Το δρόμο για… τη Βαρβάκειο - Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών πήρε το καλάθι του νοικοκυριού, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.
Όπως έγινε γνωστό, ξεκινά πιλοτικά η εφαρμογή του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών - κατόπιν συμφωνίας με τον πρόεδρό της Βασίλη Σίμο - για όλα τα σαρακοστιανά είδη, με στόχο η πρωτοβουλία να διατηρηθεί σε ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια της Σαρακοστής.
Κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του, το καλάθι του νοικοκυριού στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών αφορά σε έξι σαρακοστιανά είδη – γαρίδα κόκκινη, γαρίδα γάμπαρη μικρή, καλαμάρι μικρό, θράψαλο μικρό, σουπιά και τσιπούρα (300-500 γρ) – για τα οποία αποφασίστηκε ένα εύρος τιμών μικρότερο έναντι του εύρους τιμών του 2022.
Πώς προέκυψε η συμφωνία με την Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών
«Στο υπουργείο βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία με όλους τους φορείς της αγοράς. Λόγω της Σαρακοστής η εν λόγω πρωτοβουλία κρίνεται επίκαιρη γιατί τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν αυξημένη ζήτηση αυτές τις ημέρες. Μας το ζήτησαν και αποφασίσαμε να στηρίξουμε την προσπάθειά τους», εξηγεί στο insider.gr κορυφαία πηγή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Γιατί πιλοτική εφαρμογή
«Μένει να δούμε πως θα εξελιχθεί η προσπάθεια. Οι φορείς της αγοράς εκτιμούν ότι μπορούν να στηρίξουν το εν λόγω εγχείρημα. Αυτός είναι και ο λόγος που προχωρήσαμε σε πιλοτική εφαρμογή του μέτρου», ανέφερε η ίδια πηγή, ξεκαθαρίζοντας πώς αν οι τιμές των προϊόντων δεν συγκρατηθούν προς όφελος των καταναλωτών, τότε η πρωτοβουλία δεν θα συνεχιστεί.
Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε το εύρος των τιμών των προϊόντων που θα τίθεται κάθε εβδομάδα θα είναι δεσμευτικό, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα μεγάλων ανατιμήσεων.
Ευέλικτο το καλάθι στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, η σύνθεση του καλαθιού θα είναι ευέλικτη. Αυτό σημαίνει πως τα προϊόντα που μπήκαν στο καλάθι κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας δεν είναι απαραίτητο να είναι τα ίδια και τις επόμενες εβδομάδες.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, για το καλάθι στην Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών δεν θα υπάρχει καμία αλλαγή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis – όπου αναρτώνται σε εβδομαδιαία βάση οι τιμοκατάλογοι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο μέτρο.
Στον αντίποδα, θα υπάρχει μια ανακοίνωση κάθε εβδομάδα, στην οποία θα παρουσιάζεται το εύρος τιμών των σαρακοστιανών ειδών στη Βαρβάκειο - Κεντρική Ιχθυαγορά Αθηνών.
«Εκτιμούμε ότι η πρωτοβουλία μας αυτή και θα αγκαλιαστεί από τους καταναλωτές και θα βρει μιμητές και από άλλες ιχθυαγορές στην Ελλάδα και θα πιέσει γενικά τις τιμές προς τα κάτω», σημείωσε χθες ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος θα επισκεφθεί σήμερα Πέμπτη, μαζί με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, τη Βαρβάκειο.
Ξεκίνησε το «καλάθι της Σαρακοστής» στα σούπερ μάρκετ
Στο μεταξύ, όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, ξεκίνησε χθες το «καλάθι της Σαρακοστής» στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την κάλυψη των ιδιαίτερων διατροφικών αναγκών των καταναλωτών κατά την περίοδο της νηστείας.
Με το βλέμμα στην Καθαρά Δευτέρα που φέτος «πέφτει» στις 27 Φεβρουαρίου, το καλάθι του νοικοκυριού εμπλουτίστηκε προσωρινά με νηστίσιμα τρόφιμα που παραδοσιακά επιλέγουν οι καταναλωτές την περίοδο της Σαρακοστής, προκειμένου να συνεχιστεί η προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων. Για αυτό το λόγο, στο καλάθι της Σαρακοστής προστέθηκαν ο χαλβάς, οι νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές), καθώς και δύο κατηγορίες κατεψυγμένων θαλασσινών. Υπενθυμίζεται άλλωστε πως ήδη στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού του νοικοκυριού συμπεριλαμβάνονται κάποια προϊόντα που μπορούν να καταναλωθούν την περίοδο της Σαρακοστής, όπως τα κατεψυγμένα λαχανικά (φασολάκια, αρακάς κλπ) και τα όσπρια.
Το σαρακοστιανό καλάθι αναμένεται να παραμείνει σε ισχύ έως και λίγες ημέρες πριν το Πάσχα, προκειμένου στη συνέχεια να δώσει τη θέση του στο πασχαλινό καλάθι, το οποίο επίσης θα εμπλουτιστεί με προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνουν οι Έλληνες την περίοδο του Πάσχα.
Παράλληλα με τις προσωρινές προσθήκες λόγω Σαρακοστής, το καλάθι του νοικοκυριού εμπλουτίστηκε – σε μόνιμη βάση – με περισσότερες κατηγορίες προϊόντων. Πλέον περιλαμβάνει 60 κατηγορίες, από 51 που ήταν μέχρι πρότινος, με στόχο να καλύπτονται ακόμη περισσότερες διατροφικές ανάγκες του καταναλωτικού κοινού και δη των πλέον ευάλωτων νοικοκυριών. Ειδικότερα, στο καλάθι του νοικοκυριού εισήλθαν μόνιμα το νωπό μοσχάρι, το λευκό τυρί, η σοκολάτα. Ταυτόχρονα, το κοτόπουλο «έσπασε» σε δύο κατηγορίες, ολόκληρο και τεμαχισμένο, τα όσπρια σε τρεις κατηγορίες, ώστε να βρίσκονται μέσα στο καλάθι υποχρεωτικά: φακές, φασόλια και ρεβίθια, ενώ στα αλλαντικά μπήκαν υποχρεωτικά και οι δύο κατηγορίες γαλοπούλα και πάριζα, έναντι της επιλογής για μια εκ των δύο που υπήρχε μέχρι σήμερα. Τέλος, στο γάλα προστέθηκε και το γάλα υψηλής παστερίωσης ή μακράς διάρκειας, πλήρες και με χαμηλά λιπαρά.
Πώς «βλέπουν» το καλάθι τα νοικοκυριά
Στο μεταξύ, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ που είδε χθες το φως της δημοσιότητας, το 41,5% των νοικοκυριών αγοράζει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έναντι του 52% που δεν το αξιοποιεί, ενώ το 61,6% των νοικοκυριών δήλωσε ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν έχει ή μάλλον δεν έχει συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών, έναντι του 33% που δήλωσε ότι έχει ή μάλλον έχει συμβάλει.
Μάλιστα, το 51,1% των νοικοκυριών θεωρεί πως καταλληλότερο μέτρο για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της ακρίβειας είναι η αύξηση των μισθών και των συντάξεων, ενώ για το 28,6% η μείωση των φόρων και τελών στα καύσιμα.