Σε... «δρόμο» επαναδημοπράτησης, αυτή τη φορά δίχως να εμπλακεί σε κλοιό προσφυγών όπως την προηγούμενη φορά που οδήγησαν σε ακύρωση του διαγωνισμού, επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ένα οδικό έργο εκτιμώμενης αξίας 200 εκατ. ευρώ, στην «καρδιά» της Κεντρικής Ελλάδας. Ο λόγος για τον «Οδικό Άξονα Λαμία - Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», με το αρμόδιο υπουργείο να προχωρά σε τροποποιήσεις της Διακήρυξης - Πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α' Στάδιο). Η χρηματοδότησή του θα γίνει από εθνικούς πόρους και αναλόγως υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η υπό ανάθεση σύμβαση του έργου θα έχει ως αντικείμενο συγχρόνως τη μελέτη και την κατασκευή του.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, είχε αναφέρει ότι επίκειται η επαναδημοπράτηση του διαγωνισμού. Ο προηγούμενος, όπως είχε αποκαλύψει το insider.gr, ακυρώθηκε καθώς «με την από 14/07/2023 υπ' αριθμό 1211/2023 Απόφαση του 1ου Κλιμακίου της ΕΑΔΗΣΥ που κοινοποιήθηκε στην Αναθέτουσα Αρχή στις 04/09/2023, έγινε αποδεκτή η από 06/06/2023 Προδικαστική Προσφυγή που άσκησε η ένωση οικονομικών φορέων ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε - ΕΚΤΕΡ Α.Ε - ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε - ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε κατά της Διακήρυξης».
Επαναπροκήρυξη στα πρότυπα του «Ιωάννινα – Κακκαβιά»
Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και με τον διαγωνισμό για το οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακκαβιά» (310 εκατ. ευρώ, ειδικότερα 234 εκατ. με ΦΠΑ, συν προαίρεση 76 εκατ. ευρώ). που επίσης είχε ακυρωθεί λόγω προσφυγής της ίδιας κοινοπραξίας που «κέρδισε» και οδήγησε το έργο σε επαναδημοπράτηση. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, η νέα προκήρυξη για την επέκταση της Ιόνιας Οδού θεωρείται από τους ομίλους που είχαν προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ ως τέτοια που δείχνει συμμόρφωση της αναθέτουσας αρχής στις υποδείξεις της ενιαίας αρχής δημοσίων συμβάσεων. Με αποτέλεσμα να μην αναμένονται, εκτός απροόπτου, νέες δικαστικές εμπλοκές και να δοθούν προσφορές στις 14 Νοεμβρίου 2023.
Ποιο είναι το έργο, ποια είναι τα οφέλη
Για να επιστρέψουμε στον διαγωνισμό για τον «Οδικό Άξονας Λαμία - Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», όπως αναφέρει το υπουργείο, ο Οδικός Άξονας Λαμία - Καρπενήσι αποτελεί τμήμα του Οδικού Άξονα Λαμία - Καρπενήσι - Αγρίνιο, γνωστού και ως ΕΟ 38 βάσει της κωδικοποίησης του Εθνικού Οδικού Δικτύου της χώρας, ο οποίος ανήκει στο δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας, καθώς επίσης και στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο. Σε Εθνικό και Περιφερειακό επίπεδο ο ΕΟ 38 προορίζεται να εξυπηρετεί ταυτόχρονα: α) την διαπεριφερειακή σύνδεση Λαμίας-Αγρινίου και ως οριζόντιος άξονας τη σύνδεση των αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιόνιας Οδού και β) τη σύνδεση του Καρπενησίου με το κέντρο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (ΠΣΕ), την Λαμία και διαμέσου του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ, με όλες τις Περιφέρειες της χώρας, εκτός των Περιφερειών Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Ιονίων νήσων.
Το έργο έχει αφετηρία προς τα δυτικά το ανατολικό στόμιο της υφιστάμενης σήραγγας Τυμφρηστού (Ανατολικό Μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού) και πέρας προς τα ανατολικά το δυτικό όριο της υφιστάμενης παράκαμψης Μακρακώμης. Η αναβάθμιση της ΕΟ 38 μέσω της κατασκευής του έργου «Οδικός Άξονας Λαμία - Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού» θα αντικαταστήσει τη σημερινή σύνδεση, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην υλοποίηση όλων των αναπτυξιακών δράσεων στις εξυπηρετούμενες περιοχές, κυρίως στον τουριστικό και στον εμπορικό τομέα. Συνεπώς η κατασκευή του υπόψη έργου θεωρείται θεμελιώδους σημασίας, καθώς αποτελεί έργο πολύ μεγάλης ανταποδοτικότητας για την κεντρική Στερεά Ελλάδα, με σημαντική συμβολή στην εθνική οικονομία.
Η κατασκευή του υπόψη οδικού τμήματος αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου σύνδεσης της Λαμίας με το Καρπενήσι (και εν συνεχεία με την πόλη του Αγρινίου), ο οποίος θα συμβάλλει αποφασιστικά στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη και συνολικά στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Στερεάς Ελλάδας. Επιπλέον, κύρια σκοπιμότητα του έργου αποτελεί η άρση της δυσχερούς πρόσβασης στην Π.Ε. Ευρυτανίας και στο δυτικό ορεινό τμήμα της Π.Ε. Φθιώτιδας, μέσω της εξυπηρέτησής της από το νέο οδικό τμήμα.
Στην παρούσα φάση έχει υπογραφεί η σύμβαση για την υλοποίηση των υπολειπόμενων υποστηρικτικών μελετών του έργου και την ενσωμάτωση των πορισμάτων της οριστικής γεωλογικής μελέτης και της αντίστοιχης γεωτεχνικής έρευνας. Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ., εκτείνεται εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας, ενώ προβλέπονται επιπλέον και εργασίες αποκατάστασης του υφιστάμενου επαρχιακού και τοπικού επιπέδου μήκους περίπου 14 χλμ. Η χάραξη του έργου, το οποίο ακολουθεί σχεδόν σε όλο το μήκος του νέα χάραξη, στο μεγαλύτερο τμήμα του διέρχεται από ορεινό ανάγλυφο με αρκετά έντονη πτύχωση ή / και ισχυρή εγκάρσια κλίση εδάφους κατά τμήματα καθώς και από περιοχές με γεωλογικές αστάθειες, διαφόρων επιπέδων γεωλογικής αβεβαιότητας.
Στο αντικείμενο του έργου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η κατασκευή μεγάλων τεχνικών γεφύρωσης, οπλισμένων επιχωμάτων, ισόπεδων κόμβων, τεχνικών άνω και κάτω διαβάσεων ενώ απαιτείται και διευθέτηση ρεμάτων κ.α.