Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του κόσμου αποφάσισαν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, λόγω του αυξημένου κινδύνου επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης. Και πλέον πολλοί αναλυτές αναρωτιούνται: Τι θα γίνει αν «κλείσει» η Διώρυγα του Σουέζ;
Την Παρασκευή οι AP Moller Maersk, Hapag Lloyd ανακοίνωσαν ότι αναβάλλουν ταξίδια στην περιοχή ή ότι εκτρέπουν δρομολόγια προς τα νότια, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Χθες Σάββατο αντίστοιχες σε αντίστοιχες ανακοινώσεις προχώρησαν οι MSC Mediterranean Shipping Company και CMA CGM.
«Αποφασίσαμε να δώσουμε εντολή σε όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της εταιρείας μας στην περιοχή που πρόκειται να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα να φτάσουν σε ασφαλείς περιοχές και να σταματήσουν το ταξίδι τους σε ασφαλή ύδατα με άμεση ισχύ μέχρι νεωτέρας», ανέφερε η γαλλική CMA GGM μετά από την επίθεση με drones που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή σε πλοίο της.
Οι Χούθι, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, έχουν ξεκινήσει να επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και να εκτοξεύουν πυραύλους προς το Ισραήλ για να υποστηρίξουν -κατά τα λεγόμενα τους- τους Παλαιστίνιους στον πόλεμο της Γαζας.
Εκπρόσωποι των ανταρτών είχαν προειδοποιήσει ότι θα επιτεθούν σε πλοία που κατευθύνονται σε λιμάνια του Ισραήλ. Τις τελευταίες εβδομάδες καταγράφονται συνεχώς επιθέσεις σε μια ναυτιλιακή γραμμή κρίσιμη για το εμπόριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Οι επιπτώσεις
Καθώς οι επιθέσεις συνεχίζονται και οι εταιρείες στέλνουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική οι αναλυτές πλέον εξετάζουν τις επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο. Αυτή η αλλαγή πορείας σημαίνει μεγαλύτερα ταξίδια και αυξημένο κόστος.
Σε ανάλυση της επενδυτικής τράπεζας Fearnley Securities οι επιπτώσεις θα είναι πιο έντονες στη μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων, των δεξαμενόπλοιων και των πλοίων LNG. Αυτό σημαίνει πρακτικά άνοδο των ναύλων, ειδικά στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων καθώς από το Σουέζ περνάει περίπου το 30% των παγκόσμιων μεταφορών εμπορευμάτων ή περίπου 370.000 teus κάθε εβδομάδα.
Η αλλαγή πορείας θα διπλασιάσει τις ημέρες ταξιδιού για πολλά πλοία διαταράσσοντας τις ισορροπίες του παγκοσμίου εμπορίου και οι κερδισμένοι για άλλη μια φορά θα είναι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες όπως «συμβαίνει συνήθως όταν υπάρχουν διαταραχές», αναφέρουν οι αναλυτές.