Η άνοδος και η πτώση της Τupperware - Ένα παγκόσμιο brand που «μεγάλωσε» γενιές και γενιές Ελλήνων

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Η άνοδος και η πτώση της Τupperware - Ένα παγκόσμιο brand που «μεγάλωσε» γενιές και γενιές Ελλήνων
Η πορεία μιας εταιρείας που συνδέθηκε όσο λίγες με τα προϊόντα της στο πέρασμα των χρόνων. Η μεγάλη απήχηση στην Ελλάδα, το λουκέτο στο εργοστάσιο της Θήβας και το τέλος μιας ολόκληρης εποχής.

Το τέλος μιας ολόκληρης εποχής, μιας εποχής που σημάδεψε γενιές και γενιές Ελλήνων, γράφεται τις αμέσως επόμενες ώρες, καθώς πέφτει η αυλαία για την Tupperware στην Ελλάδα, μετά από εξήντα χρόνια πορείας. Μιας πορείας που αφήνει ανεξίτηλο το στίγμα της μέσω των εμβληματικών τάπερ που φιγουράρουν σε κάθε ράφι των ελληνικών νοικοκυριών, από μια εταιρεία που… ξεπέρασε το εαυτό της και συνέδεσε το όνομά της με κάθε πλαστικό δοχείο.

Όπως έγινε γνωστό πριν από μερικά 24ωρα, η Tupperware Ελλάδος ρίχνει αυλαία σήμερα, σταματώντας επισήμως να δέχεται παραγγελίες για την αγορά των προϊόντων της.

«Ως Tupperware Ελλάδος, στο πλαίσιο των ευρύτερων αποφάσεων που έχουν ληφθεί από τη μητρική εταιρεία για όλες τις χώρες της Ευρώπης -αποφάσεις που καλούμαστε και εμείς με τη σειρά μας να ακολουθήσουμε-, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι είμαστε σε θέση να δεχόμαστε παραγγελίες για αγορά των προϊόντων της εταιρείας μέχρι και την 8η Ιανουαρίου 2025.

Κατά τη διάρκεια των επιτυχημένων και δημιουργικών ετών που περάσαμε στην Ελλάδα, εργαστήκαμε με πάθος για να φέρουμε καινοτομία στις κουζίνες σας και να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους μας με εισόδημα, μοναδικά προϊόντα, δώρα, βραβεία και αναγνωρίσεις. Ως Tupperware, δεν είμαστε απλώς ένα brand προϊόντων, είμαστε ένα σύμβολο τρόπου ζωής και αλληλεγγύης. Χάρη στην εμπιστοσύνη και την υποστήριξή σας, ήμασταν μέρος της καθημερινότητάς σας, για πολλά χρόνια και αγγίξαμε τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων.

Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους τους πελάτες και συνεργάτες που ήταν μαζί μας σε αυτό το ταξίδι. Με την ελπίδα για ανανέωση, μεγαλύτερη ανάπτυξη και μελλοντική συνάντηση… Με αγάπη και σεβασμό, Η οικογένεια της Tupperware Ελλάδος», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας.

Η αρχή του τέλους

Το τέλος εποχής της Tupperware στην Ελλάδα ήταν μια σχεδόν προδιαγεγραμμένη εξέλιξη στη σκιά των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετώπιζε τα τελευταία χρόνια η μητρική της εταιρεία.

Ήταν τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν έγινε γνωστό ότι η Tupperware Brands Corp υπέβαλε αίτηση πτώχευσης, «ανήμπορη» πλέον να διαχειριστεί την πολυετή πτώση των πωλήσεών της. Η εταιρεία, με περιουσιακά στοιχεία ύψους από 500 εκατ. έως 1 δισ. δολαρίων, υπέβαλε πριν από 3,5 μήνες αίτηση για υπαγωγή στο Κεφάλαιο 11, ζητώντας προστασία έναντι των πιστωτών της.

«Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να εξυπηρετούμε τους αξιότιμους πελάτες μας με τα προϊόντα υψηλής ποιότητας που αγαπούν και εμπιστεύονται σε όλη αυτή τη διαδικασία», δήλωνε τότε η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Laurie Ann Goldman, μιλώντας προς τους επενδυτές.

