Ελλάκτωρ: Τι συμβαίνει σε μετοχικό και επιχειρηματικό μέτωπο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ελλάκτωρ: Τι συμβαίνει σε μετοχικό και επιχειρηματικό μέτωπο
Το call option με την Motor Oil, η εξάσκηση εντός Ιανουαρίου και η προσεχής Γ.Σ. για τη νέα επιστροφή κεφαλαίου. Οι υφιστάμενες δραστηριότητες σε παραχωρήσεις και ακίνητα, η απώλεια της Αττικής Οδού, η αναμονή της αγοράς για το νέο στρατηγικό σχέδιο. Αποφασίζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για ΗΛΕΚΤΩΡ

Με την επιχειρηματική και χρηματιστηριακή αγορά να περιμένουν μια κάπως πιο σαφή και ξεκάθαρη εικόνα για το πώς θα κινηθεί η εισηγμένη ως προς τους στρατηγικούς της στόχους, τους τομείς δράσης ή τις νέες, τυχόν, κινήσεις, λογικά το 2025 είναι μια χρονιά εξελίξεων για τον όμιλο Ελλάκτωρ.

Για την ώρα, στο γκρουπ, όσον αφορά στο επιχειρηματικό «κομμάτι», φαίνεται να έχουν εστιάσει στους δύο τομείς δράσης που δείχνουν να παραμένουν, για την ώρα, ως «αιχμή» για την Ελλάκτωρ, δηλαδή τις παραχωρήσεις και τον τομέα ακινήτων (και μέσω REDS). Μάλιστα, να αναφέρουμε ότι βάσει γνωστοποίησης της ίδιας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, για σήμερα 8 Ιανουαρίου, αν δεν αλλάξει κάτι, έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση της Αρχής με θέμα την απόκτηση από την εταιρεία με την επωνυμία «Manetial Limited», θυγατρική εταιρεία της εταιρείας Motor Oil, αποκλειστικού ελέγχου επί της εταιρείας «ΗΛΕΚΤΩΡ» (τομέας περιβάλλοντος – διαχείρισης αποβλήτων της Ελλάκτωρ), με την αγορά να ποντάρει σε θετική εξέλιξη, αν και αναμένεται η επίσημη απόφαση.

Ως προς το… μετοχικό, η πλεονάζουσα ρευστότητα που έχει δημιουργηθεί από το μπαράζ πωλήσεων συμμετοχών και θυγατρικών (ΑΠΕ, ΑΚΤΩΡ, Smart Park, προσεχώς το «κλείδωμα» της Ηλέκτωρ) «φέρνει δώρα» στους μετόχους μέσω επιστροφών κεφαλαίου, ενώ υπάρχουν και σχετικά call options ανάμεσα σε Ελλάκτωρ και Motor Oil (ΜΟΗ), στο πλαίσιο της παλιάς συμφωνίας που είχε φέρει τον ενεργειακό όμιλο συμφερόντων Βαρδινογιάννη σχεδόν με 30% στην εισηγμένη.

Για την ιστορία, η μετοχή στο ταμπλό έχει εκ νέου κινηθεί προς τα 2,3 ευρώ, από 1,7-1,8 ευρώ στις αρχές Δεκεμβρίου, είναι σε μια σχετική απόσταση από τα πρόσφατα υψηλά 12μήνου των περίπου 2,8 ευρώ, ενώ υπενθυμίζεται και η προηγούμενη διανομή κεφαλαίων προς τους μετόχους ύψους 0,5 ευρώ.

Τα μετοχικά, τα bonus και τα call options με Μotor Oil

Ξεκινώντας από το θέμα των... μετοχικών συναλλαγών, μόλις χτες η Ελλάκτωρ ανακοίνωσε μία ακόμα με την Motor Oil (ήδη έχει πάρει πίσω ένα ποσοστό). Επί της ουσίας, ανεβάζει το ποσοστό της η Reggeborgh καθώς θα ασκήσει option για 10,4 εκατ. μετοχές. Ειδικότερα, σύμφωνα με την εταιρεία, αναφορικά με το υφιστάμενο σήμερα δικαίωμα προαίρεσης (call option) αγοράς 15.600.000 κοινών ονομαστικών μετοχών με δικαίωμα ψήφου της Ελλάκτωρ που χορηγήθηκε από την Motor Oil στη Reggeborgh Invest B.V., η τελευταία απέστειλε στη MOH στις 31 Δεκεμβρίου 2024 ειδοποίηση άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης, με την οποία της γνωστοποιούσε την πρόθεσή της να το ασκήσει εν μέρει και να αποκτήσει 10.400.000 μετοχές του δικαιώματος προαίρεσης (2,987% του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου) στην προσυμφωνημένη τιμή των 1,25 ευρώ ανά μετοχή.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 13 και 31 Ιανουαρίου 2025. Σε αυτό το χρονικό σημείο, η Reggeborgh κατέχει 167.672.350 μετοχές / δικαιώματα ψήφου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ήτοι 48,155% του συνόλου, και έχει δικαίωμα προαίρεσης για 15.600.000 μετοχές / δικαιώματα ψήφου (4,4802% του συνόλου) που μπορεί να ασκηθεί μεταξύ 06.05.2022 και 06.05.2025. Μετά την ολοκλήρωση της ως άνω συναλλαγής, η Reggeborgh θα κατέχει 178.072.350 μετοχές/δικαιώματα ψήφου, δηλαδή το 51,142% της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, και δικαίωμα προαίρεσης για 5.200.000 μετοχές/δικαιώματα ψήφου (1,493% του συνόλου). Δηλαδή, θα ξεπεράσει το 50% και ειδικότερα το 51%.

Υπενθυμίζεται, επίσης, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, ότι στο τέλος Ιανουαρίου (30/01/2025) έχει προγραμματιστεί έκτακτη Γ.Σ. προς επικύρωση σχετικής απόφασης – πρότασης του Δ.Σ. της εισηγμένης για τη διενέργεια μιας νέας γενναιόδωρης επιστροφή κεφαλαίου προς τους μετόχους της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, που μπορεί να φτάσει έως και τα 0,85 ευρώ ανά μετοχή, 70% υψηλότερα από την προηγούμενη (0,5 ευρώ ανά μετοχή, συνολικά 174 εκατ. ευρώ), «μοιράζοντας» σχεδόν 296 εκατ. ευρώ, εφόσον «κλειδώσει» το ανώτατο αυτό όριο. Δηλαδή, αθροιστικά θα έχουν δοθεί με τις 2 επιστροφές κεφαλαίου σχεδόν 470 εκατ. ευρώ, με τη μητρική ολλανδική Reggeborgh και την Motor Oil να λαμβάνουν, προφανώς, ως μεγαλομέτοχοι, τη μερίδια του λέοντος, ενώ υπάρχει και το fund Atlas (9,8%) αλλά και το retail (15%). Ως ημερομηνία αποκοπής ορίστηκε η 24η/03/2025.

Προφανώς, η ολλανδική Reggeborgh με τις δύο επιστροφές, συν τα επιπλέον μερίδια, θα έχει κάνει πλήρη απόσβεση της τοποθέτησής της στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ καθώς θα έχει εισπράξει πάνω από 220-230 εκατ. ευρώ, μαζί με τις εσωτερικές συναλλαγές ΕΛΛΑΚΤΩΡ – REDS. Αλλά και η ΜΟΗ θα έχει εισπράξει πάνω από 125 εκατ., ρίχνοντας ουσιαστικά το κόστος αγοράς των ΑΠΕ ή της ΗΛΕΚΤΩΡ προσεχώς (εκκρεμεί το «πράσινο φως» της Επιτροπής Ανταγωνισμού). Κατά κάποιες πλευρές, θα έρθει και η ώρα ενδεχομένως της πλήρους αποχώρησης της ΜΟΗ από την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σηματοδοτώντας το κλείσιμο ενός κύκλου που άνοιξε με την προ ετών είσοδό της στο μετοχολόγιο (με σχεδόν 30%, στη θέση των Μπάκου-Καϋμενάκη-Εξάρχου), και συνεχίστηκε με την εξαγορά των ΑΠΕ και του τομέα περιβάλλοντος, τα bonus από τις επιστροφές κεφαλαίου κ.α..

Το επιχειρηματικό μέτωπο

Στο τέλος του 9μηνου η ρευστότητα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ από ταμειακά διαθέσιμα και άμεσα ρευστοποιήσιμα στοιχεία ενεργητικού ήταν 507 εκατ. ευρώ και η καθαρή ρευστότητα (μείον δάνεια) στα 359 εκατ. ευρώ. Τα διαθέσιμα θα μειωθούν κατά 296 εκατ. ευρώ λόγω της επιστροφής κεφαλαίου αλλά αναμένεται να ενισχυθούν από τα μερίσματα της Αττικής Οδού (από την αρχή του 2024 έως τις 6/10/2024, όταν πέρασε στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) που υπολογίζονται πάνω από 80 εκατ. ευρώ (έχει ήδη πληρωθεί προμέρισμα 40 εκατ. ευρώ) αλλά και κατά 114 εκατ. ευρώ από την επικείμενη πώληση του 94,44% της Ηλέκτωρ στη Motor Oil. Και… περνώντας στο επιχειρηματικό μέτωπο, προφανώς, τουλάχιστον για την ώρα, οι παραχωρήσεις (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και το real estate δείχνουν οι βασικές πηγές δράσης του γκρουπ, αν και κατά καιρούς έχουν ακουστεί σενάρια και για εμπλοκή σε άλλες δραστηριότητες που όμως, μέχρι στιγμής, παραμένουν σενάρια. Το δεδομένο είναι μετά και την πώληση της Ηλέκτωρ θα μείνει μόνο με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, και μάλιστα χωρίς της Αττική Οδό που έφερνε το μεγαλύτερο μέρος εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας, και την εταιρεία real estate Reds.

Βέβαια, κατά προσέγγιση, πέραν των εσόδων του 2024 (9μηνο συν μερικές ημέρες), η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα έχει λαμβάνειν και σημαντικό ποσό τα προσεχή έτη από την εκκαθάριση της Αττικής Οδού (το «ταμείο» και τα κεφάλαια), που εκτιμώνται από 150 εκατ. έως και 200 εκατ. (το μερίδιό της είναι σχεδόν 66%), συν τα όποια claims αναγνωριστούν (π.χ. διαφυγόντα κέρδη από την επιβολή περιοριστικών μέτρων λόγω covid). Να αναφέρουμε ότι σε γενικές γραμμές, τα τελευταία χρόνια, δηλαδή μετά την ανάκαμψη της κίνησης από την πανδημία, τα έσοδα της Αττικής Οδού ετησίως είχαν ξεπεράσει τα 200 εκατ., το EBITDA τα 120-130 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη τα 80 εκατ. ευρώ (μοιράζονταν ως μέρισμα). Κατά συνέπεια, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα κληθεί να «καλύψει» αυτές τις απώλειες, στο βαθμό που της αναλογεί (βάσει μεριδίου), ενώ θυμίζουμε ότι η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει δώσει το παρών σε αρκετούς διαγωνισμούς, όχι απλώς τους κλασσικούς ΣΔΙΤ/παραχωρήσεις, αλλά και στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων (π.χ. λιμάνια, αεροδρόμια) κ.α.

Όπως έχουμε αναφέρει, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) επιμένει στην παρουσία της στον τομέα των παραχωρήσεων παρά τα κατά καιρούς σενάρια περί εκδήλωσης αγοραστικού ενδιαφέροντος από ανταγωνιστές για τα δικά της ποσοστά ή την θυγατρική συνολικά, συνηθίζοντας και αυτή να δηλώνει πρόθυμη να κινηθεί στη δευτερογενή αγορά αν προκύψει κάποια συμφέρουσα ευκαιρία. Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπορεί να έχασε την Αττική Οδό, αλλά όπως επανέλαβε πρόσφατα στο συνέδριο της Morgan Stanley, οι παραχωρήσεις σταδιακά, από την περίοδο 2027 (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα) - 2030 (Ολυμπία), θα αρχίσουν να ωριμάζουν και να δίνουν αποδόσεις και μερίσματα, έως την περίοδο 2041-2044 (αναλόγως της λήξης). Και βέβαια, έρχονται τα ΣΔΙΤ σε ΒΟΑΚ (20%) και Πελοπόννησο (60%). Όπως έχει αναφέρει η διοίκησή της, από τον τομέα αναμένει έσοδα από μερίσματα 1 δισ. ευρώ σε βάθος ετών. Έχει μερίδιο 27,7% στη Γέφυρα (και 29,48% στη λειτουργία της), 22,22% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, πλέον 20,48% στην Ολυμπία (απορρόφησε μέρος ποσοστού της Hochtief) αλλά και 71%,67% στον Μορέα.

Παράλληλα, και μέσω εσωτερικών συναλλαγών με τη REDS, εστιάζει σε ακίνητα εισοδήματος ώστε να έχει έσοδα για την θυγατρική καθώς μετά την πώληση του Smart Park επί της ουσίας έχει μείνει χωρίς δραστηριότητα και έσοδα. Δεδομένου ότι η ανάπτυξη και εκμετάλλευση των μεγάλων projects (Γούρνες, Campas, Μαρίνα Αλίμου) απαιτεί χρόνο ωρίμανσης μερικών ετών, έως τότε στον όμιλο, ως μέρος της στρατηγικής τους, επιδιώκουν την απόκτηση εν λειτουργία ακινήτων που θα φέρουν έσοδα και εισόδημα. Η απόκτηση της Hestia Luxury Apartments, θυγατρική της Athens Properties B.V., που αποτελεί την εταιρεία διαχείρισης των ακινήτων αυτών, σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου στρατηγικού κεφαλαίου για τη REDS. Η εταιρεία εισέρχεται δυναμικά στον κλάδο της διαχείρισης τουριστικών ακινήτων και της παροχής υπηρεσιών διαμονής, με προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες στον συγκεκριμένο κλάδο» τονίζεται χαρακτηριστικά. Η Hestia Luxury Apartments διαχειρίζεται χαρτοφυλάκιο 10 πλήρως ανακαινισμένων κτιρίων σε προνομιακές τοποθεσίες στο κέντρο της Αθήνας. Επίσης, έχει γίνει, ως γνωστόν «άνοιγμα» και στον τουρισμό, μετά και την πρόσφατη σύμβαση για την 25ετή εκμίσθωση του ξενοδοχειακού ακινήτου επί της λεωφόρου Κηφισίας (πρώην Civitel), ιδιοκτησίας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.

Να σημειωθεί ότι η εταιρεία προχωράει το επενδυτικό της έργο στον πυλώνα της Ανάπτυξης Ακινήτων, σχεδόν 350 εκατ. ευρώ, με το Cambas Project (τους πρώτους μήνες του 2025, αναμένεται να εξασφαλιστεί η οικοδομική άδεια για την υλοποίηση επένδυσης 200 εκατ. ευρώ), την Μαρίνα Αλίμου (παραχώρηση άνω των 100 εκατ.) και τις Γούρνες Ηρακλείου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εγνατία Οδός: Το timing για την παραχώρηση (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – Οι διελεύσεις και τα οικονομικά μεγέθη

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider