Νέο επιχειρηματικό σχέδιο, με διαφορετική στόχευση και προτεραιότητες, δρομολογούν οι μέτοχοι της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης, ώστε η εταιρεία να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης το 2023 μετά από ένα εξαιρετικά δύσκολο 2022.
Το νέο επιχειρηματικό σχέδιο δίνει έμφαση στο ισχυρό πρόγραμμα ταμειακών ροών και στη μείωση του καθαρού δανεισμού της ΕΖΑ, με στόχο να διασφαλιστεί ισχυρή κερδοφορία. Αυτή αναμένεται να προέλθει από την αύξηση στις τιμές πώλησης των προϊόντων έτσι ώστε να ενσωματώσουν τις μεταβολές του κόστους παραγωγής, τη μεταβολή του μείγματος πωλήσεων σε όφελος συσκευασιών (pack types) και μαρκών με υψηλότερη συγκριτική κερδοφορία, καθώς και από τη μείωση των κεφαλαιακών δαπανών.
Άλλωστε οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας έχουν επιβεβαιώσει την πρόθεση τους να στηρίξουν τον νέο στρατηγικό σχεδιασμό με τους απαραίτητους πόρους.
Ξεπερνά τα 3 εκατ. ευρώ η κερδοφορία στο 9μηνο του 2023
Όπως επισημαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας που καταχωρήθηκαν στο ΓΕΜΗ τα προηγούμενα 24ωρα, κατά τη χρήση 2023 και μέχρι τον Σεπτέμβριο, η ΕΖΑ εμφανίζει βελτιωμένη κερδοφορία η οποία υπερβαίνει το ποσό των 3 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και αναμένεται να βελτιωθεί περαιτέρω κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, πιστοποιώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ορθή εφαρμογή της νέας στρατηγικής.
«O όμιλος και η εταιρεία θα εξακολουθήσουν να δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, εμπορία και διανομή προϊόντων ζύθου, προσδοκώντας στα επόμενα έτη σημαντική βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Η στροφή του καταναλωτικού κοινού προς τα ελληνικά προϊόντα τα τελευταία χρόνια αναμένεται να επιδράσει θετικά προς την κατεύθυνση αυτή και αναμένεται η διεύρυνση του μεριδίου αγοράς στις συσκευασίες που έχουν υψηλότερη κερδοφορία», αναφέρει η διοίκηση.
Τροποποίηση όρων ομολογιακού και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου
Στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής και του νέου επιχειρηματικού σχεδίου, η διοίκηση της ΕΖΑ ήρθε σε διαπραγμάτευση με την τράπεζα, εκπρόσωπο των ομολογιούχων του ομολογιακού της δανείου και στις 15 Σεπτεμβρίου 2023 υπεγράφη πρόσθετη πράξη τροποποίησης του ομολογιακού δανείου σύμφωνα με τη οποία:
• Τροποποιήθηκαν οι όροι αποπληρωμής κεφαλαίου για τα επόμενα 2 έτη 2023-2025 με σημαντική μείωση των σχετικών ποσών καταβολής κατά 75% και ωφέλεια 2,7 εκατ. ευρώ στις ταμειακές ροές της εταιρείας
• Το περιθώριο EURIBOR καθίσταται σταθερό κατά 2.9% το επόμενο ένα έτος
• Τροποποιήθηκε ο χρηματοοικονομικός δείκτης Συνολικός Δανεισμός (μείον διαθέσιμα)/EBIDTA.
Παράλληλα οι μέτοχοι της ΕΖΑ προχώρησαν εντός του 2023 σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου σε μετρητά ποσού 3,5 εκατ. ευρώ έτσι ώστε να υλοποιηθεί η νέα στρατηγική, ενώ παράλληλα παρείχαν γραπτή διαβεβαίωση (Letter of Support) προς τη διοίκηση αναφορικά με την χρηματοοικονομική τους υποστήριξη για τους επόμενους 12 μήνες από την ημερομηνία έγκρισης των οικονομικών καταστάσεων, δηλώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο εμπράκτως τη δέσμευσή τους στην εταιρεία.
Γιατί το 2022 ήταν ζημιογόνο – Τι συνέβη
Το 2022 ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στο ποσό των 30,57 εκατ. ευρώ έναντι 33,26 εκατ. ευρώ το 2021, κυρίως λόγω των αρνητικών οικονομικών συγκυριών. Αντίστοιχα ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 14,91 εκατ. ευρώ από 35,97 εκατ. ευρώ στην αμέσως προηγούμενη χρήση. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους του ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημιές ύψους 5,73 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 71 χιλ. ευρώ στη χρήση 2021, ενώ οι ζημιές για την εταιρεία ανήλθαν στα 5,91 εκατ. ευρώ από κέρδη 2,21 εκατ. ευρώ το 2021. Για τον όμιλο το EBITDA ήταν αρνητικό και διαμορφώθηκε στα επίπεδα των 1,84 εκατ. ευρώ, ενώ αρνητικές ήταν και οι ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες, οι οποίες ανήλθαν στα 3,18 εκατ. ευρώ το 2022.
