Άνοιξε τις πύλες του μέσα στον Μάρτιο, όπως αναμενόταν, το πρώτο κατάστημα Jumbo στο Ισραήλ. Το εν λόγω κατάστημα βρίσκεται στην πόλη Eilat κοντά στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ λειτουργεί με βάση τη συμφωνία franchising που έχει συνάψει ο όμιλος Jumbo με τον όμιλο Fox.
«Η έναρξη της λειτουργίας του έγινε όπως αναμενόταν. Ωστόσο πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη από τους συνεργάτες μας εκεί», αποκάλυψε χθες ο επικεφαλής του ομίλου Jumbo, Απόστολος Βακάκης, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας για το 2022 που δημοσιοποιήθηκαν τη Μεγάλη Τρίτη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά του λιανεμπορίου στο Ισραήλ λειτουργεί μέσα σε ένα αρκετά περίπλοκο πλαίσιο, με τις ανεπάρκειες να εντοπίζονται στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Αυτός είναι και ο λόγος που επιλέξαμε τη λύση του franchise για το Ισραήλ», εξήγησε ο κ. Βακάκης. Πριν από ένα μήνα και από το βήμα της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων της Jumbo, ο ισχυρός άντρας του ομίλου έκανε λόγο για μια περίπλοκη διαδικασία αδειοδότησης των προϊόντων στο Ισραήλ, η οποία διέπεται από μια απαρχαιωμένη νομοθεσία.
Ερωτηθείς μάλιστα χθες για το πότε θα ανοίξει το δεύτερο κατάστημα στη χώρα, διευκρίνισε πως πρέπει να επιλυθούν πρώτα τα προβλήματα που έγιναν ορατά κατά το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος. Υπενθυμίζεται ότι τα σχέδια για το Ισραήλ προβλέπουν το άνοιγμα 15 ακόμη καταστημάτων.
Ήταν Σεπτέμβριος του 2020 όταν ανακοινώθηκε η εμπορική συνεργασία του ομίλου Jumbo με την ισραηλινή Fox Group, με την τελευταία να αναλαμβάνει το αποκλειστικό δικαίωμα για το άνοιγμα νέων καταστημάτων που θα φέρουν το σήμα Jumbo και θα εμπορεύονται προϊόντα του ομίλου. Η Fox Group θεωρείται ηγέτιδα στον χώρο του λιανεμπορίου στο Ισραήλ και δραστηριοποιείται στην αγορά ενδυμάτων. Ιδρύθηκε το 1942, είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Τελ Αβίβ και εκτός από το Ισραήλ έχει παρουσία σε αρκετές χώρες ανά τον πλανήτη.
Να σημειωθεί εδώ ότι μέσω συνεργασιών ο όμιλος Jumbo έχει παρουσία με 33 καταστήματα σε έξι ακόμη χώρες και δη σε Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο.
Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2022, ο όμιλος Jumbo αριθμούσε 83 καταστήματα, εκ των οποίων 53 στην Ελλάδα, πέντε στην Κύπρο, εννέα στη Βουλγαρία και 16 στη Ρουμανία. Επιπλέον, στην Ελλάδα και στην Κύπρο λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr.
Τα νέα καταστήματα που έρχονται
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της διοίκησης, εντός του 2023 αναμένεται να λειτουργήσουν ένα μισθωμένο υπέρ-κατάστημα στο κέντρο της πόλης Plovdiv στη Βουλγαρία, ένα ιδιόκτητο υπέρ-κατάστημα στην πόλη Iasi στη Ρουμανία, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει και η λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος στη Ρουμανία.
Όσον αφορά στο νέο υπέρ-κατάστημα στην Κύπρο, αναμένεται να λειτουργήσει προς το τέλος του 2023 ή κατά το πρώτο τετράμηνο του 2024.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο λειτουργίας νέων καταστημάτων επί ελληνικού εδάφους, απάντησε ότι η επέκταση του δικτύου εναπόκειται πάντα στις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά. Και τώρα η ελληνική αγορά βρίσκεται δέσμια των πληθωριστικών πιέσεων.
Μη βιώσιμο το πληθωριστικό περιβάλλον
«Οι πληθωριστικές πιέσεις είναι μη βιώσιμες. Η κατάσταση είναι μη βιώσιμη για τους καταναλωτές και για αυτό τον λόγο κάθε μέλος της εφοδιαστικής αλυσίδας θα πρέπει να πράξει ό,τι του αναλογεί» προκειμένου να διευκολυνθεί ο καταναλωτής, τόνισε, εξηγώντας παράλληλα πως «βρισκόμαστε σε συνθήκες αποπληθωρισμού». «Κάθε είδους κόστους έγινε υπερβολικό. Στην ενέργεια, τις πρώτες ύλες, το κόστος εργασίας», πρόσθεσε για να συμπληρώσει πως «κάθε ένδειξη ομαλοποίησης της αγοράς πρέπει να γίνεται αντιληπτή από τους καταναλωτές». «Πρέπει να τους σεβόμαστε και αυτό είναι ξεκάθαρο αφού χωρίς καταναλωτές δεν έχει… πάρτι», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης. «Υπάρχει η αίσθηση ότι η αγορά αναζητά ευκαιρίες για να ‘διορθώσει’ τον εαυτό της», έσπευσε να επισημάνει.
Διανύουμε μήνα του μέλιτος αλλά η αβεβαιότητα είναι μπροστά
Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, που δεν έχει μάθει να «μασάει» τα λόγια του, «όλοι ξέρουμε ότι η αβεβαιότητα είναι μπροστά μας, απλά τη δεδομένη στιγμή διανύουμε τον μήνα του μέλιτος». «Παραμένω προβληματισμένος για το μέλλον», αποκάλυψε, ενώ παρουσιάζοντας μια σειρά από λόγους που στοιχειοθετούν την ανησυχία του, στάθηκε μεταξύ άλλων στην πολιτική αβεβαιότητα, την έλλειψη προσωπικού, καθώς και στην αδυναμία του καταναλωτή να διασφαλίσει πιστώσεις.
Ο ίδιος παραδέχθηκε πως το 2022 η ισχυρή αύξηση των πωλήσεων του ομίλου προήλθε κυρίως από ανατιμήσεις, ενώ εκτίμησε πως «ακόμη κι αν δεν το έχουμε αντιληφθεί ακόμη, το 2023 δεν θα είναι πιο εύκολο έτος από το 2022».
«Θέλω η εταιρεία να πετάει σαν αεροπλάνο και όχι σαν πύραυλος», σημείωσε, επαναλαμβάνοντας μια γνώριμη έκφραση για εκείνον, ενώ απέκλεισε το ενδεχόμενο στα καταστήματα Jumbo να προστεθούν περισσότερα είδη διατροφής, όπως για παράδειγμα τα παγωτά. «Έχω ήδη αρκετά προϊόντα διατροφής που απευθύνονται στα παιδιά», ανέφερε.
Χωρίς δανεισμό συνεχίζει ο όμιλος
Με αφορμή δε την απόφαση του ομίλου να προχωρήσει σε προπληρωμή του συνόλου του κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ, έκδοσης 2018 και λήξης το 2026 χωρίς καμία επιβάρυνση ή άλλο κόστος - με στόχο η διαδικασία να ολοκληρωθεί πριν την επόμενη περίοδο εκτοκισμού τον ερχόμενο Μάιο - ο κ. Βακάκης ανέφερε πως δεν υπάρχει πρόθεση για νέο δάνειο, αφού ο όμιλος έχει αποφασίσει να συνεχίσει χωρίς δανεισμό.
Το 2022 οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 14,12% σε σχέση με το 2021 και ανήλθαν σε 949,38 εκατ. ευρώ. Το μικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 55,92% από 55,66% το 2021, τα κέρδη προ Φόρων, Τόκων, και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 336,75 εκατ. ευρώ από 304,99 εκατ. ευρώ το 2021 παρουσιάζοντας αύξηση κατά +10%, ενώ τα καθαρά κέρδη του ομίλου ανήλθαν σε 248,60 εκατ. ευρώ, από 216,59 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 14,78%.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2022, τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα και τα λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού του ομίλου ήταν ανώτερα του συνολικού ποσού των δανειακών υποχρεώσεων και των υποχρεώσεών του από μισθώσεις, κατά το ποσό των 522,48 εκατ. ευρώ, έναντι 549,14 εκατ. ευρώ στις 31.12.2021.
Το 2022 η εταιρεία κατέβαλε με τη μορφή έκτακτων χρηματικών διανομών συνολικά 1,1550 ευρώ μικτό ανά μετοχή, ενώ το 2021 είχε καταβάλει 0,77 ευρώ μικτό ανά μετοχή.
Σε ό,τι αφορά τα μεγέθη του ομίλου για το 2023, τον Μάρτιο οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση 22% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσυνό μήνα και κατά συνέπεια οι πωλήσεις για το πρώτο τρίμηνο του 2023 εμφανίζονται αυξημένες κατά 33%.
Λαμβάνοντας υπόψη το εξαιρετικό ξεκίνημα της χρονιάς, η διοίκηση εκτιμά ότι για το σύνολο του 2023, οι πωλήσεις θα σημειώσουν αύξηση κατά 15% και το μικτό περιθώριο θα μπορούσε να διαμορφωθεί στο 54%. Εάν επιβεβαιωθεί η εκτιμώμενη πρόβλεψη των πωλήσεων, τα κέρδη του ομίλου εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν μεταξύ 270 εκατ. ευρώ και 275 εκατ. ευρώ το 2023. Στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ο όμιλος κατέβαλε έκτακτη χρηματική διανομή 1,1550 ευρώ μικτό ανά μετοχή ίσο με το ποσό που καταβλήθηκε κατά το 2022.