ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Εγνατία Οδός: «Σφραγίδα» για την πρώτη από τις νέες οδικές παραχωρήσεις

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Εγνατία Οδός: «Σφραγίδα» για την πρώτη από τις νέες οδικές παραχωρήσεις
Έρχονται οι υπογραφές ανάμεσα σε ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis για την σύμβαση παραχώρησης του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας. Μαζί με τις υφιστάμενες και τις επόμενες για ΒΟΑΚ – Αττική Οδό, ο όμιλος αποτελεί τον μεγαλύτερο επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ, με χαρτοφυλάκιο 1.600 χλμ.

Με επίσημο τρόπο «σφραγίζεται» η επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μαζί με τη γαλλική Egis, όσον αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, διάρκειας 35 ετών, με την υπογραφή της σύμβασης να αποτελεί την πρώτη από τις τρεις που συνολικά περιμένει σε βάθος μερικών μηνών η εισηγμένη (επόμενες ΒΟΑΚ και Αττική Οδός, αν δεν υπάρχουν ανατροπές).

Όπως και χτες είχε αναφέρει το insider.gr σε σχετικό του θέμα για την εισηγμένη και την κυριαρχία του στις παραχωρήσεις, ο όμιλος περίμενε αυτές τις ημέρες να «πέσουν» υπογραφές με το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο έχει ορίσει αυτή τη σημαντική για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ημέρα για αύριο Πέμπτη.

Όπως έχουμε από καιρό, αλλά και μόλις πρόσφατα επισημάνει, αναμενόταν και η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την ανατίμηση των διοδίων (προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ, από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα, στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, τα τέλη διέλευσης προβλέπονταν να πάνε στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο κ.λπ.) η οποία υπεγράφη χτες από τα συναρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, όπως σημείωναν σχετικές πληροφορίες της αγοράς αργά το απόγευμα (αναμένονταν το σχετικό ΦΕΚ που έως κάποια στιγμή το βράδυ δεν είχε δημοσιευθεί, με αυτό να μην αποτελεί πρόβλημα). Αλλωστε, η ημερομηνία για την υπογραφή είχε «κλειδώσει», οπότε ήταν αναμενόμενη η υπογραφή της ΚΥΑ.

Η σύμβαση

Προ ημερών, στις αρχές Μαρτίου (05/03/2024), σύμφωνα με το ΓΕΜΗ, συστάθηκε η «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Ανώνυμος Εταιρεία», με διάρκεια έως τις 5 Μαρτίου 2061 (37 έτη), με μετόχους, προφανώς, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τους Γάλλους εταίρους. Σκοπός της εταιρείας είναι η εκπλήρωση των υποχρεώσεων και η άσκηση των δικαιωμάτων που συμφωνούνται με τη σύμβαση παραχώρησης ανάμεσα σε Ελληνικό Δημόσιο, ΤΑΙΠΕΔ και κοινοπραξία, σχετικά με τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και των 3 καθέτων οδικών αξόνων.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Εβρου, μήκους 658 χλμ., όπως και των τριών κάθετων οδικών αξόνων Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη Προμαχώνας, με μήκος και οι τρεις 225 χλμ., που έχει δεσμευθεί να αναβαθμίσει η παραχωρησιούχος, για χρονική περίοδο 35 ετών. Προφανώς, όπως και πρόσφατα είχαμε αναφέρει υπήρχαν και άλλα ανοιχτά θέματα, ενώ θα πρέπει η σύμβαση να περάσει από τη Βουλή πριν φτάσουμε στο οικονομικό κλείσιμο (μετά το καλοκαίρι), όπου και θα καθοριστεί το ακριβές αντίτιμο αναλόγως οικονομικών συνθηκών και δε σχέση με το επιτοκιακό κόστος (η αρχική προσφορά στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ ήταν στα 1,5 δις ευρώ).

Η σύμβαση προβλέπει πως τα πρώτα χρόνια η κοινοπραξία θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου. Η θυγατρική Τέρνα θα αναλάβει το σύνολο των νέων έργων υποδομής που προβλέπει η σύμβαση (υπολογίζονται σε περίπου 720 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη πενταετία μελετών – κατασκευής), τε έργα βαριάς συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου και σημαντικό μερίδιο των έργων ελαφριάς συντήρησης και λειτουργίας. Εκτιμάται ότι το παραπάνω τεχνικό αντικείμενο αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 3 δις. ευρώ στη διάρκεια της παραχώρησης.

Περιμένει ΒΟΑΚ – Αττική Οδό, τεράστιο χαρτοφυλάκιο ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεων

Βέβαια, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ως γνωστόν περιμένει να βάλει στο χαρτοφυλάκιό της και άλλες οδικές παραχωρήσεις, καθώς η σύμβαση για την Εγνατία Οδό είναι η μία από τις τρεις νέες που έχει κερδίσει ο όμιλος (σε σχετικούς διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών). Οι άλλες δύο είναι οι οδικές παραχωρήσεις σε Κρήτη και Αττική. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πρόσφατα ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος και για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ έχει κερδίσει και τον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού (εκκρεμεί απόφαση του ΣτΕ επί προσφυγής από άλλη κοινοπραξία). Κατά συνέπεια, είναι προφανές ότι η εισηγμένη καθίσταται πανίσχυρη στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων. Άλλωστε, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει εξ ολοκλήρου και τις Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), συμμετοχή σε ΣΔΙΤ (π.χ. του ΒΟΑΚ), κατά συνέπεια, το αποτύπωμα του γκρουπ είναι τεράστιο.

Όπως μάλιστα έλεγε η εταιρεία, η ανάληψη της παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον όμιλο και τους μετόχους του. Ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού καταδεικνύει για μία ακόμη φορά την τεχνική και οικονομική ικανότητα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κι επιβεβαιώνει την μεγάλη εμπειρία και την αποτελεσματικότητα του στην διεκδίκηση μεγάλων έργων, μέσω σοβαρών κι ανταγωνιστικών προσφορών που διασφαλίζουν τόσο τα συμφέροντα των μετόχων της εταιρείας, όσο και ιδιαιτέρως ικανοποιητικούς όρους για το ελληνικό Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται πως ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού) και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου κ.ά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η κυριαρχία στις παραχωρήσεις και η επιπλέον ισχυροποίηση μέσω... ενεργειακής

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Επισήμως προσωρινός ανάδοχος για τη mega σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider