«SOS» εκπέμπει ο κλάδος της εστίασης, με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο να εγείρουν πλέον ανοιχτά ζήτημα επιβίωσής τους, καθώς στο «εκρηκτικό» κοκτέιλ των προκλήσεων που καλούνται να διαχειριστούν στην εποχή των πληθωριστικών πιέσεων, ήρθε τώρα να προστεθεί και η αύξηση του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ. Οι επιχειρήσεις κάνουν λόγο για μέτρο – ταφόπλακα στη λειτουργία τους, την ώρα μάλιστα που, μεσούσης της καλοκαιρινής σεζόν, δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη η ευκαιρία που προσφέρει η άνοδος του τουριστικού κύματος και την οποία έχει τόσο ανάγκη ο κλάδος.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι από την 1η Ιουλίου, ο καφές στην εστίαση πωλείται με ΦΠΑ δύο ταχυτήτων. Εάν ο πελάτης επιλέξει να τον καταναλώσει στην καφετέρια, θα πρέπει να τον πληρώσει ακριβότερα, καθώς επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24% ενώ αν τον πάρει στο χέρι θα τον πληρώσει φθηνότερα, καθώς εφαρμόζεται ΦΠΑ 13%. Μετά από τέσσερα χρόνια ο συντελεστής ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ αλλά και στο τσάι, το κακάο, το χαμομήλι και τα άλλα αφεψήματα επέστρεψε στο 24% από 13% που είχε μειωθεί λόγω της πανδημίας. Αντίθετα, στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% παραμένει μόνιμα ο καφές που θα παραγγέλνει ο καταναλωτής με delivery ή όταν θα επιλέγει να τον πάρει take away, δηλαδή «στο χέρι».
Παράγοντες του κλάδου αγωνιούν για το μέλλον των επιχειρήσεών τους, εκφράζοντας φόβους για επιπλέον πλήγμα στην κατανάλωση καφέ στα καταστήματά τους, την ώρα δε που η αγοραστική δύναμη του Έλληνα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, υπό το βάρος της κόπωσης που βιώνει από το επίμονο ράλι τιμών που καταγράφεται και έχει επίκεντρο τα τρόφιμα. Όπως, μάλιστα, εξηγούν, η αύξηση του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ δεν είναι παρά «το κερασάκι στην τούρτα» για τις επιχειρήσεις τους, καθώς συνεχίζονται οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και τα λειτουργικά κόστη (λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος κλπ) εξακολουθούν να «τρέχουν» με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Μιλούν για αθέμιτο ανταγωνισμό και «πόλεμο» στη σάλα
«Οι επιχειρήσεις της εστίασης προσπαθούν να απορροφήσουν τη μεγάλη αύξηση του ΦΠΑ αλλά δεν είναι εύκολο. Από την άλλη, δεν γίνεται όλος ο ΦΠΑ να περάσει στον καταναλωτή. Δεν μπορεί ο καφές να πωλείται έξι ευρώ, εμείς θέλουμε ο κόσμος να μπαίνει στα καταστήματά μας», δηλώνει στο insider.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιάννης Δαβερώνης, εκφράζοντας την ανάγκη να διασφαλιστεί η απαραίτητη ισορροπία στην αγορά.
«Η αύξηση του ΦΠΑ στα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά -καφέδες, ροφήματα κλπ-γυρίζει την εστίαση στα σκληρά χρόνια των μνημονίων. Πλέον έχουμε τον πιο ακριβό καφέ στην Ευρώπη, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης», σχολιάζει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής Νομού Αχαΐας (ΣΚΕΑΝΑ) και μέλος του ΔΣ της ΠΟΕΣΕ, Τάσος Γιατράς. Όπως επισημαίνει, «η αύξηση του ΦΠΑ δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα αλλά κλαδικό, με στόχο τη συρρίκνωση των επιχειρήσεων εστίασης προς όφελος των επιχειρήσεων take away - delivery, αφού αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα και ανταγωνίζονται αθέμιτα».
«Βαλλόμαστε από παντού. Η αύξηση του ΦΠΑ θα λειτουργήσει ως ταφόπλακα για τον κλάδο. Δεν μπορεί να απορροφηθεί τέτοιος ΦΠΑ», σημειώνει, την ίδια ώρα, στο insider.gr επιχειρηματίας του κλάδου της εστίασης που δραστηριοποιείται στα νότια προάστια της Αττικής και απασχολεί στο κατάστημά του περισσότερα από 20 άτομα προσωπικό. «Οι ανατιμήσεις είναι αναπόφευκτες στην τελική τιμή που θα επιβαρύνει τον καταναλωτή», ξεκαθαρίζει, έχοντας ωστόσο αποφασίσει ο ίδιος να τις αναβάλλει για τον Σεπτέμβριο, προκειμένου το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου να μην πληγεί η κατανάλωση. Μάλιστα, δεν διστάζει να μιλήσει για… πόλεμο στη σάλα, καθώς με τα νέα μέτρα επιβαρύνεται η συνήθεια των καταναλωτών να πίνουν τον καφέ τους στην καφετέρια έναντι της επιλογής τους να πάρουν τον καφέ στο χέρι. «Πρέπει οι αρμόδιοι να δουν ξανά το θέμα των τραπεζοκαθισμάτων στις αλυσίδες take away. Δεν γίνεται ο ΦΠΑ να είναι δύο ταχυτήτων, προς όφελος κάποιων έναντι κάποιων άλλων», τονίζει χαρακτηριστικά.
Πού θα «κάτσει η μπίλια» των τιμών του καφέ
«Σε κάθε περίπτωση το κόστος θα το πληρώσει ο τελικός καταναλωτής. Μετά την αύξηση στον ΦΠΑ, οι ανατιμήσεις ξεκινούν από 0,30 ευρώ και μπορούν να φτάσουν έως και 0,70 ευρώ ανά είδος καφέ», αποκαλύπτει στο insider.gr ο κ. Γιατράς.
Ο χορός των αυξήσεων στην τιμή του σερβιριζόμενου καφέ έχει πάντως ξεκινήσει. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, από τη Δευτέρα που έχει αρχίσει το νέο καθεστώς τιμολόγησης του καφέ, ακόμη και παραδοσιακά καφενεία προχώρησαν σε ανατιμήσεις. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο ελληνικός καφές πωλείται πλέον έναντι 2,00 ή και 2,50 ευρώ, έναντι 1,80 και 2,00 ευρώ, αντίστοιχα που πωλούνταν πριν από μια εβδομάδα.
Την ίδια ώρα, στις καφετέριες ο freddo espresso και ο freddo cappuccino θα ξεπεράσουν σε πολλές περιπτώσεις τα 4,00 ευρώ, φτάνοντας ακόμη και τα 5,00 ευρώ.
«Αντί να μειώνουν τον ΦΠΑ, επιλέγουν να τον αυξήσουν. Αυτό είναι αδιανόητο και για τις επιχειρήσεις μας και για τους καταναλωτές», σχολιάζει στο insider.gr ιδιοκτήτρια καφετέριας στην Αθήνα.
Και όλα αυτά την ώρα που το ράλι των τιμών του καφέ στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων καλά κρατεί, απόρροια των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και των αναταραχών που προκαλούν οι γεωπολιτικές εντάσεις. Όπως προειδοποιούσε στα τέλη Μαΐου η Ελληνική Ένωση Καφέ, είναι ορατός ο κίνδυνος για ανατιμήσεις από 5% έως και 15% στον καφέ στο ράφι των σούπερ μάρκετ. Πρόσφατα, οι ποικιλίες Robusta έφτασαν να διαπραγματεύονται έως και 60% στη μέγιστη τιμή τους και στο 30% οι ποικιλίες Arabica, στη μέγιστη τιμή που έχει πιάσει η ποικιλία. Οι ποικιλίες Robusta αντιστοιχούν στο 38% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ οι ποικιλίες Arabica καλύπτουν το 62% της παγκόσμιας παραγωγής.
Η δεύτερη αύξηση ΦΠΑ μέσα στο 2024!
Και μπορεί ο κλάδος της εστίασης να έχει κλείσει μεγάλο μέρος των «πληγών» που άνοιξε το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, δίνοντας μάχη να αφήσει πίσω στο παρελθόν τις «μαύρες μέρες» των κλειστών καταστημάτων στη σκιά ενός πρωτοφανούς lockdown, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να επιδείξουν αντοχές.
«Με την αύξηση του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ, καταρρίπτεται πλέον το αφήγημα της μείωσης των φόρων από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη», σημειώνει ο κ. Γιατράς και υπενθυμίζει ότι «το 2024 η εστίαση δέχεται τη δεύτερη αύξηση, μετά από εκείνη στα αναψυκτικά».
Να σημειωθεί ότι από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχουν επανέλθει στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 24% - από 13% που ήταν μέχρι τότε - τα μη αλκοολούχα ποτά που διατίθενται από τις επιχειρήσεις εστίασης, όπως τα αναψυκτικά. Πρόκειται για μια εξέλιξη η οποία είχε τότε αιφνιδιάσει τους επιχειρηματίες του κλάδου…