Η κατάσταση για όσους ταξιδεύουν με αεροπλάνο αναμένεται να είναι πολύ καλύτερη φέτος σε σύγκριση με το χάος του περυσινού καλοκαιριού. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα πέσουν και οι τιμές των εισιτηρίων.
Η αεροπορική βιομηχανία κλονίστηκε ισχυρά το περασμένο καλοκαίρι, καθώς πάσχιζε να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία της μετά το ξαφνικό κλείσιμο -και τις επακόλουθες απολύσεις- που προκάλεσαν τα λουκέτα της Covid-19. Ορισμένες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες μείωσαν τις πωλήσεις εισιτηρίων, ακύρωσαν πτήσεις και προσάρμοσαν τα δρομολόγια, καθώς τα αεροδρόμια επέβαλαν ανώτατα όρια επιβατικής κίνησης.
Ωστόσο, οι μοναδικές συνθήκες του περσινού ταξιδιωτικού χάους έχουν «μείνει σε μεγάλο βαθμό πίσω μας», σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων (ACI).
Το Χίθροου, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης με βάση τον αριθμό επιβατών, δήλωσε ότι είναι «καλά προετοιμασμένο να εξυπηρετήσει τη ζήτηση κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής αιχμής» φέτος. Ενώ και το αεροδρόμιο Γκάτγουικ, το δεύτερο μεγαλύτερο του Ηνωμένου Βασιλείου, «δεν αναμένει τα ίδια προβλήματα που αντιμετώπισαν τα αεροδρόμια το περασμένο καλοκαίρι».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACI, η συνολική ευρωπαϊκή επιβατική κίνηση είναι σήμερα κατά 7,6% χαμηλότερη σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, αν και πέντε ευρωπαϊκές αγορές - η Τουρκία, η Κύπρος, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Ελλάδα και η Αλβανία - έχουν ανακάμψει πλήρως, ανακτώντας τα επίπεδα της κίνησης του 2019.
Ο Oργανισμός Aσφάλειας Aεροναυτιλίας Eurocontrol δήλωσε στο CNBC ότι προετοιμάζεται για υψηλά επίπεδα κίνησης αυτό το καλοκαίρι, σημειώνοντας ότι οι καθημερινές πτήσεις μέσω του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου εμφανίζουν πλέον τη μεγαλύτερη συχνότητα από την έναρξη της πανδημίας.
Οι δημοφιλείς προορισμοί, ωστόσο, «είναι πάντα ευάλωτοι σε απρόβλεπτες διαταραχές», πρόσθεσε, μεταξύ άλλων από τις καιρικές συνθήκες και τις απεργιακές κινητοποιήσεις, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.
Τιμές στα ύψη
Η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια φαίνεται να αψηφά τις πληθωριστικές πιέσεις, με το σύνολο των επιβατών να αυξάνεται κατά 16,2% σε ετήσια βάση τον Μάιο, σύμφωνα με το ACI. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι τα ναύλα των πτήσεων εκτοξεύτηκαν μετά την πανδημία, πολύ περισσότερο από ό,τι ο πληθωρισμός στην Ευρώπη.
Οι ευρωπαϊκές τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 36% τον Μάιο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACI, ενώ ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη διαμορφώθηκε στο 6,1% για την ίδια περίοδο.
«Πιστεύω ότι οι ναύλοι χρειάζεται να παραμείνουν υψηλότεροι από ό,τι ήταν το 2019», δήλωσε στο CNBC ο Alexander Irving, αναλυτής ευρωπαϊκών μεταφορών στην AB Bernstein. «Οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να πληρώσουν περισσότερο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.... συν το στοιχείο του πληθωρισμού», είπε, προσθέτοντας ότι οι πιλότοι, το πλήρωμα καμπίνας και το προσωπικό εδάφους ζητούν υψηλότερους μισθούς.
«Όλα αυτά θα καταλήξουν τελικά στο εισητήριο».
Η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων πιθανότατα θα βολέψει τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως οι Wizz Air
και Ryanair, εκτίμησε ο Irving, καθώς ο κόσμος εξακολουθεί να θέλει να ταξιδέψει, οπότε είναι πιθανό να στραφεί σε πιο οικονομικά αποδοτικές υπηρεσίες.
Ο επικεφαλής της Ryanair Michael O'Leary δήλωσε πέρυσι ότι η εποχή των πτήσεων των 10 ευρώ έχει παρέλθει σε συνέντευξή του στο πρόγραμμα «Today» του BBC Radio 4. «Πιστεύουμε ότι τα 40 ευρώ πρέπει να πλησιάσουν προς τα 50 ευρώ ίσως τα επόμενα πέντε χρόνια. Έτσι, ο μέσος ναύλος των 35 λιρών στο Ηνωμένο Βασίλειο θα αυξηθεί ίσως σε 42 ή 43 λίρες», δήλωσε τον Αύγουστο του 2022.