«Φτερά» για ακόμα καλύτερες επιδόσεις ανοίγει η Aegean αφήνοντας πίσω τις αρρυθμίες που δημιούργησε η πανδημία και προχωρώντας σε στρατηγικές κινήσεις που διασφαλίζουν τόσο την περαιτέρω ανάπτυξη των πτητικών της δραστηριοτήτων όσο και την δημιουργία νέων πηγών εσόδων. Υποδέχεται δε την νέα χρονιά, ελεύθερη βαρών από την πανδημία και προσφέροντας μέρισμα στους μετόχους της 0,75 ευρώ ανά μετοχή, για πρώτη φορά μετά από τέσσερα χρόνια.
Οι θεαματικές επιδόσεις του 2023 και οι προσδοκίες για το 2024
Παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις που συνεχίζουν να αυξάνουν και μετριάζοντας τις επιπτώσεις από το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τους κινητήρες Pratt & Witney των Α320 neo, ο αερομεταφορέας τοποθετεί ψηλά τον πήχη και για το 2024.
Αρωγός σε αυτή την πορεία είναι οι καλές επιδόσεις του 2023, έτος που αποτέλεσε σταθμό για τον μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean, κ. Δημήτρης Γερογιάννης κατά την γενική συνέλευση των μετόχων που πραγματοποίηθηκε χθες το 2023 η Aegean παρουσίασε ιστορικά υψηλά μεγέθη. Συγκεκριμένα προσέφερε 3 εκατ. περισσότερες θέσεις, φτάνοντας τα 18,9 εκατ., προσέθεσε 30 νέους προορισμούς στο δίκτυό της - φτάνοντας συνολικά τους 180 - και μετέφερε 15,7 εκατ. επιβάτες συνολικά, 3,2 εκατ. περισσότερους σε σχέση με το 2022. Παράλληλα βελτίωσε και τον συντελεστή πληρότητάς της, ο οποίος διαμορφώθηκε στο 83,4% βελτιωμένος κατά 3,6 π.μ., ο οποίος στο τρίτο τρίμηνο του έτους έφτασε στο 86%.
Αποτέλεσμα ήταν ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών για το σύνολο του έτους να ανέλθει σε 1,69 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 27% σε σχέση με το 2022 ενώ παρά τις πληθωριστικές πιέσεις στα κόστη, τα κέρδη EBITDA κινήθηκαν κατά 46% φτάνοντας τα 400,4 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο λειτουργικών κερδών προ φόρων και τόκων (EBIT) καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 68% -διαμορφώθηκαν σε 246,8 εκατ. ευρώ, με το αντίστοιχο περιθώριο να διαμορφώνεται στο 14,6% και τα Κέρδη μετά από φόρους να ανέρχονται σε 168,7 εκατ. ευρώ, 58% υψηλότερα σε σχέση με το 2022.
Η ισχυρή κερδοφορία για το 2023 είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή υψηλών λειτουργικών ταμειακών ροών ύψους €334,8 εκατ. (μετά και την πληρωμή των μισθωμάτων αεροσκαφών), διασφαλίζοντας έτσι και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των 10 νέων αεροσκαφών Α320/321 neo που παραλήφθηκαν το 2023 αλλά και την ταχύτατη εξέλιξη της επένδυσης στο Κέντρο Εκπαίδευσης και τη Βάση Συντήρησης Αεροσκαφών.
Για το 2024 ο αερομεταφορέας, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν τα στελέχη του, σχεδιάζει να προσφέρει 7% περισσότερες θέσεις. Θα διευρύνει μάλιστα την πτητική του δραστηριότητα τόσο από την βάση της Αθήνας - πολλαπλασιάζοντας τις πτήσεις του προς διάφορους ευρωπαϊκούς και μη προορισμούς (Ην. Βασίλειο, Γερμανία, ΗΑΕ κ.ά) όσο και από την βάση της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τις ενδείξεις του α΄τριμήνου δε, όπου ο αερομεταφορέας μετέφερε 22,8 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους από ότι πέρυσι, η χρονιά αναμένεται πολλά υποσχόμενη με την αεροπορική εταιρεία να πετά την τρέχουσα χρονιά σε 47 χώρες, εκτελώντας 249 δρομολόγια.
Νέες πηγές εσόδων
Οι καλές επιδόσεις των επόμενων ετών βέβαια δεν περιορίζονται στην αύξηση των τουριστικών ροών, αλλά επεκτείνονται σε μια σειρά στρατηγικών κινήσεων, όπως αυτές για την αντιμετώπιση του προβλήματος με τους κινητήρες Pratt & Witney ή και οι επενδύσεις που αφορούν στο νέο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων.
Στην πρώτη περίπτωση, όπως εξήγησε ο κ. Γερογιάννης, η Aegean έχει ήδη επεκτείνει τις συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών A320 ceo για να αντισταθμίσει τις απώλειες από τα 10 αεροσκάφη που θα μείνουν καθηλωμένα εντός του 2024 ώστε να προχωρήσει ο έλεγχος των κινητήρων Pratt & Witney. Παράλληλα αναμένεται να παραλάβει ακόμα 5 νέα αεροσκάφη, 3 A320 neo και 2 ΑΤΡ 600, τα οποία θα έρθουν να προστεθούν στα 29 αεροσκάφη που έχουν ήδη παραδοθεί από την παραγγελία των 50 νέων Airbus από το 2019 έως και σήμερα.
Με ταχείς ρυθμούς βέβαια, προχωρά και η επένδυση στο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Αθήνα, με την νέα τεχνική βάση να εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία τις επόμενες εβδομάδες, εξυπηρετώντας τόσο τις ανάγκες του αερομεταφορέα όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών.
«Μέσα σε διάστημα 12 μηνών ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του κτιρίου και μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία η νέα τεχνική βάση της εταιρείας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γερογιάννης σημειώνοντας ότι στην υπάρχουσα τεχνική βάση ήδη πραγματοποιούνται εργασίες βαριάς συντήρησης αεροσκαφών.
«Είναι ενθαρρυντικό ότι η επένδυση για το Κέντρο Εκπαίδευσης ωριμάζει και προχωρά» ανέφερε από πλευράς του ο κ. Βασιλάκης, τονίζοντας ότι ήδη η ζήτηση που καταγράφεται είναι μεγάλη. Χαρακτήρισε μάλιστα ως «ευχάριστο» το γεγονός ότι την συγκεκριμένη απόφαση, η οποία ελήφθη το 2018-2019, μιμούνται σήμερα κι άλλοι μεγάλοι αερομεταφορείς της Ευρώπης. «Η συνθήκη μαρτυρά ότι είχαμε την ωριμότητα να δράσουμε εγκαίρως και να προβλέψουμε προς την σωστή κατεύθυνση που θα κινηθούν τα πράγματα, γεγονός που στο τέλος της ημέρας είναι κομβικό για την περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα η πρόκληση της συγκεκριμένης επένδυσης για την επόμενη διετία δεν θα είναι η ζήτηση για τις προσφερόμενες υπηρεσίες, καθώς ήδη καταγράφεται έντονη, αλλά η ανάπτυξη και στελέχωση της όλης διαδικασίας με το κατάλληλο προσωπικό.
Να θυμίσουμε ότι ήδη στην παλιά τεχνική βάση της Aegean γίνονται συντηρήσεις αεροσκαφών της Aegean αλλά και τρίτων μερών ενώ προχωρούν κανονικά και οι εκπαιδεύσεις πληρωμάτων στο κέντρο εκπαίδευσης το οποίο ήδη από το τέλος του 2023 έχει θέσει σε λειτουργία 4 προσομοιωτές εκπαίδευσης πληρωμάτων.
Στις νέες πηγές εσόδων που χτίζει σταδιακά αερομεταφορέας θα μπορούσε να προστεθεί και η επέκταση των δραστηριοτήτων του στην Ανατολή, μέσω της τροποποίησης 4 εκ των νέων αεροσκαφών ώστε να μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις 4,5 ωρών. Μέσα στην επόμενη διετία, χάρη στην στρατηγική αυτή απόφαση, η Aegean θα ανοίξει τα φτερά της για πολλά υποσχόμενες αγορές, όπως αυτήν της Ινδίας και της Νοτίου Αφρικής.