Edison: «Βλέπει» προοπτικές και ανεβασμένο τζίρο στον κατασκευαστικό κλάδο – Η «ουρά» των ΣΔΙΤ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Edison: «Βλέπει» προοπτικές και ανεβασμένο τζίρο στον κατασκευαστικό κλάδο – Η «ουρά» των ΣΔΙΤ
Κατασκευαστικό τζίρο στα επίπεδα άνω των 11 δισ. συνολικά στην Ελλάδα «βλέπει» για το 2023 αλλά και την επόμενη χρονικά ο ανεξάρτητος οίκος αναλύσεων Edison. Τι αναφέρει για τους ισχυρούς του χώρου. Το «πακέτο» των ΣΔΙΤ και οι προοπτικές του κλάδου.

Συνολικό κατασκευαστικό τζίρο στα επίπεδα άνω των 11 δισ. «βλέπει» για την διετία ο ανεξάρτητος οίκος αναλύσεων Edison, όπως προκύπτει από σχετική ανάλυση που δημοσίευσε χτες (για την ΑΒΑΞ), στην οποία ανέφερε ότι αναμένει προοπτικές συνολικά για τον κλάδο. Ο οίκος θεωρεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του κύκλου εργασιών προέρχεται από τα κλασσικά έργα πολιτικού μηχανικού (Civil engineering, σχεδόν 6 δισ.), τα κτηριακά έργα (Construction of buildings) συνεισφέρουν 2 δισ. και τα υπόλοιπα σχετίζονται με Specialised construction activities. Επίσης, η Edison κάνει αναφορά στους εγχώριους μεγάλους ομίλους, τονίζοντας τη συμφωνία ΕΛΛΑΚΤΩΡ – INTRAKAT για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, σημειώνοντας ότι η μείωση του ανταγωνισμού σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ δημιουργεί μεγαλύτερα περιθώρια για τους ομίλους και την αξία του κλάδου.

Στα «χέρια» των ισχυρών το 50% των εσόδων του κλάδου

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές για την αγορά κατασκευών εκτός κατοικιών, ο οίκος αναφέρει ο τομέας μειώθηκε κατά 11,7% το 2020 πριν ανακάμψει 1,8% το 2021. Υπήρξε πολύ ισχυρή απόδοση στο 2022 με ανάπτυξη 29,6%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι περίπου το ένα τρίτο του επιπέδου δραστηριότητας που παρατηρήθηκε πριν από την οικονομική κρίση του 2009, η οποία οδήγησε σε σημαντική συρρίκνωση του αριθμού των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τις κατασκευές και την απασχόληση. Μετά την πρόσφατη αγορά του ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, οι τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% του κλάδου πολιτικών μηχανικών σε έσοδα και συμμετέχουν στο μεγαλύτερο μέρος των κατασκευαστικών έργων.

Οι προοπτικές

Όσον αφορά τις προοπτικές, η ανάπτυξη στον τομέα των πολιτικών μηχανικών φαίνεται να καθοδηγείται και από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της χώρας που υποστηρίχθηκε από την ΕΕ με επιχορηγήσεις και δάνεια του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας άνω των 30 δισ. ευρώ. Το πακέτο αναμένεται να προσθέσει περίπου 2–3% στο ΑΕΠ έως το 2026. Ενώ οι μεταρρυθμίσεις και οι πρωτοβουλίες που στοχεύουν κυρίως στην πράσινη και ψηφιακή πρόοδο, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θα πρέπει επίσης να βοηθήσουν άλλα προγράμματα υποδομής καθώς και την προσέλκυση πρόσθετων πηγών ιδιωτικής χρηματοδότησης.

Σύμφωνα με την PwC, τον Οκτώβριο του 2020 η Ελλάδα είχε pipeline 118 έργων υποδομής (σε πρόοδο ή προετοιμασία, αλλά μη χρηματοδοτούμενα), αξίας 43,4 δισ. ευρώ. Το ανεκτέλεστο έχει αυξηθεί όσο η χώρα επιδιώκει να βελτιώσει την ποιότητα και να επεκτείνει την ικανότητα των δημόσιων έργων της μετά από περιόδους αποεπένδυσης από την οικονομική κρίση. Τομείς αιχμής είναι η ενέργεια, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 60%, οι μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των οδικών, σιδηροδρομικών, λιμενικών έργων και των αεροδρομίων, και η διαχείριση αποβλήτων.

«Δεδομένης της κλίμακας αυτών των ευκαιριών, αναμένουμε να δούμε τον κλάδο να συνεχίζει να επεκτείνεται τα επόμενα χρόνια. Σε σύγκριση με την πενταετία έως το 2019, ολοκληρώθηκαν 40 έργα υποδομής συνολικής αξίας 8,9 δισ. ευρώ. Πιστεύουμε ότι το Greece 2.0 θα προσθέσει ανεκτέλεστο, ιδίως με την αύξηση των έργων συνδεσιμότητας, τουρισμού και περιβάλλοντος», αναφέρει ο οίκος.

Η «ουρά» των ΣΔΙΤ

Όσον αφορά την κρατική χρηματοδότηση έργων, «η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως για τις προμήθειες των έργων υποδομής που χρησιμοποιούν τη χρηματοδότηση ΣΔΙΤ ως ποσοστό του ΑΕΠ. Στον ελληνικό Roadshow τον Νοέμβριο του 2022 που φιλοξενήθηκε από την EBRD (και σε σχέση με τα έργα PPP), στελέχη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανέφεραν ότι υπήρχαν 57 έργα ΣΔΙΤ στο επενδυτικό χαρτοφυλάκιο με ένα σύνολο κόστος ανάπτυξης €7,2 δισ. Συνολικά 14 έργα αξίας 0,8 δισ. ευρώ έχουν ήδη υπογραφεί και 43 έργα αξίας 6,4 δισ. ευρώ είναι σε εξέλιξη. Από τα έργα, το 83% αφορούσε παραχώρηση και η μέση διάρκεια ζωής του έργου ήταν 27–30 χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της φάσης κατασκευής. Επτά έργα με αξία 1,5 δισ. ευρώ αφορούν στον τομέα των μεταφορών. Επιπλέον έργα 1,7 δισ. ευρώ, σε όλους τους τομείς, επίσης εξετάζονταν. Αυτό δείχνει τη δυνητική αξία στην ελληνική κατασκευαστική αγορά», αναφέρει ο οίκος.

Το valuation και η σύγκριση

Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε ότι ο οίκος προχώρησε σε μια αξιολόγηση – σύγκριση των ισχυρών του χώρου, έχοντας βέβαια ως βάση το valuation της ΑΒΑΞ (λόγω της ειδικής έναρξης κάλυψης). Όπως σημείωσε, ο όμιλος ΑΒΑΞ αύξησε την καθαρή αξία ενεργητικού κατά 40% στα €154,9 εκ. ή €1,07 ανά μετοχή το 2222, που ήταν σχεδόν το διπλάσιο του επιπέδου στο τέλος του 2019 (78,3 εκατ. ευρώ). Η διοίκηση πιστεύει ότι αυτό υποτιμά την αξία του ομίλου καθώς οι παραχωρήσεις αποτιμώνται στη λογιστική αξία της συμμετοχής στα ίδια κεφάλαια. Κατά τη διάρκεια του 2022 έτους, η λογιστική αξία των παραχωρήσεων μειώθηκε στα €295,5 εκ. (το 2021 στα € 340,4 εκ.) κυρίως λόγω της διάθεσης της συμμετοχής στη Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο. Οπως αναφέρει, βάσει ανεξάρτητων αποτιμήσεων, το υπόλοιπο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων υποδηλώνει διαφορά αξίας €130,2 εκ. ή €0,90/μετοχή. Δεδομένης της τιμής της μετοχής, αυτές οι καθαρές αξίες ενεργητικού φαίνεται να υποδηλώνουν σημαντικές δυνατότητες.

Η πρόσφατη εξαγορά της Άκτωρ από την Intrakat υποδηλώνει ότι υπάρχει αξία για τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Η συμφωνία των 214 εκατ. ευρώ (100 εκατ. ευρώ προκαταβολικά συν 114 εκατ. ευρώ, που θα καταβληθούν σταδιακά εντός 19 μηνών, σχετικά με τις υποχρεώσεις της ΑΚΤΓΩΡ) αντιπροσωπεύουν δείκτη EV/Sales (αξίας επιχείρησης / πωλήσεις) πολλαπλάσιο του 0,4x για μια επιχείρηση που διαπραγματεύονταν ακριβώς κάτω από το break even ακόμη και σε επίπεδο EBITDA το 2022.

Ο οίκος κάνει σύγκριση κάποιων δεικτών ανάμεσα σε επιλεγμένη λίστα με τους ομολόγους της AVAX στην Ελλάδα αλλά και με τη συμμετοχή ξένων ομίλων. Γενικότερα, σύμφωνα με την Edison, η ΑΒΑΞ έχει δείκτες EV/sales (2022) 1.07x, P/E (x) 10,4, Price/NAV (x) 0,9 και Div. yield (μερισματική απόδοση) 7,6%. Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαπραγματεύεται με δείκτες EV/sales (2022) 1.2x, P/E (x) 9,1, Price/NAV (x) 0,9. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με EV/sales (x) 0,8, P/E 11,1x, Price/NAV (x) 1,6 και μερισματική απόδοση 1,9%. Η Intrakat με EV/sales (x) 1,81, Price/NAV (x) 1,6. Η γαλλική Vinci διαπραγματεύεται με δείκτες 2022 EV/sales (x) 1,37, 2022 P/E (x) 13,7, Price/NAV (x) 2,4 και 2022 Div yield (%) 3,7. Τέλος, η ACC με δείκτες EV/sales (x) 0,3, P/E (x) 14,8, Price/NAV (x) 1,5 και μερισματική απόδοση 0,3%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ, Intrakat «χτυπούν» οδικό έργο αξίας 445 εκατ. ευρώ

Σιδηρόδρομος: Μεγαλώνει η συνεισφορά του Ταμείου Ανάκαμψης στο «βόρειο» ΣΔΙΤ ανάταξης 300 εκατ. λόγω... κόστους

Βερούλης (ελίν): Επενδύσεις και γρήγορα αντανακλαστικά η απάντηση στις προκλήσεις του ενεργειακού κλάδου

gazzetta
gazzetta reader insider insider