Όπως αναφέρει η διοίκηση της ΕΖΑ «η εταιρεία βάσει του πλάνου που καταρτίστηκε το 2019 στόχευε στην αύξηση της αξίας της επιχείρησης μέσω αύξησης των μεριδίων όγκου στην αγορά μπύρας. Η έλευση της πανδημίας το 2020 οδήγησε σε σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση της στρατηγικής καθώς η αγορά μπύρας μειώθηκε κατά 25% το 2020 λόγω των συνεπειών του COVID 19. Σε δεύτερο χρόνο, η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού οδήγησε σε αύξηση του κόστους παραγωγής κατά 60%, η οποία όμως δεν οδήγησε σε αύξηση των τιμών πώλησης της ΕΖΑ στο εμπόριο καθώς η επιδίωξη σημαντικής αύξησης στα μερίδια όγκου στην αγορά μπύρας, συμπίεσε τις τιμές με αποτέλεσμα να χαμηλώσουν πολύ τα περιθώρια κερδοφορίας, τα οποία επηρεάστηκαν αρνητικά και από τον αυξημένο ειδικό φόρο κατανάλωσης το 2022».
Στα τέλη Δεκεμβρίου 2022 το απασχολούμενο προσωπικό του ομίλου και της εταιρείας ήταν 142 και 91 εργαζόμενοι, έναντι 162 και 97 εργαζομένων αντίστοιχα στα τέλη του 2021.
Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο του 2021 παρουσιάστηκε η νέα γραμμή παραγωγής – μια επένδυση που άγγιξε τα 10 εκατ. ευρώ και συμπλήρωσε ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 30 εκατ. ευρώ σε διάστημα επτά ετών. Η εν λόγω γραμμή παραγωγής αποτελείται από δύο υπερσύγχρονες γραμμές εμφιάλωσης και εγκυτίωσης, καλύπτοντας σχεδόν 5.000 τμ στο εργοστάσιο της Αταλάντης.
Έναν χρόνο αργότερα και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο του 2022, ο Νικήτας Ασπιώτης ανέλαβε καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου στην Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, ένα στέλεχος με πολυετή εμπειρία σε θέσεις ευθύνης στον χώρο των πωλήσεων, του marketing και της διοίκησης.
Ημερομηνίες – σταθμοί στην πορεία της ΕΖΑ
1989: Ιδρύεται η εταιρεία, ως θυγατρική πολυεθνικού ομίλου παραγωγής μπύρας με την εξαγορά του εργοστασίου στην Αταλάντη από τον Οργανισμό Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων.
1996: H Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης παράγει το πρώτο της ελληνικό σήμα, την PILS HELLAS, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της ελληνικής μπύρας, με τη διαδικασία μακράς ωρίμανσης να εξελίσσεται πλέον σε τουλάχιστον 21 μέρες.
1998: H οικογένεια Συριανού εξαγοράζει τις μετοχές της γερμανικής θυγατρικής εταιρείας, υπό τη μορφή management buy out. Πέντε χρόνια αργότερα η εταιρεία μεταβαίνει σε 100% ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η συμφωνία περιλάμβανε και την άδεια χρήσης των διεθνών αναγνωρισμένων σημάτων πολυεθνικού ομίλου για την παραγωγή και διάθεση μπίρας στην Ελλάδα.
2011: H εταιρεία χαράσσει ανεξάρτητη πορεία. Με οδηγό το μήνυμα «Ελληνική Δημιουργία Ελληνική Πρωτοπορία», δημιουργεί νέα ιδιόκτητα σήματα από αυθεντικές συνταγές και συμμετέχει ενεργά στην αποκεντρωμένη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
2012: Η ΕΖΑ εξελίσσεται σε μια δυναμική εταιρεία και λανσάρει το νέο σήμα της, την BLUE ISLAND.
2013: Πραγματοποιείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την είσοδο του fund DAMMA Holdings ως στρατηγικού επενδυτή. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας τα αναπτυξιακά σχέδια της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης αποκτούν νέα δυναμική. Η εταιρεία προχωρά σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού της, με στόχο την αύξηση της παραγωγής και την αριστοποίηση της ποιότητάς της. Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης λανσάρει την μπύρα εζα Premium Pilsener.
2015: Ολοκληρώνεται η κατασκευή της νέας σύγχρονης μονάδας παραγωγής κουτιού, με στόχο την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης. Η εταιρεία συστήνει στην αγορά τις Odyssey Red και Odyssey White και ταυτόχρονα λανσάρει τις νέες γεύσεις της BLUE ISLAND.
2017: Η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης παρουσιάζει τη νέα εζα Fine Lager.
2018: Παρουσιάζεται η νέα εζα Alcohol Free, ως απάντηση στη ζήτηση για μία ποιοτική ελληνική πρόταση, στην κατηγορία των alcohol-free beers. Η εταιρεία λανσάρει την ODYSSEY Dark, προσθέτοντας ένα ακόμα premium «μέλος» στην οικογένεια της ODYSSEY.
2019: 30 χρόνια Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης… Η εταιρεία εγκαινιάζει σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο το καινοτόμο για την Ελλάδα πρόγραμμα Διττής Εκπαίδευσης για την ειδικότητα του ζυθοποιού – βυνοποιού. Λίγο πριν την εκπνοή του χρόνου, ολοκληρώνεται με επιτυχία νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, με την είσοδο του επενδυτικού fund DIORAMA. Ένας νέος αναπτυξιακός κύκλος ανοίγει για την εταιρεία που περιλαμβάνει νέες γραμμές παραγωγής, εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων, βελτίωση ανταγωνιστικότητας καθώς και αναβάθμιση εταιρικής διακυβέρνησης.