Άλμα 117% για τον τζίρο της χαρτοβιομηχανίας ΜΑΞΙ – Τα επόμενα βήματα και η δυναμική των εξαγωγών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Άλμα 117% για τον τζίρο της χαρτοβιομηχανίας ΜΑΞΙ – Τα επόμενα βήματα και η δυναμική των εξαγωγών
Ποιοι είναι οι τέσσερις άξονες στρατηγικής της βορειοελλαδίτικης χαρτοβιομηχανίας. Οι στόχοι για το μέλλον και ο τζίρος - ρεκόρ του 2022. Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις ανά κλάδο δραστηριοποίησης και πώς αλλάζουν οι καταναλωτικές συνθήκες στο χαρτί. Τι έδειξαν οι τελευταίες οικονομικές καταστάσεις.

Υπερδιπλασιασμό του κύκλου εργασιών της και μάλιστα κοντά στα επίπεδα των 100 εκατ. ευρώ πέτυχε το 2022 η ΜΑΞΙ ΑΒΕΕ, ηγέτιδα δύναμη στην παραγωγή και επεξεργασία χάρτου στη χώρα. Για το 2023, δε, αναμένει σταθεροποίηση ή ακόμη και μια μικρή αύξηση του συνολικού της κύκλου εργασιών, προκειμένου να διατηρήσει τον τίτλο της «μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου της».

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που καταχωρήθηκαν στο ΓΕΜΗ τα προηγούμενα 24ωρα, το 2022 ο κύκλος εργασιών της χαρτοβιομηχανίας ανήλθε στα 96,93 εκατ. ευρώ, από 44,59 εκατ. ευρώ το 2021, καταγράφοντας αύξηση 117% (!), ενώ το EBITDA αυξήθηκε στα 6,74 εκατ. ευρώ, από 2,87 εκατ. ευρώ το 2021. Τα κέρδη προ φόρων πολλαπλασιάστηκαν… επί 17 φορές και ανήλθαν στα 2,05 εκατ. ευρώ από 122.000 ευρώ το 2021!

Οι επόμενες κινήσεις

Στους στόχους της εταιρείας για το άμεσο μέλλον, όπως τους παρουσιάζει η διοίκηση, περιλαμβάνονται οι εξής:

- Βελτίωση της κερδοφορίας μέσω της ταχύτερης μετακύλησης των αυξομειώσεων στο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών.

- Βελτίωση της ρευστότητας, ιδιαίτερα στο θέμα των κεφαλαίων κίνησης, με την εταιρεία να ενημερώνει ότι ήδη έχουν ληφθεί μέτρα για την ασφάλειά της από την περίπτωση ανόδου των επιτοκίων δανεισμού.

- Αύξηση μεριδίου αγοράς. Όπως επισημαίνεται, με το διπλασιασμό της παραγωγής και τις συνεχείς αυξήσεις τιμών είναι βέβαιο ότι το μερίδιο της αγοράς της ΜΑΞΙ θα ανέλθει σημαντικά».

- Αύξηση του κύκλου εργασιών, καθώς η διοίκηση εκτιμά ότι υπάρχουν ακόμα περιθώρια αυξήσεων των πωλήσεων σε ποσότητα και αξία ιδιαίτερα στον τομέα του χαρτιού υγείας, με πιθανή προμήθεια νέας γραμμής παραγωγής.

Η εικόνα των πωλήσεων ανά κλάδο

Η ΜΑΞΙ παράγει και επεξεργάζεται προϊόντα χάρτου (tissue), όπως χαρτί υγείας και κουζίνας οικιακής και επαγγελματικής χρήσης, χαρτοπετσέτες οικιακές και επαγγελματικές, χαρτομάντηλα τσέπης και facial, χειροπετσέτες Ζικ-Ζακ, χάρτινο τραπεζομάντιλο και χαρτοβάμβακα.

Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση της εταιρείας, από το 2020 στο 2021 οι πωλήσεις jumbo rolls (ανεπεξέργαστο χαρτί υγιεινής) παρουσίασαν αύξηση 21,21% σε αξία κυρίως λόγω των μεταβολών των τιμών. Στη συνέχεια από το 2021 στο 2022 οι αυξήσεις ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες.

