Μετά τον Σεπτέμβριο αναμένεται να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα ανοίξει τον δρόμο για το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς η εκλογική περίοδος εκτιμάται ότι ενδέχεται να «πάει πίσω» την όλη διαδικασία και άρα και το πολυαναμενόμενο πρότζεκτ, το οποίο θα επιτρέψει να κάνουν την εμφάνισή τους στα νερά του Θερμαϊκού μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα λεγόμενα «Ultra Large Container Vessels».
Την ίδια ώρα, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να συνδεθεί με τερματικούς σταθμούς και σε άλλες περιοχές της Βαλκανικής, πέραν των δύο «dry ports», που λειτουργούν ήδη σε Βουλγαρία και Σερβία, ώστε να επιτύχει την επιχειρούμενη δυναμική είσοδο στις αγορές της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.
Έμφαση δίδεται και στον τομέα της κρουαζιέρας, με την ταχεία προώθηση των έργων, που από τις 18 Ιουνίου θα επιτρέψουν τον ταυτόχρονο ελλιμενισμό δύο κρουαζιερόπλοιων στην προβλήτα 2, ώστε το λιμάνι να αξιοποιήσει περαιτέρω το «δυνατό χαρτί» μιας διαρκώς αναπτυσσόμενης αγοράς για τη Θεσσαλονίκη: φέτος αναμένονται 69 αφίξεις 22 διαφορετικών κρουαζιερόπλοιων, με τις μισές εξ αυτών να χρησιμοποιούν το λιμάνι ως homeport (έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας), ενώ ποσοστό άνω του 90% των επιβατών κρουαζιέρας, που έχουν επισκεφτεί την πόλη, δηλώνουν ότι θα τη συνιστούσαν ως προορισμό και σε φίλους και συγγενείς. Στη δε ακτοπλοΐα, από τις 2 Ιουνίου ξεκινούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, που θα συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με τα νησιά των Σποράδων, ενώ από τις αρχές Ιουλίου προστίθενται στο πρόγραμμα η Μυτιλήνη και η Λέσβος.
Τα παραπάνω γνωστοποιήθηκαν σήμερα, από τον εκτελεστικό πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ ΑΕ, Θάνο Λιάγκο, κατά την τακτική γενική συνέλευση της εισηγμένης, η οποία πραγματοποιήθηκε με απαρτία 84,2% και ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 1,45 ευρώ/ μετοχή (καθαρό 1,37 ευρώ/μετοχή), με ημερομηνία αποκοπής την 11η Μαΐου και καταβολής τη 17η του μηνός.
Όσον αφορά το έργο της 6ης προβλήτας, ο κ. Λιάγκος επισήμανε ότι η επιθυμία της ΟΛΘ είναι οι υπογραφές για την εγκατάσταση του ανάδοχου στην 6η προβλήτα να «πέσουν» το συντομότερο δυνατόν (προσωρινός ανάδοχος είχε αναδειχθεί το σχήμα MYTILINEOS SA - ROVER MARITIME SL - HDK SA), ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, χρειάζεται πρώτα να ολοκληρωθούν μια σειρά από διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη: στην παρούσα φάση ολοκληρώθηκε και βρίσκεται υπό διαβούλευση η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το έργο, υποχρέωση που απορρέει από τις αποφάσεις 546 και 547 του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και είχε ως έναυσμα και αφετηρία τις προγραμματισμένες επενδύσεις στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Θα πρέπει ν' ακολουθήσει η τελική γνωμοδότηση επί της ΣΜΠΕ από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) και η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος και την αποστολή του προς έγκριση στο ΣτΕ. «Στο διάστημα των εκλογών, τουλάχιστον μέχρι τις 2 Ιουλίου, δεν μπορεί να γίνει κάτι, και μετά ακολουθεί το καλοκαίρι, οπότε πάμε για μετά τον Σεπτέμβρη» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Λιάγκος.
Σχετικά με τα dry ports (χερσαίες πύλες), επισήμανε ότι η θέση του λιμένος της Θεσσαλονίκης είναι ιστορικά και γεωστρατηγικά πλεονεκτική, για να «μπει» στην ευρύτερη αγορά όχι μόνο της ανατολικής, αλλά και της κεντρικής Ευρώπης, προσεγγίζοντας και χώρες χωρίς λιμάνια και συμπλήρωσε ότι η ΟΛΘ ΑΕ δίδει μεγάλη έμφαση στην επέκταση της εμβέλειάς της προς τον Βορρά.
«Αυτή τη στιγμή υπάρχουν ακόμα κάποια γεγονότα και κάποια αναταραχή στην αγορά, αλλά από τη στιγμή που η κατάσταση σταδιακά επανέρχεται και στον βαθμό που το λιμάνι θα συνεχίσει να πιέζει για την καλύτερη σιδηροδρομική σύνδεση, ο στρατηγικός μας στόχος είναι να ενεργοποιηθούμε και σε τερματικούς σταθμούς άλλων χωρών» σημείωσε, υπενθυμίζοντας ότι η ΟΛΘ ΑΕ διαθέτει ήδη dry ports σε Βουλγαρία (Σόφια) και Σερβία (Νις).
Ερωτηθείς για τα μεγέθη της διακίνησης φορτίων μέχρι στιγμής φέτος, ο κ. Λιάγκος επισήμανε ότι παρά την κάμψη στα εμπορευματοκιβώτια, που κατεγράφη διεθνώς στο πρώτο τρίμηνο του 2023, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σημείωσε μικρή αύξηση στη διακίνηση containers, αλλά μείωση στο συμβατικό φορτίο, κάτι που ο ίδιος απέδωσε στα προβλήματα λειτουργίας εργοστασίων στη Βόρεια Μακεδονία και ευρύτερα τα Βαλκάνια. Διευκρίνισε ωστόσο, ότι από τον Απρίλιο καταγράφεται τάση ανάκαμψης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