«Κράχτης» προς τους ξένους διαχειριστές το ΔΑΑ - Πιο κοντά η ένταξη σε «watch list» για αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου

Ανδρέας Βελισσάριος
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Κράχτης» προς τους ξένους διαχειριστές το ΔΑΑ - Πιο κοντά η ένταξη σε «watch list» για αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου
«Κράχτης» προς τους ξένους διαχειριστές αποτελεί η άκρως επιτυχημένη δημόσια προσφορά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και η ένταξη του 30% αυτού στο Χρηματιστήριο, κίνηση που ενισχύει τα μεγέθη της εγχώριας αγοράς και τονώνει το ευρύτερο επενδυτικό «story», μέσω της δυνατότητας συμμετοχής ενός μέσου επενδυτή στην ισχυρή δυναμική του εγχώριου τουριστικού κλάδου.

«Κράχτης» προς τους ξένους διαχειριστές αποτελεί η άκρως επιτυχημένη δημόσια προσφορά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και η ένταξη του 30% αυτού στο Χρηματιστήριο, κίνηση που ενισχύει τα μεγέθη της εγχώριας αγοράς και τονώνει το ευρύτερο επενδυτικό «story», μέσω της δυνατότητας συμμετοχής ενός μέσου επενδυτή στην ισχυρή δυναμική του εγχώριου τουριστικού κλάδου.

Η «επίσημη πρώτη» της μετοχής του «Ελ. Βενιζέλος» στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου είναι θεαματική, με εκτίναξη κατά 14,6% (στα 9,397 ευρώ, υψηλό στα 9,56 ευρώ, αρχική τιμή στα 8,20 ευρώ) τζίρο που ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ και όγκο συναλλαγών 5,7 εκατ. τεμάχια, απόρροια της περιορισμένης διάθεσης μετοχών και της χαμηλής κατανομής προς τους εγχώριους θεσμικούς, και μη, επενδυτές και Α/Κ που σπεύδουν να αγοράσουν από το ταμπλό, μέρος των μετοχών που δεν έλαβαν στη δημόσια εγγραφή. Από την άλλη βέβαια, οι «fast money investors» προχωρούν σε κατοχύρωση κερδών καθώς το 14% είναι πέρα για πέρα ικανοποιητικό σε αυτού του είδους τους επενδυτές.

Επιπλέον, στο κλείσιμο της πρώτης μέρας διαπραγμάτευσης ο FTSE θέτει ως «κατώφλι», για συμπερίληψη στον FTSE Emerging Europe, να είναι η πλήρης κεφαλαιοποίηση ύψους 856,14 εκατ. δολάρια ή η επενδύσιμη κεφαλαιοποίηση ύψους 285,38 εκατ. δολάρια, επίπεδα που υπερβαίνει άνετα η κεφαλαιοποίηση του ΔΑΑ.

Να σημειωθεί πως κατά 11,6 φορές υπερκαλύφθηκε η προσφορά 90 εκατ. μετοχών του ΔΑΑ, με την υπερκάλυψη να υπολογίζεται με βάση την έγκυρη ζήτηση στην τιμή των 8,20 ευρώ, ήτοι στο υψηλότερο άκρο του εύρους που είχε δοθεί. Το ελληνικό βιβλίο, στο πλαίσιο του οποίου διατέθηκαν 12,2 εκατ. μετοχές ή το 13,56% του συνόλου υπερκαλύφθηκε κατά 16,9 φορές, ενώ το διεθνές βιβλίο, στο πλαίσιο του οποίου διατέθηκαν 77,8 εκατ. μετοχές ή το 86,44% του συνόλου, υπερκαλύφθηκε κατά 10,8 φορές, με το ΤΑΙΠΕΔ να αντλεί 784,7 εκατ. ευρώ από την έκδοση των μετοχών.

