Αποτελούσε, από την αγορά τουλάχιστον, μια πιθανή εξέλιξη και τελικά έτσι συνέβη. Ο διαγωνισμός, ύψους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ που προ περίπου δυόμιση μηνών είχε αποκαλύψει για πρώτη φορά το insider.gr για είσοδο ιδιωτών σε 63 γραμμές της Αττικής, τελικά εκτροχιάστηκε και προκηρύσσεται εκ νέου. Προφανώς, κι ενώ η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είχε τεθεί για τις ημέρες προ των Χριστουγέννων, δεν εμφανίστηκαν ενδιαφερόμενοι ούτε από το εξωτερικό, ούτε από εγχώριες εταιρείες ΚΤΕΛ ή τουριστικών πρακτορείων, με αποτέλεσμα χτες ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.) να «ανεβάζει» στη «Διαύγεια» επισήμως τη ματαίωση - ακύρωση της σχετικής διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης αλλά και την επανάληψη της συνολικής διαδικασίας σύναψης σύμβασης με τους ίδιους όρους της αρχικής. Ως εκ τούτου, το Δ.Σ. του ΟΑΣΑ ενέκρινε, κατά πλειοψηφία, τη διενέργεια επαναληπτικού διεθνούς ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού με αντικείμενο την «παροχή υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική» συνολικού προϋπολογισμού 400.335.797,31 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. 13%, με διάρκεια σύμβασης οκτώ ετών.
Τα δύο τμήματα
Όπως είχε αναφέρει και στις αρχές Νοεμβρίου το insider.gr, όταν και επίσημα είχε βγει η προκήρυξη, η σύμβαση θα ανατεθεί υπό τη μορφή χωριστών τμημάτων και οι προσφορές είναι δυνατόν να υποβάλλονται από τον ίδιο προσφέροντα οικονομικό φορέα για το ένα ή και για τα 2 τμήματα.
Το Τμήμα Α περιλαμβάνει 25 Λεωφορειακές Γραμμές της Ανατολικής Αττικής για την λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.188 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 96 οχήματα (εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων). Το σύνολο των οχηματο-χιλιομέτρων που θα εκτελούνται ετησίως θα ανέρχεται σε 9.564.731,35. Το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ.
Ο δεύτερος έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρώ. Το Τμήμα Β περιλαμβάνει 38 Λεωφορειακές Γραμμές της Δυτικής Αττικής για την λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.757 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 115 οχήματα (εκ των οποίων τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα 3 να είναι 8 μέτρων). Το σύνολο των οχηματο-χιλιομέτρων που θα εκτελούνται ετησίως θα είναι 9.971.214,21.
Όπως επίσης σημειώνονταν στην περίληψη της προκήρυξης, η συνολική διάρκεια της σύμβασης μπορεί να παρατείνεται μετά από αιτιολογημένη απόφαση του Αναθέτοντος Φορέα μέχρι το 50% αυτής, ύστερα από σχετικό αίτημα του αναδόχου που υποβάλλεται εντός οκτώ (8) μηνών πριν από τη λήξη της διάρκειάς της. Σχετικά με την περιγραφή των δικαιωμάτων προαίρεσης, κατά την διάρκεια υλοποίησης της σύμβασης (για αμφότερα τα τμήματα), ο Αναθέτων Φορέας διατηρεί δικαίωμα να αυξήσει μονομερώς και με τους ίδιους όρους το συγκοινωνιακό έργο έως του ποσοστού 4%.
Το αντικείμενο του έργου
Μεταξύ άλλων, ο κάθε Ανάδοχος κάθε Τμήματος θα προβεί στην προμήθεια ή μίσθωση καινούργιων λεωφορείων αστικού τύπου, χαμηλού δαπέδου, ντιζελοκίνητων, κατηγορίας EURO VΙ ή νεότερης τεχνολογίας.
Συγκεκριμένα θα διαθέσει:
- κανονικά (διαξονικά) λεωφορεία, μήκους περίπου 12 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 90 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με τρεις πόρτες,
- αρθρωτά (με ρυμουλκό) λεωφορεία, μήκους περίπου 18 m, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 150 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με τέσσερις πόρτες,
- midi λεωφορεία, μήκους περίπου 8 μέτρων, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 50 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με δύο πόρτες, στην εγκατάσταση
- λειτουργία αμαξοστασίου μέχρι την λήξη του πρώτου έτους από την υπογραφή της Σύμβασης, για την στάθμευση, φύλαξη, συντήρηση και καθαρισμό των λεωφορείων, στην πλήρη συντήρηση (τακτική, προληπτική, έκτακτη) περιλαμβανομένων των υλικών και της εργασίας.
- εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού και εξασφάλιση με δική του ευθύνη και δαπάνες της πλήρους λειτουργίας των συστημάτων: Τηλεματικής, Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ).
Σημειώνεται ότι ο ανάδοχος θα πρέπει να εξασφαλίσει αριθμό εφεδρικών λεωφορείων ίσο με το 10% των απαιτούμενων από τον προγραμματισμό του ΟΑΣΑ για την διασφάλιση της διαθεσιμότητας των οχημάτων ανεξαρτήτως πιθανών βλαβών ή συντηρήσεων (συνεπώς απαιτούνται 87 + 9 για το Τμήμα Α και 105 + 10 για το Τμήμα Β). Όλα τα λεωφορεία πρέπει να είναι άριστης ποιότητας, χωρίς βλάβες ή ελαττώματα, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις προδιαγραφές, όσον αφορά την προέλευση, την ποιότητα, τις διαστάσεις, το σχήμα, το χρωματισμό, και τέλος την εμφάνιση τους.
Αναμονή για ενδιαφερόμενους
Θεωρητικά, ο εν λόγω διαγωνισμός προορίζονταν να αποτελέσει τη λύση στο μοντέλο που ισχύει τώρα με την προσωρινή απευθείας ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ, η οποία έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2020 και έχει λάβει τρεις παρατάσεις. Στην υπόθεση έχει εμπλακεί και το Ελεγκτικό Συνέδριο, η απόφαση του οποίου επί νέας παράτασης εκκρεμεί, ήτοι το «πράσινο φως». Σε κάθε περίπτωση, θα φανεί προσεχώς αν ο νέος διαγωνισμός για τις γραμμές σε Ανατολική και Δυτική Αττική θα προσελκύσει τελικά κάποια κοινοπραξία ενδιαφερόμενων καθώς η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών αναμένεται σχετικά σύντομα.