Μια νέα προσθήκη στο «καλάθι του νοικοκυριού» καταγράφηκε πριν από μερικά 24ωρα κι ενώ η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά έχει ήδη συμπληρώσει τρεις μήνες εφαρμογής.
Ο λόγος για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Kosmoplus από τη Βόρεια Ελλάδα που αποφάσισε να γίνει η 18η κατά σειρά επιχείρηση του οργανωμένου λιανεμπορίου που συμμετέχει στο μέτρο για το καλάθι του νοικοκυριού.
Εδώ και μερικές ημέρες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκεται το ανάγλυφο σήμα της Kosmoplus, δίπλα στα 17 διαφορετικά καλάθια του νοικοκυριού των αλυσίδων: ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κάντζας, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Πίτσιας, καθώς και των e-fresh.gr, e-food και Wolt Market.
Η Kosmoplus συμμετέχει στο καλάθι του νοικοκυριού με συνολικά 100 προϊόντα.
Το who is who της Kosmoplus
Πρόκειται για μια ελληνική εταιρεία ιδιαίτερα γνωστή στους νομούς της Βορείου Ελλάδος. Ιδρύθηκε το 2010 με έδρα την Ξάνθη και σκοπό την εμπορία κυρίως λιανικώς και χονδρικώς, την εισαγωγή και την εξαγωγή από και προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τρίτες χώρες όλων των ειδών των τροφίμων, καλλυντικών, αρωμάτων και ειδών καλλωπισμού, ειδών οικιακής χρήσεως και γενικά όλων των ειδών των σούπερ μάρκετ.
Το 2012 άνοιξε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας στην οδό Κονδύλη στην Ξάνθη, ενώ από το 2016 η Kosmoplus είναι μέλος του ομίλου ΕΛΟΜΑΣ. Σήμερα διαθέτει ένα σημαντικό δίκτυο με περισσότερα από 30 καταστήματα στους νομούς Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Καβάλας, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου, στα οποία απασχολούνται περισσότεροι από 400 εργαζόμενοι.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που έχουν καταχωρηθεί στο ΓΕΜΗ, το 2021 ο κύκλος εργασιών της Kosmoplus ανήλθε σε 31,62 εκατ. ευρώ, οριακά αυξημένος έναντι κύκλου εργασιών 31,31 εκατ. ευρώ το 2020. Τα μεικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 7,95 εκατ. ευρώ.
Το καλάθι του νοικοκυριού ξεκίνησε στις 2 Νοεμβρίου και σήμερα εισέρχεται στην 15η εβδομάδα εφαρμογής του, με τα σούπερ μάρκετ να καλούνται να παρουσιάσουν τους ανανεωμένους τους καταλόγους για το διάστημα από 8-2-2023 έως 14-02-2023.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, από τα 833 προϊόντα του καλαθιού, 65 (7,80%) ανέβηκαν, 48 (5,76%) μειώθηκαν και 720 (86,43%) παρέμειναν σταθερά.
Ειδικότερα, ο καταναλωτής μπορεί να εισέλθει στην πλατφόρμα e-katanalotis και να δει σε αυτό το link όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια, επιλέγοντας το ανάγλυφο σήμα της κάθε αλυσίδας.
Τι σχεδιάζεται για το καλάθι του νοικοκυριού
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, μέσα στα επόμενα 24ωρα οι κατηγορίες των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι αναμένεται να αυξηθούν και να φτάσουν τις 60, από τις 51 που είναι σήμερα. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο καλάθι θα προστεθεί το μοσχάρι – το οποίο είχε προστεθεί προσωρινά και κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων – καθώς και μια σειρά άλλων προϊόντων όπως κίτρινα τυριά και γάλα μακράς διαρκείας, ενώ δεν αποκλείεται να μπουν και τα αναψυκτικά και οι σοκολάτες.
Στο μεταξύ, όπως επιβεβαίωσε χθες μιλώντας στην ΕΡΤ ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ανακοινωθούν τα προϊόντα που θα απαρτίζουν το «καλάθι της Σαρακοστής», προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου πριν την Καθαρά Δευτέρα που φέτος «πέφτει» στις 27 του μηνός. Στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού αναμένεται να προστεθούν νηστίσιμα τρόφιμα και δη προϊόντα που παραδοσιακά επιλέγουν οι καταναλωτές την περίοδο της νηστείας όπως χαλβάς, ταραμοσαλάτα, κατεψυγμένα θαλασσινά, καθώς και σαλάτες λαχανικών όπως για παράδειγμα μελιτζανοσαλάτα.
Υπενθυμίζεται άλλωστε πως ήδη στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού του νοικοκυριού συμπεριλαμβάνονται κάποια προϊόντα που μπορούν να καταναλωθούν την περίοδο της Σαρακοστής όπως τα κατεψυγμένα λαχανικά (φασολάκια, αρακάς κλπ) και τα όσπρια.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το σαρακοστιανό καλάθι αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ έως και λίγες ημέρες πριν το Πάσχα, προκειμένου στη συνέχεια να δώσει τη θέση του στο πασχαλινό καλάθι, το οποίο επίσης θα εμπλουτιστεί με προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνει ο Έλληνας την περίοδο του Πάσχα. Ταυτόχρονα και ενόψει του Πάσχα εξετάζεται η δημιουργία και ενός ακόμη καλαθιού για τα παιδιά - το οποίο θα περιλαμβάνει παιχνίδια, λαμπάδες κλπ - και το οποίο θα λειτουργήσει στα πρότυπα του «καλαθιού» του Άη-Βασίλη που δημιουργήθηκε από τις 14 Δεκεμβρίου έως και τις 11 Ιανουαρίου για τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Δεδομένων των αναφορών της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία νέων, εποχικών καλαθιών, τα σενάρια επέκτασης της ισχύος του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένα. Και αυτό γιατί φέτος το Πάσχα «πέφτει» στις 16 Απριλίου 2023, ενώ η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού έχει αρχική ισχύ μέχρι τις 31 Μαρτίου 2023. Όπως εξήγησε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου «η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα έκτακτο μέτρο περιορισμένου χρόνου. Και η άδεια που πήραμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι περιορισμένου χρόνου. Προσωπικά όμως θεωρώ ότι είναι αυτονόητη μια παράτασή του κατά 3-4 μήνες». Παρ’ όλα αυτά, η επέκταση του μέτρου θα απαιτήσει τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έχει ανάψει υπό προϋποθέσεις το «πράσινο φως» για την εφαρμογή του καλαθιού του νοικοκυριού.