Τα ισχυρά εγχώρια εργοληπτικά σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat (ΑΚΤΩΡ) - ΜΕΤΚΑ (Mytilineos) αλλά και κατασκευαστικές εταιρείες από χαμηλότερες τάξεις, όπως η κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – Δομική Κρήτης – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ., αλλά και σχήμα υπό την ΤΕΚΑΛ ή τη Μεσόγειος, φέρονται, σύμφωνα με πληροφορίες, να έδωσαν το παρών σε δύο μεγάλους διαγωνισμούς για την υλοποίηση οδικών έργων, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ, ειδικότερα για το «Ιωάννινα – Κακκαβιά» (310 εκατ.) και το project 200 εκατ. ευρώ στον άξονα «Λαμία – Καρπενήσι» (τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού»).
Να σημειωθεί ότι το σχήμα της ΤΕΚΑΛ (με 2 εταίρους ακόμα, τις ΕΛΙΚΑ και TRACE) εμφανίστηκε, κατά τις ίδιες πλευρές, μόνο στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο στην κεντρική Ελλάδα και όχι σε αυτό της Ηπείρου.
Να θυμίσουμε ότι και τα δύο είχαν «μπλέξει» με δικαστικές περιπέτειες, όπου η κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ. είχαν προσφύγει κατά όρων των προκηρύξεων. Μετά από δικαίωσή τους από την ΕΑΔΗΣΥ, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ακύρωσε τους διαγωνισμούς και δημοπράτησε εκ νέου τα projects.
Τα δύο έργα
Όσον αφορά στο «Ιωάννινα – Κακκαβιά», το έργο, μήκους 70 χλμ., αποτελεί οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα. Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Παράλληλα, το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς. Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά» περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού. Το έργο περιλαμβάνει δύο (2) υποτμήματα:
- Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.
- Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Σχετικά με τον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», μήκους περίπου 30 χλμ., που σχεδόν στο σύνολο του ακολουθεί νέα χάραξη, εκτείνεται εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας αναβαθμίζοντας την ΕΟ38 (Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο) και αφορά το τμήμα από το πέρας παράκαμψης Μακρακώμης μέχρι το ανατολικό μέτωπο της σήραγγας Τυμφρηστού. Ο νέος οδικός άξονας, που ανήκει στο δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας, καθώς επίσης στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο, αποτελεί αναπτυξιακό έργο πολύ μεγάλης ανταποδοτικότητας για την κεντρική Στερεά Ελλάδα. O διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της μελέτης και κατασκευής και θα διενεργηθεί σε δύο στάδια. Στο Α’ στάδιο προβλέπεται η προεπιλογή – πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με την υποβολή αίτησης συμμετοχής και στο Β’ στάδιο, η πρόσκληση υποβολής τεχνικής και οικονομικής προσφοράς.