Το «Ελ. Βενιζέλος» εντάσσεται στην κατηγορία των μερισματικών «play», αν και θα πρέπει να σημειωθεί πως το μέρισμα από τη χρήση του 2023 θα είναι περιορισμένο προς τους νέους μετόχους (πέριξ των 80 εκατ. ευρώ) στη βάση της συνεχούς επιβράβευσης των μετόχων που έχουν λάβει μέχρι στιγμής 685 εκατ. ευρώ (εντός του 2023) μέσω της διανομής μερίσματος από τη χρήση του 2022 και του προμερίσματος από τα κέρδη στο εννεάμηνο του 2023 συν την επιστροφή κεφαλαίου από τα κέρδη εις νέον. Πέρυσι, το Ελ. Βενιζέλος εξυπηρέτησε περισσότερους από 26 εκατ. επιβάτες, «τρέχοντας» κοντά στο 100% της τρέχουσας δυναμικότητας, ενώ ξεπέρασε την επίδοση του 2019 κατά 9% βάσει στοιχείων εννεαμήνου.

Παράλληλα, το 2024 - 2025, σύμφωνα με εκτιμήσεις της IATA, η επιβατική κίνηση θα αυξηθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1%, ενώ για το χρονικό διάστημα 2019 - 2023 ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσεγγίσε το 3,7%, με έναν ευρύτερο σχεδιασμό αύξησης της δυναμικότητας στους 33 εκατ. επιβάτες έως το 2028, 40 εκατ. έως τα μέσα της δεκαετίας και 50 εκατ. έως το 2045. Οι νέες κεφαλαιουχικές δαπάνες και επενδύσεις που προορίζονται για το αεροδρόμιο αναμένεται να χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από δανεισμό, χωρίς χρήση ιδίων κεφαλαίων.

Πιο κοντά η ένταξη σε «watch list» για αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου

Επιπλέον, η ένταξη του ΔΑΑ στο ταμπλό της Λ. Αθηνών φέρνει ακόμη πιο κοντά την πολυσυζητημένη αναβάθμιση του Χρηματιστηρίου που δείχνει να αποτελεί βασικό στόχο της διοίκησης Κοντόπουλου, ενώ ταυτόχρονα, από τη δική της πλευρά, η κυβέρνηση υλοποιεί όλες τις απαραίτητες δράσεις που μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικά, τα placements και η αποεπένδυση του ΤΧΣ από τις ελληνικές τράπεζες θα βοηθήσουν στην αύξηση της κεφαλαιοποίησης των μετοχών που είναι σε ελεύθερη διασπορά (free float) και το IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών δείχνει να αναζωογωνεί το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ελληνικά assets αποτελώντας τη μεγαλύτερη εισαγωγή από το 2000.

Η διοίκηση του Χρηματιστηρίου εκτιμά πως η εγχώρια αγορά θα εισέλθει σε λίστα παρακολούθησης από τον οίκο MSCI στα μέσα του 2024 (προς το δεύτερο τρίμηνο) και θα αναβαθμιστεί σε ανεπτυγμένη αγορά στα τέλη του 2025.

Η εξέλιξη αυτή θα έχει σημαντικά οφέλη, όπως η βελτίωση της «φήμης» του Χρηματιστηρίου Αθηνών και της Ελλάδας διεθνώς, η ενίσχυση των διασυνοριακών επενδύσεων, η χαμηλότερη μεταβλητότητα της αγοράς και οι υψηλότερες αποτιμήσεις των μετοχών, κάτι που συνεπάγεται ένα χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου για τις εγχώριες εισηγμένες.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά τις αποτιμήσεις, η εκτίμηση για το δείκτη P/E του επόμενου έτους του ελληνικού δείκτη FTASE βρίσκεται σήμερα κοντά στο 7,7x και η αντίστοιχη μέτρηση για τον ευρωπαϊκό δείκτη, MSCI Europe, που εντάσσει τις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές στο 13,6x. Υπό αυτό το πρίσμα εάν επιβεβαιωθεί η κερδοφορία του επόμενου έτους, η αγορά θα ξεκινήσει σταδιακά να προεξοφλεί το κλείσιμο της «ψαλίδας», με το βλέμμα στην αναβάθμιση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική άνοδο των ελληνικών μετοχών της τάξεως του 70% από τα τρέχοντα επίπεδα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider