξωτερικού θα στηρίξουν την εστίαση», σημειώνει για να προσθέσει πως «οι έξοδοι του Έλληνα σε ένα καφέ, μια ταβέρνα, ένα εστιατόριο είναι, στον αντίποδα, μετρημένες μπροστά στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει».

Κινητικότητα στο κέντρο της Αθήνας και παραλιακά στα νότια προάστια

Σύμφωνα με τον κ. Δαβερώνη, το τελευταίο διάστημα καταγράφεται μια αυξημένη επισκεψιμότητα στα καταστήματα του κέντρου της Αθήνας, αλλά και στα παραλιακά μέρη των νοτίων προαστίων της Αττικής. Αυτές είναι άλλωστε οι περιοχές που παραδοσιακά συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος του τουριστικού ρεύματος που συρρέει στην πρωτεύουσα κατά τους θερινούς μήνες.

«Υπάρχει μια γενικότερη αισιοδοξία σε ό,τι αφορά την κινητικότητα των τουριστών», σημειώνει. Σπεύδει, ωστόσο, να προειδοποιήσει πως υπάρχουν περιοχές της Αθήνας που δεν προσελκύουν καθόλου τουρίστες, για τις οποίες καλό θα ήταν να καταρτιστεί ένα σχέδιο ευρύτερης αναβάθμισής τους, ώστε τα οφέλη από τον τουρισμό να διαχέονται σε όσο το δυνατόν περισσότερες κατευθύνσεις.

«Θηλιά» για τους επιχειρηματίες ενέργεια και πρώτες ύλες

Το κόστος λειτουργίας μιας επιχείρησης εστίασης έχει αυξηθεί κατά 40% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2021, με τους επιχειρηματίες να δίνουν με αμείωτους ρυθμούς τη μάχη «να κρατήσουν ανοιχτές τις επιχειρήσεις τους». «Εάν τον περασμένο Σεπτέμβριο ήθελα 1.000 ευρώ για να καλύψω τις υποχρεώσεις μου σε ενέργεια και πρώτες ύλες, τώρα χρειάζομαι 1.400 ευρώ», σχολιάζει ο πρόεδρος της ένωσης.

Σε ό,τι αφορά τις πρώτες ύλες που απαιτούνται για να λειτουργήσει ο κλάδος της εστίασης, ο κ. Δαβερώνης διαβεβαιώνει πως δεν εγείρεται κίνδυνος για ελλείψεις, καθώς υπάρχει επάρκεια προϊόντων. «Ηλιέλαιο υπάρχει, το θέμα δεν είναι αν θα βρεις, αλλά σε τι τιμή θα το αγοράσεις», σημειώνει, τονίζοντας πως «δυστυχώς παρατηρείται μια σταθεροποίηση – στα ψηλά – των τιμών των πρώτων υλών». Και δεν είναι μόνο το ηλιέλαιο. Ο καφές, τα άλευρα, το κρέας, έχουν όλα πάρει την ανιούσα.

«Ολόκληρος ο κλάδος ανησυχεί για τις πάγιες πληρωμές», συμπληρώνει, αναγνωρίζοντας μάλιστα πως πλέον όλοι οι επιχειρηματίες «καταβάλλουν μια πολύ μεγάλη προσπάθεια ώστε να ισοσκελιστεί η ζημιά των προηγούμενων μηνών».

Προσπάθεια για συγκράτηση των ανατιμήσεων

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, ο κλάδος της εστίασης έχει προχωρήσει σε αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους, καθώς οι επιχειρηματίες δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν το δυσβάσταχτο κόστος των πρώτων υλών και την εκτόξευση των τιμών ενέργειας. Οι ανατιμήσεις καλύπτουν όλο το φάσμα του κλάδου, ξεκινώντας από τα καφέ – μπαρ και φτάνοντας μέχρι τις ταβέρνες και τα εστιατόρια.

«Σαν ένωση εστιατορίων Αττικής προσπαθούμε να συγκρατήσουμε τις ανατιμήσεις σε μικρό εύρος. Ο κόσμος δύσκολα πλέον τα βγάζει πέρα. Δεν μπορεί να γίνει είδος πολυτελείας το φαγητό σε μια ταβέρνα ή σε ένα εστιατόριο. Κάνουμε όσες αλλαγές μπορούμε και κρίνουμε ωφέλιμες αλλά μέχρι ενός σημείου», υποστηρίζει.

«Το σουβλάκι δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 3 ευρώ»

«Οι αυξήσεις στους τιμοκαταλόγους των επιχειρήσεών μας πρέπει να είναι μικρές. Αλλιώς, πως θα τις καλύψουν οι καταναλωτές; Πού θα πάει ο καφές; Το σουβλάκι; Μια μακαρονάδα; Αν οι τιμές αυξηθούν πολύ, τότε ο καταναλωτής θα μας γυρίσει την πλάτη», σπεύδει να σημειώσει για να επισημάνει πως «το κύμα ανατιμήσεων που πλήττει την αγορά δεν αφήνει στον καταναλωτή πολλά περιθώρια για εξόδους στα καταστήματα της εστίασης και κατ’ επέκταση σε πρόσθετα έξοδα. Καθώς η ακρίβεια πλήττει τα εισοδήματα του μέσου νοικοκυριού, ο κόσμος προσπαθεί να καλύψει τις βασικές του ανάγκες, έχοντας περιορίσει κατά πολύ κάθε επιπλέον έξοδο.

Ενδεικτικά ο κ. Δαβερώνης αναφέρει πως η τιμή στο σουβλάκι δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 2,90 με 3,00 ευρώ. «Η συγκράτηση των τιμών σε συνδυασμό με τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων που παρέχουμε είναι το μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο της εστίασης, ώστε να κατορθώσουν τα καταστήματα να επιβιώσουν», σημειώνει.

Παρατείνεται ως το τέλος του έτους ο μειωμένος ΦΠΑ σε εστίαση

Στο μεταξύ, όπως ανακοινώθηκε χθες, παρατείνεται για έξι ακόμη μήνες, δηλαδή έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2022, το καθεστώς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά στην εστίαση, καθώς και στα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, στα εισιτήρια κινηματογράφου, αθλητικών αγώνων, στις σχολές χορού και τα γυμναστήρια. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η περίοδος εφαρμογής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ έληγε κανονικά στο τέλος Ιουνίου. Ωστόσο, με διάταξη που περιλαμβάνεται σε νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, παρατείνεται μέχρι το τέλος του χρόνου η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ σε αγαθά και υπηρεσίες.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εστίαση: Αντίστροφη μέτρηση για την επέκταση της κλαδικής σύμβασης - Οι μισθοί για 400.000 εργαζόμενους

«Κονταίνουν» την ανεργία οι προσλήψεις σε τουρισμό και εστίαση - Ποια προγράμματα βοηθούν τις επιχειρήσεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider