Το ενδιαφέρον της αγοράς για τη χρήση του FSRU «Διώρυγα Gas», που σχεδιάζει να εγκαταστήσει η Motor Oil στην περιοχή του διυλιστηρίου (στον Κόλπο των Αγίων Θεοδώρων στην Κόρινθο), κατέδειξε και η δεύτερη, δεσμευτική φάση του Market Test που διεξήγαγε ο πετρελαϊκός Όμιλος.
Η δεύτερη φάση ολοκληρώθηκε στις 25 Ιανουαρίου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, οι προσφορές που υποβλήθηκαν για τη δέσμευση δυναμικότητας στην πλωτή μονάδα «υποδοχής» φορτίων LNG σηματοδοτούν την επιτυχή ολοκλήρωση της Δοκιμής Αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί η επίσης επιτυχημένη πρώτη και μη δεσμευτική φάση, η οποία ολοκληρώθηκε στις αρχές του προηγούμενου έτους.
Σε αυτήν είχαν συμμετάσχει 15 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες, με τις προσφορές τους για το σύνολο των προϊόντων που διατέθηκαν και για την πρώτη πενταετία λειτουργίας του FSRU, να κινούνται σε υπερδιπλάσια επίπεδα των αρχικών εκτιμήσεων του Ομίλου. Τώρα, με την αίσια έκβαση και της δεύτερης φάσης, ανοίγει ο δρόμος για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης από τη Motor Oil, για την υλοποίηση της υποδομής.
Επίσης, παράλληλα με τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας του FSU, που επισφραγίστηκε με το Market Test, ο Όμιλος «κλείδωσε» πριν από λίγα 24ωρα και την επιτάχυνση των αδειοδοτικών διαδικασιών. «Όχημα» για αυτό ήταν η ένταξη του «Διώρυγα Gas» στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων, με τη σχετική απόφαση να λαμβάνεται στη συνεδρίαση της σχετικής Διυπουργικής Επιτροπής την Πέμπτη, 26 Ιανουαρίου.
Συμβατότητα και με τη μεταφορά υδρογόνου
Ο προϋπολογισμός του FSRU ανέρχεται σε 339,6 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την παρουσίαση που είχε πραγματοποιήσει η Motor Oil τον περασμένο Νοέμβριο για τον «πράσινο» μετασχηματισμό της, αναμένεται να είναι έτοιμο το 2024.
Σχεδιάζεται να αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου. Μέσω ενός συστήματος υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα μεταφοράς. Έτσι, οι ποσότητες LNG που θα καταφθάνουν ακτοπλοϊκώς στο FSRU θα επαναεριοποιούνται, ώστε να εγχυθούν στο σύστημα και από εκεί να φτάσουν στην τελική κατανάλωση.
Επίσης, η υποδομή θα είναι συμβατή και με τη μεταφορά υδρογόνου (Hydrogen ready). Κάτι που σημαίνει πως θα συνεχίζει να διαδραματίζει ρόλο στο εγχώριο ενεργειακό σύστημα και στην τελική φάση απανθρακοποίησής του, με τη σταδιακή απόσυρση και του φυσικού αερίου.
Στο εγγύτερο μέλλον, το FSRU θα αποτελέσει την τρίτη «πύλη εισόδου» υγροποιημένου αερίου στη χώρα μας, μετά το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και το FSRU Αλεξανδρούπολης, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή από την Gastrade. Όπως έχει γράψει το Insider.gr, αυτό σημαίνει ότι θα συμβάλει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού στην προμήθεια αερίου, προς όφελος του Έλληνα καταναλωτή. Επίσης, θα «θωρακίσει» έτι περαιτέρω την ασφάλεια εφοδιασμού της εγχώριας αγοράς με φυσικό αέριο, αφού θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης LNG κατά 80%.
Οφέλη από τη χωροθέτηση
Σημαντικά είναι επίσης τα οφέλη από τη χωροθέτησή του, δηλαδή το γεγονός ότι θα βρίσκεται στο κέντρο της κατανάλωσης του εθνικού συστήματος, όπως επίσης και κοντά στα μεγαλύτερα σημεία κατανάλωσης φυσικού αερίου στον Νότο καθώς και στις σχεδιαζόμενες μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου στην Πελοπόννησο.
Παράλληλα, θα διευκολύνει την περαιτέρω διείσδυση φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, μέσω εφαρμογών LNG μικρής κλίμακας (small-scale LNG) ή «εικονικών αγωγών» συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).
Η πλωτή μονάδα προβλέπεται να διαθέτει δεξαμενή χωρητικότητας 130.000 -180.000 κυβ. μέτρων, ενώ η μέγιστη ικανότητα αεριοποίησης της μονάδας θα είναι 300-500 κ.μ. LNG ανά ώρα. Έτσι θα μπορεί να τροφοδοτήσει το σύστημα σε ετήσια βάση με 2-3 bcm (δισεκατομμύρια κυβ. μέτρα) φυσικού αερίου.