Προ ημερών μόλις, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ επικύρωσε την ανάδειξη του σχήματος που αποτελείται από τις εταιρείες D MARINAS HELLAS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, ως προτιμητέο επενδυτή για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Πύλου για 40 έτη.
Τον περασμένο Νοέμβριο είχαν υποβληθεί δύο προσφορές για τη διαχείριση της μαρίνας της Πύλου με ένα μεγάλο, σχεδόν αδιαφιλονίκητο, φαβορί, το σχήμα των ομίλων Κωνσταντακόπουλου (ΤΕΜΕΣ – Costa Navarino) και της D-Marine (ομίλου CVC), καθώς εξαρχής η άλλη κοινοπραξία των εταιρειών ΖΕΝΓΚΙΝΟΦ – ΚΟΥΒΕΛΑΣ δεν φαίνονταν να έχει τύχη, όπως τουλάχιστον έλεγαν στην αγορά.
Πάντως, σε σχέση με ότι αφορά μια άλλη αντίστοιχη υποδομή, δηλαδή αξιοποίηση μαρίνας, επίσης στο «πλέγμα» του Ιονίου Πελάγους, και ειδικότερα βορειότερα στην Κέρκυρα, ίσως χρειαστεί επιπλέον χρόνος ωρίμανσης.
Το timing για τη μαρίνα mega yacht στην Κέρκυρα
Ειδικότερα, για την καλοκαιρινή περίοδο φέρεται να έχει μεταφερθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την αξιοποίηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών (mega yacht) που βρίσκεται στην Κέρκυρα, με το ΤΑΙΠΕΔ, ως γνωστόν, να προωθεί τον διαγωνισμό. Αν και οι προσφορές αναμένονταν νωρίτερα, εντούτοις, όπως σημείωναν προσφάτως πληροφορίες της αγοράς απαιτήθηκε πρόσθετος χρόνος ωρίμανσης ώστε να διευθετηθούν κάποια «ανοιχτά» ζητήματα. Τα οποία δεν σχετίζονται με προβλήματα σε σχέση με την επένδυση, όσο με τον καθορισμό του ανταποδοτικού οφέλους που θα αναλογεί στον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ) και την έκδοση σχετικών αποφάσεων, στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού για την υπο-παραχώρηση της μαρίνας.
Ειδικότερα, αναμένονταν η έκδοση σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), βάσει της οποίας θα «κλειδώσει» το ανταποδοτικό όφελος για τον ΟΛΚΕ, ενώ θα πρέπει από την έκδοση της απόφασης να παρέλθει χρονικό διάστημα δύο μηνών (60 ημέρες) για την υποβολή προσφορών. Κατά συνέπεια, χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστημα για να φτάσουμε στις προσφορές. Προφανώς, υπάρχει και ο παράγοντας των εκλογών που συχνά επηρεάζει τις διαδικασίες καθώς ο εκλογικός κύκλος αναμένεται τους προσεχείς μήνες (πρώτη «κάλπη» προς τα τέλη Μαΐου).
Οι 4 ισχυροί διεκδικητές
Πέραν πάντως από το διαδικαστικό θέμα της ΚΥΑ ή του timing των προσφορών, έχει ενδιαφέρον ο αριθμός αλλά και η «ποιότητα» των ομίλων που διεκδικούν το εν λόγω asset. Στη β’ φάση της διαδικασίας έχουν προκριθεί τέσσερα επενδυτικά σχήματα και μάλιστα υπάρχουν ισχυρά ονόματα ανάμεσά τους. Στη διαδικασία συμμετέχουν οι ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε κοινό σχήμα, η D MARINAS HELLAS (η οποία υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων μόλις ετών «πέρασε» στον έλεγχο του γνωστού διεθνούς fund CVC Capital), η LAMDA MARINAS INVESTMENTS που έχει υπό την ομπρέλα της την Lamda Flisvos (όμιλος Lamda Development) καθώς και η ΤΕΚΑΛ η μικρότερου μεγέθους εργοληπτική εταιρεία η ο οποία όμως εσχάτως εκτός από τα λιμενικά έργα έχει «απλώσει δίχτυα» και σε άλλες υποδομές (οδικά, κτηριακά, μαρίνες κ.α.).
