Σε νέα εποχή μπαίνει η Attica Group μετά από την απορρόφηση της ANEK που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, αφού οι μέτοχοι και των δύο εταιρειών άναψαν χθες το πράσινο φως.
Ο όμιλος πλέον θα διαθέτει πέντε διαφορετικά brands τα: Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways, Africa Morocco Links (AML) και βέβαια την ΑΝΕΚ με παρουσία σε έξι χώρες: Ελλάδα – Ιταλία, Μαρόκο – Ισπανία αλλά και με ένα ναυλωμένο πλοίο που συνδέει Πουέρτο Ρίκο – Δομινικανή Δημοκρατία.
Με ένα στόλο που αποτελείται από 43 οχηματαγωγά και ταχύπλοα πλοία τα οποία πραγματοποιούν πάνω από 21.000 ταξίδια κάθε χρόνο μεταφέροντας περίπου 7,2 εκατομμύρια επιβάτες, 1,3 εκατομμύρια ΙΧ και πάνω από 600 χιλιάδες φορτηγά, η Attica Group γίνεται η δεύτερη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρεία στον κόσμο σε ό,τι αφορά τους επιβάτες και η πέμπτη μεγαλύτερη στην μεταφορά οχημάτων, σημείωναν κύκλοι της εταιρείας κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση.
Ο νέος όμιλος μαζί με την ΑΝΕΚ υπολογίζεται ότι θα έχει πωλήσεις άνω των 700 εκατ. ευρώ το χρόνο και απασχολεί συνολικά, πάνω από 2.800 εργαζομένους. Σύμφωνα με στελέχη του ομίλου, οι εργαζόμενοι της ΑΝΕΚ παραμένουν ενώ με τα χρώματά της θα ταξιδεύουν τέσσερα πλοία στις γραμμές της Κρήτης και δύο πλοία στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας. Το μερίδιο αγοράς της Attica Group με βάση τον τζίρο υπολογίζεται στο 50% στο Αιγαίο και στο 45% στην Αδριατική.
Επενδύσεις 1 δισ. μέχρι το 2030
Το βάρος πλέον πέφτει στις επενδύσεις που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν για την ανανέωση και την περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου, ενόψει και των νέων ρυθμίσεων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στην ΕΕ. Η Attica Group έχει ανακοινώσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 1 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Πιο άμεσα, μέχρι το 2026 ο όμιλος προγραμματίζει επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των πλοίων του. Από αυτά πάνω από 30 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στα πλοία της ΑΝΕΚ. Μεταξύ άλλων προγραμματίζεται η εγκατάσταση συστημάτων πλυντρίδων καυσαερίων (scrubbers) που μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις μηχανές των πλοίων αλλά και συστημάτων για την ηλεκτρική σύνδεση των πλοίων στα λιμάνια (cold ironing).
Σημειώνεται πως η Attica Group έχει ήδη κλείσει δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ παρόμοια εργαλεία θα αξιοποιηθούν και για την αναβάθμιση των πλοίων της ΑΝΕΚ.
Η νέα μετοχική σύνθεση και το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η απορρόφηση της ΑΝΕΚ φέρνει και σημαντικές αλλαγές στο μετοχικό σχήμα. Σήμερα σχεδόν το 95% της Attica Group ελέγχεται από τη Strix Holdings, που συνδέεται με την Τράπεζα Πειραιώς. Με τη συγχώνευση και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα πραγματοποιηθεί έναντι τις εισφοράς των περιουσιακών στοιχείων της ΑΝΕΚ, οι μέτοχοι της τελευταίας θα αποκτήσουν περίπου το 11,25% του νέου ομίλου.
Σε επόμενο στάδιο δεν αποκλείεται να προχωρήσει και ένα placement στην Attica Group για την αύξηση της διασποράς, καθώς όπως ανέφεραν κύκλοι της διοίκησης στο περιθώριο της χθεσινής γενικής συνέλευσης το επενδυτικό ενδιαφέρον από θεσμικούς επενδυτές, ήταν και παραμένει ισχυρό για την εταιρεία. Προϋπόθεση βέβαια είναι να προχωρήσουν οι επενδύσεις του ομίλου.
Το timing αναζητείται αλλά οι προοπτικές αναμένονται ευοίωνες για τα επόμενα χρόνια, καθώς ενόψει του βιώσιμου μετασχηματισμού του ακτοπλοϊκού κλάδου το επενδυτικό ενδιαφέρον ενισχύεται. Τελευταίο παράδειγμα η νορβηγική Fjord1, που είναι ο μεγαλύτερος ακτοπλοϊκός φορέας της σκανδιναβικής χώρας, με 81 πλοία τα 39 εκ των οποίων είναι ηλεκτρικά. Η εταιρεία αυτή πωλήθηκε σε ένα σχήμα των DIF Capital Partners και EDF Invest με ένα τίμημα που έφτανε τις 12 φορές τα EBITDA.