Παράλληλα, με την επανέναρξη λειτουργίας του τουριστικού κλάδου στη λήξη των έκτακτων μέτρων κατά της πανδημίας υπήρξε αύξηση του κύκλου εργασιών HORECA κατά 12% πρόπερσι, με την εταιρεία να ποντάρει συνεχόμενα σε μεγάλη αύξηση σε ποσότητες και αξίες. Ενώ, κατά τους πρώτους μήνες η αύξηση ήταν περί το 55% στη συνέχεια οι πωλήσεις διπλασιάσθηκαν.

Αύξηση, αλλά κάπως περιορισμένη λόγω του έντονου ανταγωνισμού, κατέγραψε η χαρτοβιομηχανία και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η αύξηση ανήλθε στο ύψος του 35,38%, ενώ για φέτος η εταιρεία περιμένει και πάλι σταθεροποίηση στα ίδια με πέρυσι επίπεδα.

Ο κλάδος των εμπορευμάτων της εταιρείας είναι σχετικά μικρός και αποτελείται κυρίως από είδη οικιακού καθαρισμού και υγιεινής (απορρυπαντικά, σαπούνια πάσης φύσεως, υγρά καθαρισμού, χλωρίνες, σάκους απορριμμάτων, σφουγγάρια, σκούπες, λεκάνες κλπ.), ενώ σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις προϊόντων οικιακής χρήσης με την επωνυμία ΜΑΞΙ, κυρίως προς χονδρεμπόρους, οι ποσότητες ζήτησης παρουσίασαν σημαντική αύξηση το 2022.

Οι εξαγωγές αυξήθηκαν σε αξία, κατά 177% στον τομέα των χαρτοποιητικών μονάδων (jumbo rolls) και κατά 40,75% στα επεξεργασμένα προϊόντα, ενώ η πλειονότητα των πωλήσεων αφορά στις όμορες βαλκανικές χώρες. Το σύνολο των εξαγωγών ανήλθε στο ποσό των 21,22 εκατ. ευρώ.

«Αγκάθι» το ενεργειακό κόστος

Σύμφωνα με τη διοίκηση της χαρτοβιομηχανίας, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 το ενεργειακό κόστος αυξήθηκε σημαντικά δημιουργώντας μεγάλα δημοσιονομικά και τιμαριθμικά προβλήματα σε όλο τον κόσμο. Ο πόλεμος Ουκρανίας – Ρωσίας μεγάλωσε το πρόβλημα αυτό σε δυσθεώρητα επίπεδα. Το εμπάργκο από τις χώρες της Ε.Ε., η αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών φυσικού αερίου, υγροποιημένου ή όχι, η αρχική έλλειψη καταλλήλων εγκαταστάσεων και δυναμικότητας μεταφοράς καθώς και συμπληρωματικά θέματα logistics, οδήγησαν τις τιμές Αυγούστου 2022 στα 650 ευρώ ανά mwh για το φυσικό αέριο και στα 750 ευρώ για το ηλεκτρικό ρεύμα. Οι τιμές των πρώτων υλών (χαρτοπολτού) που είχαν αρχίσει να μειώνονται, τελικά, λόγω των ενεργειακών, αυξήθηκαν.

«Τον Οκτώβριο του 2022 πωλούσαμε τον τόνο jumbo roll 1.850 ευρώ. Στην συνέχεια υπήρξε μια σταδιακή αποκλιμάκωση και τον Μάιο 2023 οι τιμές του φυσικού αερίου είναι περίπου 33 ευρώ/mwh και του ηλεκτρικού ρεύματος 125 ευρώ/mwh. Άρα έχουμε μια σχετική επαναφορά στην προ της κρίσης κατάσταση», τονίζεται στις οικονομικές καταστάσεις.

Αλλάζουν οι προτιμήσεις των καταναλωτών στην εγχώρια αγορά

Όπως υπενθυμίζει η εταιρεία «από τον Μάρτιο του 2022 οι αυξήσεις κόστους μετακυλούνται στους πελάτες jumbo roll και στους πελάτες τελικών επεξεργασμένων προϊόντων, με συστηματικό τρόπο, ενώ όλα είναι πλέον αντικείμενο διαπραγμάτευσης ακόμα και με τις μεγάλες αλυσίδες super market… Τέλος παρατηρούμε ότι με τη μεγάλη αύξηση των τιμών σε όλα τα είδη, οι προτιμήσεις των καταναλωτών άλλαξαν και ενώ η ζήτηση του χαρτιού υγείας σε σχέση με τα λοιπά (κουζίνας, χαρτοπετσέτες, χαρτομάντηλα κλπ.) ήταν 50% - 50%, τώρα είναι 60% - 40%. Διότι το χαρτί υγείας είναι είδος πρώτης ανάγκης με χαμηλή ελαστικότητα. Αυτό το γεγονός της αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών οδήγησε στην αύξηση της ζήτησης για χαρτί υγείας και μια μείωση στα λοιπά. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το συνολικό φαινόμενο είναι ουδέτερο διότι το χαρτί υγείας, λόγω ευαισθησίας, παράγεται σε χαμηλότερες ταχύτητες ανά κιλό και έτσι η ΜΑΞΙ έχει θέμα στην επάρκεια δυναμικότητας παραγωγής στον τομέα χαρτιού υγείας».

Η χαρτοβιομηχανία προχώρησε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 632,50 εκατ. ευρώ το 2021.

Μια πορεία 35 χρόνων

Έτος ορόσημο αποδείχθηκε το 1988, καθώς ιδρύθηκε η εταιρεία ως εμπορική επιχείρηση διάθεσης προϊόντων υγιεινής, οικιακής χρήσης με την επωνυμία ΜΑΞΙ. Τρία χρόνια αργότερα ξεκίνησε η διαδικασία παραγωγής επεξεργασίας χαρτιού υγείας, χαρτιού κουζίνας και χαρτοπετσέτας, ενώ το 2001 πραγματοποιήθηκε μια σημαντική επένδυση σε γραμμές παραγωγής υψηλής τεχνολογίας (χαρτί υγείας και κουζίνας, χαρτομάντηλα τσέπης και facial, χειροπετσέτες και τραπεζομάντηλα).

Η ΜΑΞΙ εδρεύει στην Κατερίνη, όπου διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 22.000 τμ. Εκεί στεγάζονται τα δύο εργοστάσια παραγωγής ανεπεξέργαστου χαρτιού υγιεινής (Paper mill 1 και Paper mill 2), παράγοντας 75.000 τόνους Jumbo Rolls ανά έτος, καθώς επίσης και το εργοστάσιο επεξεργασίας, το κτήριο της διοίκησης και αποθηκευτικοί χώροι άνω των 10.000 τμ.

Το πρώτο εργοστάσιο Paper Mill - ικανό να παράγει 30.000 τόνους χαρτοπολτού ετησίως -κατασκευάστηκε το 2011, ενώ το δεύτερο εργοστάσιο παραγωγής χαρτοπολτού (Paper Mill 2) αποτελεί μια νέας τεχνολογίας υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής ανεπεξέργαστου χαρτιού υγιεινής, που ξεκίνησε την παραγωγή στα τέλη του 2021.

Σε γενικές γραμμές, οι παραγωγικές ικανότητες της εταιρείας καλύπτουν όλες τις ανάγκες της, με μοναδική εξαίρεση το χαρτί υγείας οικογενειακής χρήσης, όπου, σύμφωνα με τη διοίκηση, δεν αποκλείεται να χρειαστούν κάποιες επενδύσεις.

Η χαρτοβιομηχανία διαθέτει, επίσης, πλήρες λειτουργικό υποκατάστημα στις Αχαρνές Αττικής συνολικού εμβαδού 1.800 τμ, το οποίο χρησιμοποιεί ως κέντρο διανομής των προϊόντων στη Νότια Ελλάδα και τα νησιά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Intertrade – Softex: Χρόνια σταθμός το 2023 για την ελληνική χαρτοποιία – Προχωρά η επένδυση των 99 εκατ. ευρώ

Πλαστικά Θράκης: Ανθεκτικά μεγέθη στο πρώτο εξάμηνο του 2023

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider