Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023 «βλέπει» μια εκλογίκευση των τιμών ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα.
«Δεν θα γυρίσουμε ποτέ στα επίπεδα που ήμασταν γιατί κάποια κόστη δεν θα ξαναγυρίσουν εκεί που ήταν, όπως η ενέργεια και το μισθολογικό κόστος. Αλλά θα υπάρξει μια ισορροπία», εκτίμησε ο κ. Παντελιάδης, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της HORECA 2023.
Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι έχουν αρχίσει και καταγράφονται μειώσεις τιμών, ωστόσο είναι σαφώς μικρότερες έναντι των ανατιμήσεων που καταγράφηκαν το προηγούμενο διάστημα. «Υπάρχουν προϊόντα που αυξήθηκαν πάρα πολύ και έχουν μειωθεί όπως χαρτικά, χοιρινό, καφές, σπορέλαια, αγελαδινά. Για την ώρα αυτά είναι σταγόνα στον ωκεανό», εξήγησε ο ισχυρός άντρας της METRO AEBE, προσθέτοντας πως περισσότερα προϊόντα έχουν ανατιμήσεις παρά υποτιμήσεις. «Έρχονται ακόμη πολλές ανατιμήσεις και σε τρόφιμα και σε μη τρόφιμα», προέβλεψε.
Συνεχίζεται η μείωση της κατανάλωσης
Σε ό,τι αφορά την πορεία της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ στην έναρξη του 2023, ο κ. Παντελιάδης έκανε λόγο για μια μείωση των πωλήσεων σε όγκο της τάξης του 4-5% τον Ιανουάριο. «Είναι μεγάλο το ποσοστό αλλά ο καταναλωτής αποδεικνύεται ανθεκτικός. Με τέτοιο πληθωρισμό θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα», σχολίασε, εξηγώντας πως οι προσφορές παραμένουν ψηλά καθώς ο Έλληνας έχει εκπαιδευτεί να ψωνίζει με τις προσφορές.
«Ξεφουσκώνει» το καλάθι του νοικοκυριού
Ερωτηθείς για την πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων που βρίσκεται σε ισχύ από τις 2 Νοεμβρίου, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα είδος προσφοράς. Όπως κάθε προσφορά κάποια στιγμή αρχίζει και ‘ξεφουσκώνει’. Δεν του δίνουν σημασία πλέον οι πελάτες στον βαθμό που του έδιναν».
Παραδέχεται μάλιστα ότι είχαν δημιουργηθεί μεγάλες προσδοκίες στους καταναλωτές ότι τα προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού θα τα έβρισκαν πολύ φτηνά ή με μεγάλη έκπτωση, κάτι το οποίο δεν ίσχυε, με αποτέλεσμα οι ίδιοι να απογοητεύονται. «Τώρα δεν ασχολούνται ιδιαίτερα. Δεν έχει ιδιαίτερο νόημα η παράτασή του για τον καταναλωτή», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης. Υπενθυμίζεται εδώ ότι το μέτρο του καλαθιού λήγει στα τέλη Μαρτίου 2023, ωστόσο σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, θεωρείται «αυτονόητη μια παράτασή του κατά 3 με 4 μήνες».
Άνοδος της κερδοφορίας για τη METRO AEBE το 2022
Όπως αποκάλυψε στη συνέχεια ο κ. Παντελιάδης, ο όμιλος που λειτουργεί τα My Market στη λιανική και τα METRO Cash & Carry στη χονδρική, το 2022 έκλεισε με αύξηση της κερδοφορίας έναντι του 2021, παρά τα αυξημένα κόστη και δη και την ενέργεια, όπου υπάρχει πρόβλεψη για πρόσθετο ενεργειακό κόστος 16 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως εξήγησε, η αύξηση της κερδοφορίας δεν θα είναι η επικρατούσα τάση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ωστόσο η METRO AEBE δρέπει σήμερα τα οφέλη των επενδυτικών κινήσεων που είχε κάνει τα προηγούμενα έτη.
Σε επίπεδο τζίρου, το 2022 έκλεισε με άνοδο 9% για τη METRO AEBE, η οποία προήλθε σε μεγάλο βαθμό από τα METRO Cash & Carry στη χονδρική και λόγω της ισχυρής ώθησης από τον κλάδο του τουρισμού, σε συνδυασμό με την υποχώρηση έως έναν βαθμό της πανδημίας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι το 2021 η METRO AEBE εμφάνισε καθαρές πωλήσεις ύψους 1,36 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 2,26% έναντι του 2020, με τα κέρδη προ προ φόρων, αποσβέσεων και τόκων (EBITDA), να ανέρχονται σε 57 εκατ. ευρώ.
«Ανοιχτά τα μάτια μας για εξαγορές, αλλά είμαστε πιο στοχευμένοι»
Κληθείς να τοποθετηθεί για το κύμα εξαγορών που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ο κ. Παντελιάδης αποκάλυψε ότι η METRO AEBE διατηρεί «ανοιχτά τα μάτια της» αλλά κινείται πιο επιλεκτικά και πιο στοχευμένα, ενώ απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο πώλησης δικτύου λιανικής ή χονδρικής. «Δεν θέλουμε να πουλήσουμε τίποτα. Θέλουμε να μεγαλώσουμε», τόνισε.
«Ψάχνουμε αλυσίδες που έχουν καταστήματα που μοιάζουν στο δικό μας format. Καταστήματα έκτασης 600-1000 τμ, ενώ οι περισσότερες μικρομεσαίες αλυσίδες έχουν μικρά καταστήματα. Εμείς στα μικρά καταστήματα μπαίνουμε με το franchise.
Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, τα τελευταία χρόνια η ΜETRO ΑΕΒΕ έχει επικεντρωθεί στα καταστήματα γειτονιάς - γνωστά ως convenience stores - τα οποία αναπτύσσονται με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchise). Πρόκειται για μοντέλο καταστημάτων μικρής έκτασης - έως 200 τμ - τα οποία εξυπηρετούν τις αρχές της εγγύτητας και της τοπικότητας. Όπως είχε αποκαλύψει πέρυσι ο κ. Παντελιάδης, το εν λόγω μοντέλο στοχεύει σε πωλήσεις ύψους 750 χιλ. ευρώ μεσοσταθμικά ετησίως ανά κατάστημα. Το αρχικό κεφάλαιο που θα πρέπει να διαθέτει ο δικαιοδόχος κυμαίνεται κοντά στα 60.000 ευρώ, ενώ η αποπληρωμή του είναι σταδιακή και θα συνδέεται με την κερδοφορία. Η συνολική επένδυση – συμπεριλαμβάνοντας εξοπλισμό και αρχικό εμπόρευμα – είναι ελαφρώς χαμηλότερη των 200.000 ευρώ.