Στους εισηγμένους ομίλους της Jumbo και του ΟΠΑΠ στρέφει το βλέμμα της η HSBC, επισημαίνοντας πως πρόκειται για δύο καλά τοποθετημένες, στο ευρύτερο περιβάλλον, εταιρείες, με ένα ισχυρό και βιώσιμο πλαίσιο κερδοφορίας.
Ο επενδυτικός οίκος διατηρεί τη σύσταση «buy» για τις μετοχές των δύο, με τιμή στόχο για τη Jumbo στα 33 ευρώ (σταθερή) και για τον ΟΠΑΠ στα 19 ευρώ πλέον, από 20 ευρώ προηγουμένως.
Όπως σημειώνει, σε διαρθρωτική βάση, η ελληνική οικονομία βρίσκεται στην αρχή ενός οικονομικού μεγακύκλου, προσφέροντας ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές εντός της Ευρωζώνης. Τα πρόσφατα στοιχεία από το δείκτη PMI μεταποίησης είναι θετικά, ενώ και το επίπεδο ανεργίας έχει υποχωρήσει στη χώρα, αν και ο πληθωρισμός στα τρόφιμα παραμένει σε ανησυχητικά επίπεδα για τους καταναλωτές, όπως υποστηρίζει η HSBC.
Ευρύτερα, αυτό το πλαίσιο είναι θετικό και υποστηρικτικό για τη Jumbo, η οποία έχει ένα στέρεα αποδεδειγμένο και ανθεκτικό business model. Για το 2024, οι αναλυτές αναμένουν περαιτέρω στήριξη στα έσοδα από την επαναλειτουργία των δύο καταστημάτων στην Ελλάδα (έκλεισαν λόγω των πλημμυρών το 2023) μαζί με το άνοιγμα τεσσάρων νέων υπερκαταστημάτων. Η αγορά της Ρουμανίας αποτελεί μια πολυετή ευκαιρία ανάπτυξης και επέκτασης για τη Jumbo, με τη σταθερή χωρική και δομική διεύρνση να συνεχίζεται μεσοπρόθεσμα, συμβάλλοντας περίπου στο 50% της σταδιακής ανάπτυξης της Jumbo.
Παράλληλα, ο ισολογισμός της Jumbo παραμένει ισχυρός ακόμη και μετά τη διανομή χρηματικών διανομών ύψους 400 εκατ. ευρώ και την πρόωρη αποπληρωμή ομολόγου, ύψους 200 εκατ. ευρώ το 2023. Το καταβληθέν και προτεινόμενο μέρισμα για το 2024 συνεπάγεται μια μερισματική απόδοση της τάξεως του 6%, ενώ η HSBC υπολογίζει να φτάσει το 7% στον ορίζοντα εκτιμήσεών της. Τα επίπεδα κερδοφορίας του δευτέρου εξαμήνου του 2023 ήταν ισχυρά και καλύτερα από τις εκτιμήσεις, αλλά οι αναλυτές αναμένουν μια εξομάλυνση - πίεση του μεικτού περιθωρίου το 2024. Ωστόσο, στέλνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην προσέγγιση της διοίκησης να εστιάσει ξανά στις όποιες αναπτυξιακές ευκαιρίες προκύψουν, διατηρώντας την ηγετική της παρουσία στην Ελλάδα και βγαίνοντας μπροστά στη μείωση τιμών και στη διαμόρφωση μιας ισχυρότερης αντίληψης αξίας για τους καταναλωτές. «Βλέπουμε την επιδείνωση της γεωπολιτικής κατάστασης στην περιοχή και τις επιπτώσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας ως βασικούς αρνητικούς καταλύτες για τη Jumbo», όπως σημειώνει η HSBC.
Ο οίκος αναμένει αύξηση πωλήσεων κατά 10% για το 2024, αλλά με την πάροδο του χρόνου αναμένει κάποια εξομάλυνση - πίεση σε επίπεδο μεικτού περιθωρίου που μεταφράζεται σε αύξηση κατά 8% σε επίπεδο EBITDA και 7,5% σε επίπεδο καθαρών κερδών. Η εκτίμηση για το περιθώριο EBITDA είναι υψηλότερο από ότι προηγουμένως (κατά σχεδόν 200 μονάδες βάσης στο 35,4% για φέτος και στο 35% το 2025, έναντι 33,3% και 33% αντίστοιχα), μετά το ισχυρότερο, από το αναμενόμενο, δεύτερο εξάμηνο του 2023. Τα EBITDA αναμένεται να ενισχυθούν στα 421 εκατ. ευρώ για φέτος και 449 - 470 εκατ. ευρώ το 2025 - 2026 αντίστοιχα.
Ως προς τον ΟΠΑΠ, οι αναλυτές σημειώνουν πως το ηλεκτρονικό - διαδικτυακό «κανάλι» αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης. Ο βρετανικός οίκος στέλνει θετικό σήμα ως προς την προσέγγιση του ομίλου γύρω από την αναβάθμιση και ψηφιοποίηση του retail σκέλους που υποστηρίζει τη σταθερή δυναμική του, παρά το αυξανόμενο μερίδιο που καταλαμβάνει στο online «κανάλι». Ωστόσο, όπως τονίζει, το online θα παραμείνει το πιο σημαντικό τμήμα ανάπτυξης για τον ΟΠΑΠ, καθώς η εταιρεία συνεχίζει να καινοτομεί στα προϊόντα που προσφέρει και να στρέφεται προς ισχυρότερες εμπορικές πρωτοβουλίες με την πάροδο του χρόνου. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το μερίδιο που κατέχει ο ΟΠΑΠ στο online θα αυξηθεί από το 24% το 2023 στο 27% έως το 2026, με τη διοίκηση να πιστεύει πως αυτή η ενότητα βρίσκεται στα αρχικά στάδια ανάπτυξης, προσθέτοντας νέα παιχνίδια παιχνίδι βελτιώνοντας έτσι και τα επίπεδα αφοσίωσης των πελατών τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, οι αναλυτές στέκονται ιδιατέρως στη βιωσιμότητα ως προς το περιθώριο EBITDA του ΟΠΑΠ, των ισχυρών ελεύθερων ταμειακών ροών και των υψηλών χρηματικών διανομών (απόδοση άνω του 7%).
Η HSBC βλέπει ελαφρώς χαμηλότερο περιθώριο EBITDA από ό,τι είχε εκτιμηθεί προηγουμένως, λόγω της ήπιας αύξησης των λειτουργικών δαπανών, εν μέσω νέων παιχνιδιών, βελτιώσεων και ανανέωσης παλαιότερων και υπό το πρίσμα των προωθητικών ενεργειών. Η υψηλότερη μείωση των εκτιμήσεων για τα καθαρά κέρδη (στα 444 και 450 εκατ. ευρώ το 2024 και το 2025 - μείωση εκτιμήσεων κατά 6,9% και 8% αντίστοιχα) λόγω της αύξησης του πραγματικού φορολογικού συντελεστή στο 24% (έναντι 22% νωρίτερα), υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο του πραγματικού φορολογικού συντελεστή τα τελευταία τρία χρόνια.
Σύμφωνα με την HSBC, η Jumbo διαπραγματεύεται με δείκτη EV/EBITDA για φέτος στο 7,4x και στο 6,9x για το 2025, με τον ΟΠΑΠ στο 8,2x και 7,8x αντίστοιχα.