Δηλαδή, έχουν δώσει το «παρών» γνωστά εγχώρια γκρουπ του κλάδου υποδομών – ακινήτων αλλά και του χώρου τουρισμού – μαρίνων σαν τις ΑΒΑΞ (με εμπειρία π.χ. στην Κύπρο), ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (γνωστή και από την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου), Lamda (με εμπειρία π.χ. από τον Φλοίσβο), αφετέρου, έχουμε και τη συμμετοχή ομίλου εξειδικευμένου (D MARINAS HELLAS, γνωστή και από την παρουσία της στην Ελλάδα στις μαρίνες Ζέας, Λευκάδας και Γουβιών που επίσης είναι στην Κέρκυρα) που ανήκει σε ξένο fund (παλιά συμφερόντων Κυριακούλη, πριν μπει τότε η τουρκική Dogus). Άρα, υπό μία έννοια, ο στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να προσελκύσει κάποια σημαντικά σχήματα σε μια δύσκολη συγκυρία, σε πρώτη φάση επετεύχθη, με την ΤΕΚΑΛ να συμπληρώνει το «καρέ» των διεκδικητών.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι το διαφαινόμενο «δυνατό» come back στον εγχώριο τουρισμό αλλά και οι προοπτικές που ανοίγονται για τον τομέα διαχείρισης μαρίνων (και ευρύτερα του yachting) δεν αφήνουν αδιάφορους σημαντικούς «παίκτες» του επιχειρηματικού κόσμου, που μάλιστα έχουν ήδη παρουσία στον κλάδο. Μένει, όμως, να φανεί αν δώσουν και δεσμευτικές οικονομικές προσφορές όλοι οι διεκδικητές με το ΤΑΙΠΕΔ να ευελπιστεί σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ανταγωνισμό.
Οι θέσεις ελλιμενισμού για μεγάλα σκάφη
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ταμείου, η μαρίνα για mega – yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος (LOA) περίπου 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, λειτουργώντας όχι μόνο ως σημείο διέλευσης αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport). Η διάρκεια της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης θα είναι ίση με τριάντα πέντε (35) χρόνια τουλάχιστον. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στη προκήρυξη, η αδειοδοτημένη Μαρίνα χωροθετείται δυτικά του λιμένα, πλησίον του Σταθμού Επιβατών, ενώ με την προβλεπόμενη επέκταση η Μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου, κατά μέγιστο, 100.000 τ.μ..
Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ. Υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους.
Το παγκόσμιο yachting και η Ελλάδα
Η ανάπτυξη της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα εντάσσεται στη συντονισμένη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των μαρινών και των τουριστικών λιμένων του χαρτοφυλακίου του. Να σημειωθεί ότι γενικότερα καταγράφεται μια αυξανόμενη τάση για Yachting στην Ευρώπη και παγκοσμίως, την οποία επιχειρεί να εκμεταλλευθεί το ΤΑΙΠΕΔ, με τον σχετικό κορεσμό στη Δυτική Μεσόγειο να ενισχύει θεωρητικά τη ζήτηση και τις προοπτικές για την Ελλάδα, μια χώρα με ναυτική παράδοση, καλές συνθήκες και το κυριότερο, πάνω από 16 χιλ. χλμ. ακτογραμμής, η μεγαλύτερη στη λεκάνη της Μεσογείου. Προς την κατεύθυνση αυτή, θεωρείται σημαντική η αύξηση του αριθμού θέσεων ελλιμενισμού, η βελτίωση των υποδομών και η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών (φιλοξενία) για μεγαλύτερα και πολυτελή σκάφη αναψυχής.
Ωστόσο, όλα αυτά μένει να επιβεβαιωθούν καθώς έκτοτε έχει επιβαρυνθεί το γεωπολιτικό «σκηνικό», το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον αλλά και το κατασκευαστικό κόστος. Πλην όμως, η Ελλάδα προβάλλει εκ νέου, μετά από μια διετία δύσκολη που προηγήθηκε και λόγω πανδημίας, ως ελκυστικός τουριστικός προορισμός και μάλιστα υψηλής προβολής.
Η τοποθεσία της υποδομής
Η Μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου megayacht βρίσκεται στην Ανατολική ακτή του νησιού της Κέρκυρας, στα δυτικά του υφιστάμενου εμπορικού λιμένα, δίπλα στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων.
Η γεωγραφική θέση της νέας μαρίνας είναι ιδιαίτερα πλεονεκτική καθώς:
- Βρίσκεται δίπλα σε πόλη με πολλά τουριστικά αξιοθέατα.
