Τα πάνω – κάτω στην ανθρωπογεωγραφία του τραπεζικού κλάδου έχει φέρει η ψηφιοποίηση, με την επαγγελματική σύνθεση της απασχόλησης στη λιανική τραπεζική να έχει αλλάξει δραματικά μεταξύ 2011 και 2021.
Σύμφωνα με στοιχεία για την ΕΕ – 27 από την EU-LFS (Labour Force Survey) αναφορικά με το εργατικό δυναμικό του τραπεζικού κλάδου, μεταξύ 2011 και 2021, ο αριθμός των εργαζομένων στον τομέα της πληροφορικής στις τράπεζες αυξήθηκε κατά 55%. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στην κατηγορία «προγραμματιστές και αναλυτές λογισμικού και εφαρμογών», η οποία σχεδόν διπλασιάστηκε (από 66.000 σε 112.000 εργαζόμενους).
Ο προγραμματιστής λογισμικού είναι πλέον το έκτο πιο συνηθισμένο επάγγελμα στη λιανική τραπεζική. Όλα τα άλλα επαγγέλματα πληροφορικής - όπως οι επαγγελματίες βάσεων δεδομένων και δικτύων, οι χειριστές τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και οι τεχνικοί και επαγγελματίες υποστήριξης χρηστών - αυξήθηκαν επίσης, αν και με βραδύτερο ρυθμό.
Τα επαγγέλματα που απαιτούν μεγαλύτερες τεχνικές γνώσεις και προσόντα έχουν επίσης σημειώσει σημαντική αύξηση.
Το 2011, η συνηθέστερη επαγγελματική κατηγορία στη λιανική τραπεζική ήταν οι «ταμίες, εισπράκτορες χρημάτων και συναφείς υπάλληλοι», οι οποίοι περιλαμβάνουν υπαλλήλους που εργάζονται σε υποκαταστήματα κυρίως σε ρόλους που απευθύνονται στους πελάτες, συχνά σε ρόλους χειρισμού μετρητών.
Αντίθετα, το 2021, η πιο κοινή επαγγελματική κατηγορία ήταν οι επαγγελματίες του χρηματοοικονομικού τομέα - εργαζόμενοι που διαχειρίζονται και διενεργούν ποσοτικές αναλύσεις είτε χρηματοοικονομικών λογιστικών συστημάτων είτε κεφαλαίων για ιδιώτες (ένα επάγγελμα που αυξήθηκε κατά 45% σε σύγκριση με το 2011).
Η άνοδος της κατηγορίας «πράκτορες και μεσίτες πωλήσεων και αγορών» ήταν επίσης πολύ σημαντική, καθώς αυτή η επαγγελματική κατηγορία δεν είχε προηγουμένως πολύ καλή εκπροσώπηση.
Ορισμένες από αυτές τις νέες θέσεις είναι πιθανό να έχουν καλυφθεί εν μέρει από άτομα που απασχολούνταν ως ταμίες, εισπράκτορες χρημάτων και συναφείς ειδικότητες υπαλλήλων. Αυτό συνέβη, για παράδειγμα, στην Banco ΒΡΜ, όπου ορισμένοι εργαζόμενοι σε υποκαταστήματα που έκλεισαν επανεκπαιδεύτηκαν για να εκτελούν αυτά τα νέα καθήκοντα.
Ειδικότερα, τα έξι σημαντικότερα επαγγέλματα λιανικής τραπεζικής το 2011 και το 2021 στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών – μελών, είναι κατ' αντιπαραβολή:
Στην πρώτη θέση το 2011 ήταν ταμίες, εισπράκτορες χρημάτων και συναφείς υπάλληλοι (776.000). Το 2021, οι επαγγελματίες οικονομικών (518.000).
Στη δεύτερη θέση το 2011 και το 2021 βρίσκονταν οικονομικοί και μαθηματικοί συνεργάτες επαγγελματίες (556.000 το 2011, 515.000 το 2021).
Στην τρίτη θέση το 2011, οι επαγγελματίες οικονομικών (357.000). Το 2021 στην τρίτη σειρά έπεσαν οι ταμίες, εισπράκτορες χρημάτων και συναφείς υπάλληλοι (480.000).
Στην τέταρτη θέση βρίσκονταν το 2011 οι διαχειριστές επαγγελματικών υπηρεσιών (319.000) και το 2021 οι αριθμητικοί υπάλληλοι (210.000).
Οι αριθμητικοί υπάλληλοι βρίσκονταν στην πέμπτη σειρά κατάταξης το 2011 (254.000) όπου το 2021 βρέθηκαν οι πράκτορες και μεσίτες πωλήσεων και αγορών (143.000).
Και στην έκτη θέση «σημαντικότητας» το 2011 βρίσκονταν οι υπάλληλοι γραφείων (107.000), ενώ το 2021 οι προγραμματιστές και αναλυτές λογισμικού (112.000).
Τον Σεπτέμβριο του 2021, η Ψηφιακή Πυξίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2021) εντόπισε ορισμένες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τομείς που αντιμετωπίζουν ταχεία ψηφιοποίηση. Όπως διαπιστώθηκε, ένα εργατικό δυναμικό με ψηφιακές δεξιότητες θα απαιτήσει συνεχή κατάρτιση και ανάπτυξη μιας γνήσιας κουλτούρας δια βίου μάθησης. Ο στόχος των 20 εκατομμυρίων ειδικών πληροφορικής στην ΕΕ έως το 2030 (υπερδιπλάσιο από το σημερινό επίπεδο) αντανακλά τη ζήτηση (και την έλλειψη) αυτού του στρατηγικού συνόλου δεξιοτήτων, μια τάση ιδιαίτερα εμφανής στη λιανική τραπεζική.