Σε πασχαλινό κλίμα εισέρχεται σιγά σιγά η αγορά, καθώς τίθεται σε εφαρμογή την Τετάρτη 29 του μηνός το «καλάθι των νονών» προκειμένου να διευκολύνει τις αγορές των νονών για τα βαφτιστήρια τους ενόψει της εορταστικής περιόδου.
Το «καλάθι των νονών» στα καταστήματα παιχνιδιών δημιουργείται στα πρότυπα του «καλαθιού του Άη Βασίλη» που είχε τεθεί σε ισχύ την περίοδο των Χριστουγέννων και θα παραμείνει σε ισχύ έως και το Μεγάλο Σάββατο 15 Απριλίου.
Τι θα περιλαμβάνει
Το «καλάθι των νονών» θα περιλαμβάνει 12 συνολικά κατηγορίες παιχνιδιών ως εξής:
- Πασχαλινές λαμπάδες - παιχνίδια
- Επιτραπέζια / Παζλ
- Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης)
- Βρεφικά παιχνίδια
- Φιγούρες δράσης
- Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια)
- Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα
- Ηλεκτρονικά παιχνίδια
- Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα)
- Λούτρινα
- Μουσικά παιχνίδια
- Σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα (προαιρετικά)
Ποιοι θα συμμετάσχουν
Σύμφωνα με σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στο τέλος της εβδομάδας στη Βουλή σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, στο «καλάθι των νονών» είναι υποχρεωμένες να συμμετάσχουν όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πώληση παιδικών παιχνιδιών και ο συνολικός κύκλος εργασιών τους ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ ετησίως. Οι εν λόγω επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων παιδικών παιχνιδιών. Εθελοντικά, αν το επιθυμούν, μπορούν να συμμετάσχουν και επιχειρήσεις με μικρότερο του 1 εκατ. ευρώ ετήσιο κύκλο εργασιών.
Τα καταστήματα παιχνιδιών πρέπει να εντάξουν τουλάχιστον ένα προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται στο «καλάθι των νονών», ενώ οφείλουν να ενημερώνουν τους καταναλωτές που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηφιακά καταστήματά τους ως προς τη σύνθεση του «καλαθιού» που προτείνουν. Η ενημέρωση θα γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, ιδίως με λίστες, φυλλάδια και, υποχρεωτικά, με ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους.
Με ειδικό σήμα στο ράφι
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να τοποθετήσουν το ειδικό σήμα για το «καλάθι των νονών» στα ράφια των προϊόντων, αλλά και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος που θα περιλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα.
Ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι των νονών» και οι τιμές τους διαμορφώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προϊόντος δεν πρέπει να υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προϊόντος προ της 1ης Δεκεμβρίου 2021.
Τα πρόστιμα
Σε περίπτωση που τα καταστήματα παιχνιδιών δεν μπορούν να διασφαλίσουν επάρκεια των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «καλάθι των νονών» επιβάλλεται πρόστιμο από 1.000 έως 10.000 ευρώ, ενώ η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων προς το υπουργείο Ανάπτυξης ενεργοποιεί διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής καταλόγου.
«Εκτιμούμε ότι το «καλάθι των νονών» θα πάει καλά, με τις καλύτερες δυνατές τιμές», τόνισε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στο πλαίσιο των επίσημων ανακοινώσεων για τα καλάθια των νονών και του Πάσχα.
«Στο μέτωπο της ακρίβειας... Συμπληρώθηκαν 21 εβδομάδες από τότε που καθιερώσαμε το ‘καλάθι του νοικοκυριού’ που έχει κρατήσει τις τιμές εκατοντάδων προϊόντων σταθερές… Προφανώς δεν εξαφανίστηκε η εισαγόμενη ακρίβεια. Προσπαθούμε, όμως, να μετριάσουμε τις συνέπειες και θα το κάνουμε για όσο χρειαστεί. Έτσι, ενόψει του Πάσχα, θα δημιουργηθεί το «πασχαλινό καλάθι» για τα σούπερ μάρκετ, με προϊόντα όπως αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και σοκολάτες, και το «καλάθι του νονού και της νονάς» που θα αφορά αποκλειστικά στα καταστήματα παιχνιδιών. Αυτά θα ξεκινήσουν από τα τέλη του Μαρτίου και θα διαρκέσουν έως τις 15 Απριλίου», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου που αναρτά κάθε Κυριακή στο Facebook.
Την ίδια στιγμή, τα καταστήματα πώλησης παιχνιδιών προσδοκούν πώς η πρωτοβουλία για το «καλάθι των νονών» θα κινητοποιήσει τους καταναλωτές στο βαθμό που τους επιτρέπει η οικονομική τους κατάσταση στη σκιά των πληθωριστικών πιέσεων. Καθώς στην Ελλάδα η λαμπάδα και το πασχαλινό αυγό αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για τους νονούς και τις νονές προς τα βαφτιστήρια τους, οι επιχειρήσεις ποντάρουν σε μια «ανάσα» για τα ταμεία τους.
Υπενθυμίζεται εδώ πως η αντίστοιχη πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για το «καλάθι του Άη-Βασίλη» που έκανε πρεμιέρα στις 14 Δεκεμβρίου 2022 και ολοκληρώθηκε στα μέσα Ιανουαρίου 2023 λειτούργησε θετικά, καθώς το παιχνίδι έχει παραδοσιακά την τιμητική του στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Είναι γεγονός πως για διάστημα περίπου τεσσάρων εβδομάδων το μέτρο να στηριχθούν τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά, προκειμένου να είναι σε θέση να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των παιδιών, έτυχε σημαντικής αποδοχής τόσο από τα καταστήματα, όσο και από τους καταναλωτές. Στο «καλάθι του Άη-Βασίλη» συμμετείχαν περισσότερες από 40 επιχειρήσεις.