- Βρίσκεται σε μικρή απόσταση από διεθνές αεροδρόμιο - απόσταση τριών (3) χιλιομέτρων - και ταυτόχρονα, από πλευράς ναυσιπλοΐας, βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοχή, τις ακτές του Ιονίου Πελάγους.
- Αποτελεί γεωγραφική γέφυρα μεταξύ των ελληνικών και των λοιπών μεσογειακών προορισμών - διασυνδεδεμένη με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης - συμπεριλαμβανομένων του Ιονίου, της Ελλάδας, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής.
Η περίπτωση της Πύλου
Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, το σχήμα από ΤΕΜΕΣ και D MARINAS HELLAS κέρδισαν τον διαγωνισμό για την μαρίνα Πύλου. Η συνολική αξία της συμφωνίας για την αξιοποίηση της Μαρίνας Πύλου ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει εφάπαξ καταβλητέο ποσό 550.000 ευρώ κατά την έναρξη της παραχώρησης συν ποσοστό επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων της μαρίνας. Εκτιμάται ότι ο νέος παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει τα επόμενα έτη επενδύσεις της τάξεως των 15 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών και της επιχειρησιακής ικανότητας της Μαρίνας Πύλου. Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, ενώ τα κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ανώτατου Δικαστηρίου. Η μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου, με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 130 τουριστικών σκαφών με μήκος από οκτώ (8) έως 30 μέτρα.
Κατά συνέπεια, το αμερικανικό fund CVC προσθέτει μια ακόμη μαρίνα στο χαρτοφυλάκιο της D MARINAS, ενώ θυμίζουμε ότι ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου σε στην περιοχή λειτουργεί το μεγάλο τουριστικό project Costa Navarino, συμμετέχοντας (μέσω της ΠΗΛΕΑΣ και με ξένους εταίρους) και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του αερολιμένα Καλαμάτας για περίοδο έως 40 χρόνια (διαγωνισμός Υπερταμείου).
Το «δίκτυο» από assets στο Ιόνιο Πέλαγος
Αυτό που έχει ενδιαφέρον, και έχει αναδειχθεί παλιότερα από το insider.gr, είναι πως αν και στο θαλάσσιο «μέτωπο» του Ιονίου Πελάγους η περίπτωση της αξιοποίησης του σημαντικού λιμένα της Ηγουμενίτσας (κατέληξε το 67% του Οργανισμού Λιμένος στον όμιλος Grimaldi με προσφορά άνω των 84 εκατ. ευρώ) αποτέλεσε την πλέον κομβική αποκρατικοποίηση στην περιοχή, εντούτοις, στο ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζουν το «χτίσιμο» και την εκμετάλλευση ενός δικτύου από περιουσιακά στοιχεία στη Δυτική Ελλάδα όπως, για παράδειγμα, οι μαρίνες που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του. Ήδη «τρέχει» η διαδικασία για την αναζήτηση επενδυτή για τη Μαρίνα Κέρκυρας (mega yacht), είχαμε προτιμητέο επενδυτή για την Πύλο, ήδη εκκίνησαν διαδικασίες για την αξιοποίηση της μαρίνας Αργοστολίου. Βέβαια, αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προωθεί μόνο τις παραπάνω 3 περιπτώσεις αξιοποίησης, αλλά προσδοκά οφέλη από ανάλογα assets (μαρίνες) τόσο στο νησί της Κέρκυρας (Λευκίμμη), όσο και στη Ζάκυνθο. Ενώ αν θέλουμε να βγούμε εκτός Ιονίου, ως γνωστόν στο χαρτοφυλάκιό του είναι οι μαρίνες σε Ιτέα, Ρόδο, Μύκονο κ.λπ.
Όπως είναι αντιληπτό, πρόκειται για ένα «σύμπλεγμα» από assets (μαρίνες) στη Δυτική Ελλάδα και το Ιόνιο, με το ΤΑΙΠΕΔ να επιχειρεί να εκμεταλλευθεί αυτή την «θαλάσσια τουριστική αγορά» προς όφελος και των τοπικών κοινωνιών, με το Ταμείο βέβαια να γνωρίζει ότι αφενός πρέπει να «βάλει στο παιχνίδι» συμπληρωματικές δράσεις (εμπορικές, καταλύματα, καταστήματα, εστίαση, γραφεία, τουρισμό κ.α.) ώστε να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφετέρου, να «ζυγίσει» τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις τυχόν προθέσεις ή αντιδράσεις Δήμων, φορέων και πολιτών.