Ισχυρές άμυνες απέναντι στις ραγδαίες αλλαγές που καταγράφονται στις συνήθειες των καταναλωτών, στη σκιά αρχικά της πανδημικής κρίσης και εν συνεχεία της πληθωριστικής, «χτίζουν» οι ισχυρότεροι παίκτες της παγκόσμιας αγοράς μπύρας, προκειμένου να είναι σε θέση να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.
Το 2023 χαρακτηρίζεται άλλωστε από τους καλά γνωρίζοντες τα της αγοράς έτος ανάπτυξης για την αγορά μπύρας, με τις μέσες προβλέψεις να κάνουν λόγο για ανάπτυξη σε όγκο της τάξης του 1-2%.
Παρά την αβεβαιότητα που συνεχίζει να καταγράφεται τόσο σε μακροοικονομικό όσο και σε γεωπολιτικό πεδίο, η παγκόσμια αγορά μπύρας εξακολουθεί να γεννά ευκαιρίες. Την ώρα μάλιστα που το κόστος ζωής αυξάνεται σε πολλές χώρες του πλανήτη, η μπύρα δείχνει να επιδεικνύει εξαιρετικές αντοχές ως μια «προσιτή πολυτέλεια» ακόμη κι αν οι καταναλωτές περιορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα έξοδά τους.
Επιταχύνονται οι κινήσεις καινοτομίας
Όπως προκύπτει από μελέτη της βρετανικής εταιρείας ερευνών IWSR που παρακολουθεί τη βιομηχανία αλκοολούχων ποτών σε περισσότερες από 160 χώρες στον κόσμο, οι μεγαλύτερες ζυθοποιίες του πλανήτη βρίσκονται σε τροχιά ανασύνταξης δυνάμεων, παρακολουθώντας στενά τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού.
Οι ραγδαίες αλλαγές που επέφερε στις ζωές των ανθρώπων η πανδημία καθιστούν αναγκαία την προώθηση της καινοτομίας από πλευράς των ζυθοποιιών, προκειμένου η παγκόσμια βιομηχανία μπύρας να διατηρήσει την ανθεκτικότητά της.
Με δεδομένο ότι τη δεκαετία που έληξε το 2021 η παγκόσμια κατανάλωση μπύρας υποχώρησε κατά 4%, οι πιο ισχυροί «παίκτες» του κλάδου αναλαμβάνουν δράση προκειμένου να βάλουν φρένο στον κίνδυνο παγίωσης μιας μακροπρόθεσμης τάσης συρρίκνωσης της κατανάλωσης. Προκειμένου να το πετύχουν αυτό, βγάζουν διαρκώς νέα όπλα από τη φαρέτρα τους, χαράσσοντας νέες αναπτυξιακές στρατηγικές, όπως η στροφή στα premium προϊόντα, η επέκταση σε νέες προϊοντικές κατηγορίες και η ενδυνάμωση των νέων τάσεων, όπως η μπύρα χωρίς αλκοόλ ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αυτό.
Αναζητώντας αξία μέσα από τα premium προϊόντα
Οι μεγαλύτερες ζυθοποιίες του κόσμου στρέφονται στα πιο premium προϊόντα, γνωρίζοντας ότι πρέπει να πωληθούν σε υψηλότερες τιμές, ιδίως μέσα σε ένα έντονο πληθωριστικό περιβάλλον. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της διεθνούς αγοράς μπύρας, η νέα τάξη πραγμάτων προϋποθέτει την ενίσχυση της γευστικής εμπειρίας του καταναλωτή, ακόμη κι αν η τιμή των προϊόντων εμφανίζεται «τσιμπημένη». Αυτός είναι και ο λόγος που αυξάνονται οι επενδύσεις στην καινοτομία, με στόχο την παραγωγή νέων premium προϊόντων.
Είναι ενδεικτικό ότι το brand Peroni επιχειρεί εδώ και αρκετό διάστημα με προσεκτικά βήματα να χτίσει ένα premium προφίλ στις διεθνείς αγορές. Η Heineken από την πλευρά της στην Ευρώπη έχει επιλέξει να επενδύσει στο brand Birra Morretti, σε μια απόπειρα να προωθήσει την «αυθεντική ιταλική γεύση», ενώ η ολλανδική Amstel ενισχύει το αποτύπωμά της στην κινεζική αγορά. Προτεραιότητα της Carlsberg είναι την ίδια στιγμή να επιταχύνει την παραγωγή πιο premium προϊόντων.
Σημαντικές εξελίξεις δρομολογούνται ταυτόχρονα και στις μπύρες craft, με την ανάπτυξή τους να είναι ταχύτατη. Οι μεγαλύτερες ζυθοποιίες του κόσμου έχουν προχωρήσει στη σύναψη συνεργασιών ή την εξαγορά ορισμένων εκ των πιο γνωστών brands μπύρας craft, μεταβάλλοντας σημαντικά τους όρους του παιχνιδιού στον παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη.
Την ίδια ώρα, κόντρα στις πληθωριστικές πιέσεις, η «περιέργεια» των καταναλωτών για νέα στυλ μπύρας καταγράφει αυξητική τάση, με τους λάτρεις του δημοφιλούς ποτού να εμφανίζονται διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα προκειμένου να διευρύνουν τις γευστικές τους επιλογές και να δοκιμάσουν νέες γευστικές εμπειρίες.
Η τάση αυτή προϋποθέτει, όπως είναι φυσικό, τη μερική μετατόπιση του καταναλωτικού κοινού μακριά από τις παραδοσιακές μπύρες. Έτσι δικαιολογείται και η ενίσχυση των έτοιμων προς κατανάλωση (ready-to-drink category) ποτών, μια κατηγορία που εμφανίζει διαρκώς αυξητικές τάσεις. Μια κατηγορία που παρακολουθούν στενά οι ισχυρότερες ζυθοποιίες του κόσμου.
Η μπύρα χωρίς αλκοόλ γεννά ευκαιρίες
Η απειλή στις πωλήσεις της παραδοσιακής μπύρας δεν έρχεται από τους καταναλωτές που επιλέγουν να πιουν ένα διαφορετικό ποτό, αλλά από εκείνους που αποφασίζουν να περιορίσουν την κατανάλωση αλκοόλ γενικότερα. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της IWSR, η μπύρα έχει ήδη κυριαρχήσει στο… οικοσύστημα των μη αλκοολούχων ποτών, αντιπροσωπεύοντας το 60% επί του συνόλου της κατηγορίας των ποτών χωρίς προσθήκη αλκοόλ, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία.
«Αρκετά από τα πιο γνωστά brands μπύρας της παγκόσμιας βιομηχανίας προσφέρουν πλέον μια εναλλακτική προϊοντική επιλογή, χωρίς αλκοόλ», εξηγεί η Roisin Vulcheva, επικεφαλής της αγοράς μπύρας της IWSR, αποκαλύπτοντας μάλιστα πως το μερίδιο της μπύρας χωρίς αλκοόλ αυξήθηκε κατά 14% το 2021 σε σχέση με το 2020, ενώ προβλέπεται νέα αύξηση έως και 50% έως το 2026.