Εξελίξεις σε διάφορα μέτωπα που σχετίζονται με έργα που έχει αναλάβει να κατασκευάσει ή ήδη υλοποιεί ο όμιλος Mytilineos – METKA αναμένονται στο προσεχές διάστημα. Πρόκειται για έργα συνολικού ύψους σχεδόν 500 εκατ. ευρώ που σχετίζονται τόσο με οδικές υποδομές, όπως το Ακτιο – Αμβρακία (160 εκατ.) ή η Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών (σχεδόν 200 εκατ. ευρώ) αλλά και με υποδομές στον σιδηρόδρομο και ειδικότερα την αναβάθμιση της προαστιακής γραμμής προς Μέγαρα (άνω των 130 εκατ. ευρώ). Επίσης, ως γνωστόν, έχει «παρουσιαστεί» ήδη και το οδικό FlyOver Θεσσαλονίκης όπου το γκρουπ έχει μερίδιο 50% στη ΣΔΙΤ (συνολικής αξίας περίπου 370 εκατ. ευρώ), άρα, μιλάμε για projects άνω των 670 εκατ. ευρώ.
Όπως προκύπτει και από όσα έχουν αναφερθεί από τα πλέον «επίσημα χείλη» το τελευταίο χρονικό διάστημα, δηλαδή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρα αλλά και τον κ. Ν. Ταχιάο, αρμόδιο υφυπουργό Υποδομών, η Αμβρακία Οδός και συγκεκριμένα το τμήμα Άκτιο – Αμβρακία, βρίσκεται στη διαδικασία αποπεράτωσης και σε λίγες εβδομάδες, ο πρωθυπουργός αναμένεται να το εγκαινιάσει, με ορίζοντα προς τα τέλη του έτους.
Επίσης, σε αρχικό στάδιο μπαίνουν προσεχώς και οι εργασίες για το οδικό έργο στην Εύβοια όπου βέβαια, όπως συνήθως συμβαίνει σε τέτοιου μεγέθους επενδύσεις, πάντα υπάρχουν εκκρεμότητες με απαλλοτριώσεις κ.α., ενώ, όπως σημείωσε ο κ. Ταχιάος σε συνέντευξή του, για το έργο του προαστιακού Δυτικής Αττικής «ετοιμάστηκε ο φάκελος και διαβιβάστηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις αρχές Σεπτεμβρίου και τον προηγούμενο μήνα, η απόφαση διαβιβάστηκε στη Βουλή. Αυτή τη στιγμή, αναμένεται να επαναδιαβιβαστεί στη Βουλή για την τελική του κύρωση η οποία θα φέρει και την υπογραφή. Έπειτα και από την υπογραφή, είναι θέμα λίγων ημερών να ξεκινήσουν οι εργασίες». Κατά συνέπεια, υπό μία έννοια, τα έργα είναι σε σε διάφορες φάσεις διεργασιών, το κάθε ένα βέβαια σε διαφορετικό στάδιο, ενώ αξίζει να θυμίσουμε ότι το σχήμα Mytilineos (ΜΕΤΚΑ) έχει αναλάβει και άλλα projects, από τον σιδηρόδρομο και κτηριακά ΣΔΙΤ (π.χ. με ΑΤΕΣΕ τα 17 σχολεία Θεσσαλονίκης) έως τις αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό (μαζί με Intrakat, ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες) κ.α., διεκδικώντας παράλληλα σχεδόν το σύνολο των διαγωνισμών που προωθούνται (ΒΟΑΚ, φράγματα κ.α.).
Το εμβληματικό FlyOver Θεσσαλονίκης
Βέβαια, ίσως το πλέον εμβληματικό έργο, τουλάχιστον για το υπ. Υποδομών και Μεταφορών, είναι το FlyOver Θεσσαλονίκης (σχεδόν 370 εκατ. ευρώ με το γκρουπ να κατέχει το 50%), που ήδη παρουσιάστηκε ώστε να εισέλθει σε διαδικασία αρχικών εργασιών αν και επίσης είχε εμπλακεί με προσφυγές. Η Θεσσαλονίκη, σε περίπου τέσσερα χρόνια, θα αποκτήσει ένα νέο, υπερσύγχρονο, εναέριο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, εξασφαλίζοντας ταχύτερη, ασφαλέστερη, και ελεύθερη διοδίων μετακίνηση». Αυτό δήλωσε, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην επίσημη παρουσίαση του έργου «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα», που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης. Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο μήκους 13 χλμ., και θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου - μήκους 4 χλμ. - σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Το έργο θα υλοποιηθεί με τη μορφή Σύμβασης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στην οποία προβλέπονται 26 έτη λειτουργίας και συντήρησης. Σύμφωνα με το υπουργείο, στα οφέλη για τους οδηγούς, κατοίκους και μετακινούμενους περιλαμβάνονται η δωρεάν, ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, η αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων, η περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, με μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης και η αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου, η βελτίωση στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Βόρειας Ελλάδας, η δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών και η αύξηση της ανταγωνιστικότητας, ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Η επέκταση του Προαστιακού Δυτικής Αττικής
Όπως έχει από μήνες αποκαλύψει το insider.gr , το γκρουπ έχει «κερδίσει» τον διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου Προαστιακού Δυτικής Αττικής. Πρόκειται για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής ο οποίος θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το έργο αφορά στην κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηρόδρομου, μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον ΣΣ Μεγάρων. Κατά τη λειτουργία του θα εξυπηρετεί τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων. Το έργο είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για να λάβει χρηματοδότηση 80,5 εκατ. ευρώ (το υπόλοιπο ποσό για την κάλυψη του συνολικού κόστους θα προέλθει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής προβλέπονται οι σταθμοί ΕΛΠΕ Ασπροπύργου, Ασπροπύργου, Βαμβακιάς, Ελευσίνας, ΕΛΠΕ Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, Νέας Περάμου. Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ – Κιάτο. Το έργο με αφετηρία τα Άνω Λιόσια, θα διασχίζει τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα. Θα αποτελείται από επτά νέους σταθμούς και θα εξυπηρετεί και τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας. Θα διευκολύνει τη μετάβαση των εργαζομένων στις μεγάλες εταιρείες διανομής, αποθήκευσης και διαμεταφοράς, με έδρα τα δυτικά της Αθήνας, στις περιοχές του Θριάσιου Πεδίου και των Μεγάρων. Στον προϋπολογισμό του έργου περιλαμβάνεται και ο κλάδος γραμμής προς τον παλαιό σταθμό Μεγάρων, η κατασκευή του οποίου αποτελεί δικαίωμα προαίρεσης που ενεργοποιείται με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το εν λόγω τμήμα.
Το οδικό έργο στην Εύβοια (Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών)
Αναφορικά με την «Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών» (προϋπολογισμού 125.000.000 ευρώ, με προαίρεση 85.000.000 ευρώ, με ΦΠΑ), το μεγάλο οδικό έργο, συνολικού μήκους 26,2 χλμ. αποτελείται από τα τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2 χλμ. και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7 χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται τα τμήματα: α) το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος», μήκους 4 χλμ. περίπου, β) το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και γ) το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια. Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Μάλιστα, το υπουργείο προχτές γνωστοποίησε την έγκριση χορήγησης έντοκης προκαταβολής στο έργο: «Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών», Αναδόχου εταιρείας «ΜΕΤΚΑ Α.Τ.Ε.». Ειδικότερα, εγκρίθηκε «χορήγηση έντοκης προκαταβολής ποσού 5% επί του συνολικού κατ’ αποκοπή τιμήματος της σύμβασης (χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α), ύψους 4.544.918,53 ευρώ, για τις δαπάνες των πρώτων εγκαταστάσεων, για τις δαπάνες της προσκόμισης σημαντικού μηχανικού εξοπλισμού και άλλων εξόδων εκκίνησης του έργου και για την καταβολή του θα απαιτηθεί η έκδοση ισόποσης εγγυητικής προκαταβολής». Η προκαταβολή δόθηκε επί του ποσού των 90,9 εκατ. ευρώ (κατ’ αποκοπή τίμημα της σύμβασης χωρίς αναθεώρηση και Φ.Π.Α. και πέραν της προαίρεσης των 85 εκατ.).
Ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Αμβρακίας Οδού
Το υπουργείο έχει βάλει μέσα στις «οδικές προτεραιότητες» και τον αυτοκινητόδρομο της Αμβρακίας Οδού, όπου μέχρι το τέλος του 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί ώστε να λειτουργήσει πλήρως. Για την ώρα έχουν παραδοθεί τα 17 χλμ., ήτοι η παράκαμψη Αμφιλοχίας, από τα 49 χιλιόμετρα του οδικού άξονα, προϋπολογισμού 160,5 εκατ. ευρώ. Όπως και άλλες φορές έχει αναφέρει το insider.gr, το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των υπολειπόμενων εργασιών του οδικού δικτύου Άκτιο – Αμβρακία και του έργου προαίρεσης για τη σύνδεση αυτού του οδικού δικτύου με την Ιόνια Οδό. Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο - Αμβρακία κατασκευάζεται με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου, 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Επιπλέον, περιλαμβάνονταν ως έργο προαίρεσης, που έχει ενεργοποιηθεί, η απευθείας σύνδεση της απόληξης του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου. Το πρώτο ορόσημο του έργου ήταν η Παράκαμψη της πόλης της Αμφιλοχίας. Η πόλη δεχόταν όλα τα οχήματα από και προς τη δυτική ακτή και τα νησιά του Ιονίου, με αποτέλεσμα το κυκλοφοριακό να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Με τη λειτουργία της Παράκαμψης της Αμφιλοχίας μειώνεται ο χρόνος ταξιδιού οδικώς από την Αθήνα έως την Πρέβεζα και τη Λευκάδα. Το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου συντομεύει την διαδρομή προς Λευκάδα και Πρέβεζα κατά 20 λεπτά και παρακάμπτει την πόλη της Αμφιλοχίας όπου τους θερινούς μήνες παρατηρείται μεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων.