«Είναι επιτακτική ανάγκη η υιοθέτηση ενός νέου βιώσιμου μοντέλου τουρισμού που θα σέβεται το φυσικό περιβάλλον, την κοινωνική και πολιτιστική αυθεντικότητα των τοπικών κοινοτήτων, με άξονα την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών» ήταν το μήνυμα που έστειλε ο CEO του Ομίλου Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο «Greece Talks: Ο ρόλος του Τουρισμού στο Μέλλον της Ελλάδας». Ο κ. Ψάλτης τόνισε ότι η Alpha Bank έχει αναδειχθεί σε ηγέτη της χρηματοδότησης τόσο των τουριστικών επιχειρήσεων, με το συνολικό χαρτοφυλάκιό της να διαμορφώνεται στα €2,5 δισ. και τις εκταμιεύσεις να ξεπερνούν τα €800 εκατ. το 2022, όσο και των έργων υποδομής που προσφέρουν πολλαπλά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
Στόχος μας η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος
Έχοντας αναγνωρίσει τις προοπτικές που ανοίγονται για τον τουριστικό κλάδο αλλά και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη που δημιουργεί για την ελληνική οικονομία, η Alpha Bank έχει θέσει τη χρηματοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων στην κορυφή των προτεραιοτήτων της,
εστιάζοντας στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, μέσα από τη στήριξη επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας, υπογράμμισε ο κ. Ψάλτης. Σε αυτό το πλαίσιο, το 86% των χρηματοδοτήσεων της Τράπεζας προς ξενοδοχεία αφορά μονάδες 4 και 5 αστέρων. Παράλληλα, η Alpha Bank, χάρη στην εξωστρέφειά της, πέτυχε να αποτελέσει τον δίαυλο στην προσέλκυση επενδύσεων ύψους €1,1 δισ. από ξένους θεσμικούς επενδυτές, όπως είναι οι ΑGC, Goldman Sachs Asset Management, Blackstone, GIC, Hines, HIG. Επιπλέον, σημαντικός είναι ο ρόλος της Τράπεζας στην υλοποίηση έργων υποδομής, με τον κ. Ψάλτη να υπενθυμίζει ότι η Alpha Bank αποτέλεσε τον κύριο χρηματοδότη της Fraport για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των υποδομών σε 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Τόνισε δε, ότι η Τράπεζα απευθύνεται σε όλα τα μεγέθη εταιρειών «προσφέροντας τόσο σε μικρομεσαίες όσο και μεγάλες= εταιρείες πολύτιμες συμβουλευτικές υπηρεσίες μέσα από το οικοσύστημα συνεργατών που έχει δημιουργήσει».
Σημαντική προϋπόθεση χρηματοδότησης τα κριτήρια ESG
Βασικό πυλώνα της στρατηγικής της Τράπεζας στην επιλογή των επενδυτικών σχεδίων που θα χρηματοδοτήσει αποτελεί, εκτός από την οικονομική βιωσιμότητα του επιχειρηματικού σχεδίου, η ενσωμάτωση των κριτηρίων ESG που πληροί η επιχείρηση, επισήμανε ο CEO του Ομίλου Alpha Bank. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Τράπεζα επεκτείνει τον έλεγχο των επιχειρήσεων σε ζητήματα που
αφορούν, μεταξύ άλλων, στη βέλτιστη χρήση των περιβαλλοντικών πόρων και την ποιότητα των εργασιακών συνθηκών της επιχείρησης. «Η ύπαρξη κατάλληλων καταλυμάτων για το προσωπικό μίας ξενοδοχειακής μονάδας μπορεί να επιδράσει θετικά στην αξιολόγησή της από την Τράπεζα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, ο κ. Ψάλτης τόνισε ότι η Τράπεζα εφαρμόζοντας ήδη πολιτικές αποτύπωσης του περιβαλλοντικού και κοινωνικού κινδύνου, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον πρώτο, καθώς, όπως έδειξαν οι αλλεπάλληλες φυσικές καταστροφές των τελευταίων ετών, καθίστανται αναγκαίες οι επενδύσεις προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή. Πρόσθεσε ωστόσο, πως «δεδομένου ότι υπάρχει πάντα ένα σκέλος που δεν καλύπτεται από τις ίδιες επιχειρήσεις ή την κρατική αρωγή, ανταποκρινόμαστε διαχρονικά σε αυτή την ανάγκη, στηρίζοντας τους Πελάτες μας και τις τοπικές κοινωνίες, όπως πρόσφατα κάναμε στη Ρόδο, όπου συνεισφέραμε ενεργά στην αποκατάσταση των υποδομών και επιχειρήσεων».
Ο τουρισμός έδειξε τα διαπιστευτήριά του αποτελώντας τη σωσίβια λέμβο της οικονομίας στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης
Στην καθοριστική σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία αναφέρθηκε ο κ. Ψάλτης, σημειώνοντας πως «τα τελευταία 15 χρόνια οι συνολικές άμεσες ταξιδιωτικές εισπράξεις άγγιξαν τα €200 δισ., με κάθε €1 τουριστικού εσόδου να αυξάνει το ΑΕΠ κατά €2,65», ενώ, πρόσθεσε, ιδιαίτερα θετική είναι η συνεισφορά του κλάδου και στην απασχόληση. Παράλληλα, ο κ. Ψάλτης εστίασε στην ανθεκτικότητα που επέδειξε ο τουρισμός κατά τη διάρκεια της πολυετούς οικονομικής κρίσης, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι ο κλάδος «έδειξε τα διαπιστευτήριά του αποτελώντας τη σωσίβια λέμβο της οικονομίας».
Η ανοδική πορεία που έχει σημειώσει μέχρι σήμερα ο τουρισμός, έχοντας εδραιώσει ένα ισχυρό brand name με θετικές προοπτικές δεν θα πρέπει να μας εφησυχάζει, τόνισε ο κ. Ψάλτης, καθώς, όπως είπε, «υπάρχουν – και πρέπει να αξιοποιηθούν – τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του τουριστικού κλάδου μέσα από τη χρονική και χωρική διεύρυνση της τουριστικής δραστηριότητας και την
αύξηση της μέσης δαπάνης και παραμονής ανά επισκέπτη». «Σε αυτή την κατεύθυνση, ιδιαίτερα υποστηρικτικά λειτουργούν, πρώτον, η επανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, προσελκύοντας επενδύσεις από το εξωτερικό, και, δεύτερον, οι πόροι του ΤΑΑ, με την Τράπεζα να έχει στην πλατφόρμα της επενδυτικά σχέδια συνολικού ύψους σχεδόν €1 δισ.», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πέραν όμως από τις σημαντικές προοπτικές που παρουσιάζει ο τουρισμός, ο ελληνικός τουριστικός κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά από εξωτερικές αλλά και εσωτερικές προκλήσεις, υπογράμμισε ο κ. Ψάλτης. Σε ό,τι αφορά στους εξωγενείς κινδύνους, ανασταλτικά μπορεί να δράσει στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή, αλλά και η χαμηλή ανάπτυξη με την οποία έρχεται αντιμέτωπη η ευρωπαϊκή οικονομία. Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι προκλήσεις και στο εσωτερικό, με τον CEO του Ομίλου να εστιάζει στην έλλειψη εργατικού δυναμικού που αντιμετωπίζει ο κλάδος, τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην έκδοση οικοδομικών αδειών για νέες μονάδες αλλά και την ανάγκη αλλαγής του επιχειρηματικού μοντέλου. Προϋπόθεση για την υιοθέτηση ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου, τόνισε ο κ. Ψάλτης, είναι η επιτάχυνση της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης καθώς και η προσαρμογή των επιχειρήσεων στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και του υπερτουρισμού, καθώς και στις διαφορετικές προτιμήσεις που επιτάσσει η γήρανση του πληθυσμού.
Ενισχύει την εξωστρέφεια του ελληνικού τραπεζικού συστήματος η στρατηγική συνεργασία της Alpha Bank με την UniCredit
Καθοριστικής σημασίας χαρακτήρισε τη στρατηγική συνεργασία της Alpha Bank με την UniCredit ο κ. Ψάλτης, επικεντρώνοντας την προσοχή του σε τρία σημεία: «Το πρώτο είναι να δανειστούμε τεχνογνωσία και να προσφέρουμε νέα προϊόντα στους Πελάτες μας. Το δεύτερο είναι να παρέχουμε στους Πελάτες μας πρόσβαση στις 13 αγορές που έχει παρουσία η UniCredit. Και το τρίτο, είναι το κομμάτι της εξωστρέφειας». Ειδικά σε ό,τι αφορά στην εξωστρέφεια, ο CEO του Ομίλου υπογράμμισε ότι παίζει κομβικό ρόλο για την Τράπεζα αλλά και για το τραπεζικό σύστημα γενικότερα, καθώς «μετά από 15 χρόνια όπου το ελληνικό τραπεζικό σύστημα ‘κοιτούσε’ προς τα μέσα, τώρα ‘κοιτάει’ προς τα έξω και, μάλιστα, κοιτάζει να εξελιχθεί με όρους εξέλιξης δραστηριοτήτων, να βοηθήσει τους Πελάτες του να κάνουν πιο γρήγορα τις δουλειές τους και εκτός συνόρων».