Motor Oil: Τα σχέδια για την Ελλάκτωρ – «Παράθυρο» για νέες ΑΠΕ στο εξωτερικό

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Motor Oil: Τα σχέδια για την Ελλάκτωρ – «Παράθυρο» για νέες ΑΠΕ στο εξωτερικό
Μέχρι τον Μάιο του 2025 η Reggeborgh θα ασκήσει το call option για το 7,47% των μετοχών που κατέχει η Motor Oil στην Ελλάκτωρ. Δεν αποκλείει η Motor Oil και άλλες «πράσινες» επενδύσεις εκτός συνόρων.

Η Motor Oil αναμένει την άσκηση από τη Reggeborgh του δικαιώματος προαίρεσης αγοράς (call option) για το 1/4 των μετοχών που κατέχει ο ενεργειακός Όμιλος στην Ελλάκτωρ, δηλαδή για το 7,47% περίπου. Όπως σημείωσαν στελέχη της Motor Oil, στο περιθώριο της χθεσινής ετήσιας Γενικής Συνέλευσης, το call option μπορεί να ασκηθεί ανά πάσα στιγμή, μέσα στο χρονικό «παράθυρο» που άνοιξε τον Μάιο του 2024 και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2025.

Η επαναγορά από τη Reggeborgh του 7,47% των μετοχών θα γίνει στην ίδια τιμή με την οποία η Motor Oil είχε αποκτήσει το 29,87% της Ελλάκτωρ, τον Μάιο του 2022. Η τιμή αυτή ήταν 1,75 ευρώ ανά μετοχή.

Όσον αφορά το υπόλοιπο 22,4% που θα συνεχίσει να κατέχει η Motor Oil, τα ίδια στελέχη σημειώνουν πως σε πρώτη φάση ο ενεργειακός Όμιλος θα περιμένει την επιστροφή κεφαλαίου. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάκτωρ έχει εγκρίνει μέρισμα 0,50 ευρώ ανά μετοχή για την περσινή χρήση, κάτι που σημαίνει πως το 22,4% «μεταφράζεται» σε 39 εκατ. ευρώ περίπου.

«Δεν υπάρχει καμία βιασύνη για το υπόλοιπο ποσοστό, γιατί με τη ρευστότητα που έχει αυτή τη στιγμή η μετοχή της Ελλάκτωρ, η συμμετοχή μας αποκτά μεγαλύτερη αξία», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές. Είναι ενδεικτικό ότι η μετοχή του Ομίλου Υποδομών διαπραγματεύεται τώρα στα επίπεδα των 2,5 ευρώ, δηλαδή 0,75 ευρώ υψηλότερα από την τιμή με την οποία «εισήλθε» η Motor Oil. Για το υπόλοιπο 22,4%, δεν υπάρχει η δέσμευση πώλησης στα 1,75 ευρώ ανά μετοχή.

Οι υποψήφιες χώρες για ΑΠΕ

Υπενθυμίζεται ότι μόλις πριν από λίγες ημέρες η Motor Oil (μέσω της θυγατρικής της MORE) προχώρησε στην πρώτη «έξοδο» εκτός συνόρων στις ΑΠΕ, με τη συμμετοχή από κοινού με την Premier Energy σε πρότζεκτ για την ανάπτυξη δύο φωτοβολταϊκών ισχύος 86 MW (με μπαταρίες χωρητικότητας 18 MWh) στη Ρουμανία. Τα στελέχη του ενεργειακού Ομίλου δεν αποκλείουν να υπάρξουν στο μέλλον και άλλες ανάλογες κινήσεις στο εξωτερικό, υπό την προϋπόθεση πως θα βρεθούν αξιόλογες επενδυτικές ευκαιρίες.

Σημειώνουν ότι τέτοιες «πράσινες» επενδύσεις θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε γειτονικές ενεργειακές αγορές, ώστε να μπορεί να υπάρχει επαρκής έλεγχος. Πιθανοί προορισμοί είναι οι χώρες στις οποίες έχει ήδη παρουσία η Motor Oil στη λιανική καυσίμων, μέσω της Coral, δηλαδή η Βουλγαρία, η Κροατία, η Σερβία, η Βόρεια Μακεδονία και η Κύπρος.

Όσον αφορά τις ΑΠΕ στην Ελλάδα, και τις παρενέργειες που έχει προκαλέσει η υπερθέρμανση του κλάδου (π.χ. με τις περικοπές), υπογραμμίζουν ότι αν και υπάρχει ανησυχία, είναι σημαντικό ότι έχει κλειδωμένες «ταρίφες» (και επομένως μειωμένο ρίσκο) το 90% του «πράσινου» χαρτοφυλακίου της Motor Oil που βρίσκεται σε λειτουργία, και το οποίο αθροίζει σε εγκατεστημένη ισχύ τα 870 MW. Μάλιστα, τα έργα αυτά θα συνεχίσουν να έχουν εγγυημένο έσοδο για τα επόμενα 15 με 16 χρόνια.

Εγγυημένα έσοδα

Στην ίδια λογική, οι επόμενες μονάδες ΑΠΕ που σχεδιάζει να αναπτύξει ο ενεργειακός Όμιλος -με «όχημα» τη συμμετοχή του στην εταιρεία Unagi- θα έχουν επίσης κλειδωμένες «ταρίφες», καθώς για αυτές είτε έχουν συναφθεί «πράσινα» PPAs με εγχώριες βιομηχανίες, είτε θα συναφθούν για την κάλυψη αγροτικών καταναλώσεων.

Υπενθυμίζεται ότι στην Unagi η Motor Oil κατέχει το 75%, ενώ συμπράττει με τη ΔΕΗ. Το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας ανέρχεται σε 1.650 MW, από τα οποία στη Motor Oil ανήκουν έργα ισχύος λίγο παραπάνω από 600 MW.

Μάλιστα, οι μονάδες ΑΠΕ για «πράσινο» ρεύμα στις βιομηχανίες δεν θα έχουν στατικούς περιορισμούς έγχυσης, καθώς θα ενταχθούν στο μέτρο του ΥΠΕΝ για τη fast-track κατακύρωση ηλεκτρικού «χώρου», για το οποίο έγραψε χθες το Insider.gr. Επίσης, οι συγκεκριμένοι σταθμοί αυτοί θα προχωρήσουν πολύ γρήγορα, με τη Motor Oil να έχει την ευθύνη κατασκευής τους.

Η μονάδα στην Κομοτηνή

Η παραπάνω αναφορά «φωτογραφίζει» ότι από τη σύμπραξη Motor Oil – ΔΕΗ θα υλοποιηθούν οι μονάδες ΑΠΕ οι οποίες θα εξυπηρετήσουν τα PPAs που έχει υπογράψει η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού με τις Viohalco και ΤΙΤΑΝ. Επίσης, από την Unagi εξετάζει να αναπτυχθούν και οι ΑΠΕ που θα προτεραιοποιηθούν για να καλύπτουν το 30% των καταναλώσεων των αγροτών οι οποίοι θα ενταχθούν στο τιμολόγιο «ΡΕΑ».

Σύμφωνα με τα στελέχη της Motor Oil, ο Όμιλος θα προχωρούσε πολύ επιλεκτικά στην ανάπτυξη ΑΠΕ, χωρίς κάποιου είδους εγγυημένο έσοδο. Ο λόγος είναι πως η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εισέρχεται σε μία φάση έντονης μεταβλητότητας, με συνέπεια να είναι απαραίτητη η σύναψη «πράσινων» PPAs έστω για κάποια χρόνια, ώστε να αποσοβηθεί το άμεσο ρίσκο.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τις πηγές της Motor Oil, πρόκειται να γίνει άμεσα η «πρεμιέρα» της ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας ισχύος 877 MW, με καύσιμο φυσικό αέριο, που κατασκευάζει από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή. Η μονάδα θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι, ώστε από τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει η εμπορική της λειτουργία. Η κατασκευή της προχώρησε χωρίς προβλήματα και εντός του προβλεπόμενου προϋπολογισμού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider