Για μια δύσκολη νέα χρονιά ετοιμάζεται ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς νέα πλοία μπαίνουν συνεχώς στην αγορά αυξάνοντας σημαντικά την προσφορά με αποτέλεσμα να μειώνονται συνεχώς τα ναύλα.
Πολλές εταιρείες προχώρησαν το 2021 και το 2022 σε μεγάλες παραγγελίες νέων πλοίων αξιοποιώντας τα διογκωμένα κέρδη που αποκόμισαν κατά την περίοδο της πανδημίας, με αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών να έχει φτάσει στο 26,6% του παγκόσμιου στόλου. Η πλειοψηφία των νέων πλοίων αναμένεται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2025.
«Οι συνθήκες της αγοράς θα παραμείνουν δύσκολες καθώς οι τιμές ενδέχεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο προς το χαμηλότερο σημείο του κύκλου λόγω της δεύτερης συνεχόμενης χρονιάς σημαντικής επέκτασης του στόλου», εκτίμησε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στον Nasdaq, Euroseas, Αριστείδης Πίττας, κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα γ’ τριμήνου.
«Μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου οι τιμές της αγοράς containerships ήταν μειωμένες κατά 20-25% για τους τύπους πλοίων του στόλου μας σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν και κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου και του αρχές Νοεμβρίου, συνέχισαν την πτώση τους πέφτοντας περίπου άλλο ένα 5%», ανέφερε.
Ο έλεγχος της πλεονάζουσας χωρητικότητας και της ταχύτητας των πλοίων μπορεί να μειώσει την καθοδική πίεση στην αγορά, σημείωσε ακόμη, αλλά ο πληθωρισμός και οι γεωπολιτικές διαμάχες στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή προκαλούν αβεβαιότητα που μπορεί να αποτρέψει την άνοδο του κλάδου. «Οι πιο αργές ταχύτητες αναμένεται να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στο μέλλον στην απορρόφηση μέρους της πλεονάζουσας χωρητικότητας», σημείωσε.
Πλεονέκτημα οι μακροχρόνιες συμφωνίες
Η συνεχής πτώση των τιμών αναμένεται να επηρεάσει πιο πολύ του μεγάλους liners, του κλάδου. Τις εταιρείες, δηλαδή, που κάνουν σταθερά δρομολόγια από λιμάνι σε λιμάνι και σε συγκεκριμένες διαδρομές. Πολλές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που διαθέτουν μακροχρόνια συμβόλαια, τα οποία μάλιστα εξασφάλισαν κατά την διάρκεια του ράλι της αγοράς, βρίσκονται σε πιο πλεονεκτική θέση.
Βάσει του ανεκτέλεστου υπόλοιπου συμβολαίων που φέρνουν έσοδα άνω των 400 εκατομμυρίων δολαρίων που αναπτύξαμε κατά τη διάρκεια του 2021 και 2022, πιστεύουμε ότι είμαστε σε μεγάλο βαθμό απομονωμένοι και προστατευμένοι από τις εξελίξεις στην αγορά ναύλωσης κατά τη διάρκεια του 2024, ανέφερε ο κ. Πίττας.