Είχε προηγηθεί τον Αύγουστο, η νέα προειδοποίηση της Tupperware πώς είναι αμφίβολη η ικανότητά της να συνεχίσει να λειτουργεί ως εταιρεία, καθώς αντιμετώπιζε κρίση ρευστότητας. Εκείνη ήταν η τέταρτη προειδοποίηση από τον Νοέμβριο του 2022…

Η αίτηση πτώχευσης του περασμένου Σεπτεμβρίου ήρθε μετά από εκτεταμένες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Tupperware και τους πιστωτές της για τη διαχείριση ενός χρέους ύψους άνω των 700 εκατ. δολαρίων. Οι πιστωτές είχαν συμφωνήσει φέτος να δώσουν χώρο στην εταιρεία να «αναπνεύσει» μετά την παραβίαση των όρων του δανείου, αλλά η Tupperware συνέχισε να κατρακυλά, αφού το αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών, οι υψηλότεροι μισθοί και το κόστος μεταφοράς είχαν επηρεάσει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους της.

Τα… απόνερα στην Ελλάδα

«Φαινόταν ότι η κατάσταση δεν πήγαινε καλά… Στην Ελλάδα είχαν μειωθεί οι μέρες σε τρεις από πέντε…», δήλωνε τον περασμένο Σεπτέμβριο στο insider.gr εξωτερικός συνεργάτης που δούλευε στο τμήμα πωλήσεων, σχολιάζοντας την αίτηση πτώχευσης της μητρικής.

Είχε προηγηθεί την άνοιξη του 2023 το «λουκέτο» στη μονάδα παραγωγής στη Θήβα. Το ημερολόγιο έγραφε 13 Απριλίου 2023 όταν «έσβησαν» οι μηχανές στο εργοστάσιο της Tupperware στη Θήβα, μετά από 56 χρόνια λειτουργίας. «Η Μεγάλη Πέμπτη είναι η τελευταία μέρα στην παραγωγή, το κλίμα είναι πολύ βαρύ…», δήλωνε τότε στο insider.gr o Βασίλης Τζαβίδας, 37 χρόνια εργαζόμενος στο εργοστάσιο, επιβεβαιώνοντας τη δυσάρεστη εξέλιξη.

Υπενθυμίζεται πως τότε δεν έκλεισε εντελώς το εργοστάσιο, καθώς παρέμειναν σε λειτουργία τα τμήματα πωλήσεων, αποθήκης και logistics. Ωστόσο η παραγωγική διαδικασία -στην οποία απασχολούνταν περί τα 120 άτομα προσωπικό από το σύνολο των 164 εργαζομένων του εργοστασίου- σταμάτησε εντελώς.

Όλα ξεκίνησαν στις 7 Μαρτίου 2023 όταν ενημερώθηκαν όλοι οι εργαζόμενοι - πρωινή, απογευματινή και νυχτερινή βάρδια - ότι στις 13 Απριλίου σταματάει η παραγωγή. Την είδηση έκανε γνωστή μια ημέρα αργότερα η ΓΣΕΕ, ζητώντας να ανακληθεί η απόφαση της Tupperware για το «μοναδικό εργοστάσιο που έχει στη χώρα μας και το οποίο λειτουργεί από το 1967».

Η Tupperware ήρθε στην Ελλάδα το 1964 και τρία χρόνια μετά ξεκίνησε η λειτουργία του εργοστασίου στη Θήβα…

«Είχα ζήσει και κάμψη παλαιότερα αλλά όχι τόσο σοβαρή. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, άλλαξαν πολλά. Πριν τον πόλεμο και πριν την επιβολή του εμπάργκο, στέλναμε υλικό στη Ρωσία, ίσως και δέκα νταλίκες την εβδομάδα…», περιγράφει. «Τελικά από τα τρία εργοστάσιο στην Ευρώπη αποφάσισαν να τερματίσουν την παραγωγική διαδικασία στην Ελλάδα», δήλωνε την άνοιξη του 2023 στο insider.gr o κ. Τζαβίδας.

Ωστόσο, παρά τη διακοπή της παραγωγικής διαδικασίας στο εργοστάσιο της Θήβας, οι οικονομικές επιδόσεις της Tupperware Ελλάδας παρέμειναν αξιοσημείωτες. Σύμφωνα με τις τελευταίες οικονομικές της καταστάσεις, στη χρήση 2023 κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 445 χιλ. ευρώ έναντι 2,8 εκατ. ευρώ το 2022. Ο κύκλος εργασιών της υποχώρησε στα 18,4 εκατ. ευρώ από 38,8 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ στο τέλος της χρήσης 2023, οι δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας ήταν μηδενικές και η Tupperware Ελλάδας εμφάνισε θετικό κεφάλαιο κίνησης.

H επόμενη μέρα που δεν «συμπεριλαμβάνει» την Ελλάδα

Πρόσφατα η μητρική κατέληξε σε συμφωνία με τους δανειστές της προχωρώντας σε ένα νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης. Η «νέα» εταιρεία έχει μετονομαστεί σε New Tupperware Company και θα εστιάσει αρχικά σε μεγάλες αγορές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Βραζιλία, ο Καναδάς, η Κίνα, η Ινδία, η Μαλαισία, το Μεξικό και η Νότια Κορέα, χωρίς -για την ώρα- να υπάρχουν σχέδια για την Ευρώπη και δη για την Ελλάδα…

Ταυτόχρονα, προβλέπονται και αλλαγές σε ό,τι αφορά το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας, το οποίο στηριζόταν κατά βάση στις άμεσες πωλήσεις.

«Η εκκαθάριση τμημάτων της εταιρείας θα είναι μια δύσκολη αλλά αναγκαία απόφαση για την προστασία του μέλλοντος της μάρκας Tupperware. Θέλω να ευχαριστήσω όλους τους υπέροχους ανθρώπους που θα είναι πάντα μέρος της οικογένειας Tupperware. Η αλλαγή και η αναστάτωση αποτελούν πρόκληση, αλλά κατά καιρούς είναι απαραίτητες για να προχωρήσουμε μπροστά», δήλωνε τον περασμένο Οκτώβριο η Διευθύνουσα Σύμβουλος, Laurie Ann Goldman, όταν έγινε γνωστή η συμφωνία για τη σύσταση νέας εταιρείας.

Όλα άρχισαν από ένα μικρό μπολ

Τα προϊόντα με το όνομα Tupperware έκαναν την εμφάνιση τους το 1946, επηρεάζοντας καθοριστικά τον τρόπο ζωής για εκατομμύρια νοικοκυριά ανά την υφήλιο. Το πρώτο προϊόν που παρουσίασε ο Earl Tupper ήταν το Wonderlier Bowl το οποίο πωλείται ακόμη και σήμερα σε διάφορα χρώματα και μεγέθη. Ήταν ένα μπολ που πλεονεκτούσε έναντι όλων των άλλων δοχείων για φαγητό αφού ήταν ελαφρύτερο, δεν έσπαγε όπως τα γυάλινα ή τα κεραμικά και κυρίως συνοδευόταν από ένα υδατοστεγές και αεροστεγές κάλυμμα.

Το 1946 ο Earl Tupper παρουσιάζει το αεροστεγές κάλυμμά του, το οποίο βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μην χάνει τη γεύση και το άρωμα του μέσα στο ψυγείο. Παρά την επανάσταση που έφερνε, το νέο προϊόν δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αφού οι καταναλωτές χρειάζονταν μία επίδειξη για να καταλάβουν τις χρήσεις και τη λειτουργία του.

Τελικά το 1948 η Tupperware παρουσιάζει έναν εντελώς νέο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις. Οι επιδείξεις βόηθησαν δραματικά την αύξηση των πωλήσεων αφού ήταν πλέον εύκολο για τον καταναλωτή να αντιληφθεί τα προτερήματα των Tupperware. Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένες που το 1951 αποσύρει τα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ και συνεχίζει να τα πουλάει μόνο με κατ’ οίκον επιδείξεις. Τον ρόλο των συνεργατών που πραγματοποιούσαν τις κατ’ οίκον επιδείξεις ανέλαβαν κυρίως γυναίκες.

Μέχρι πρόσφατα και πριν κορυφωθούν τα προβλήματα της μητρικής εταιρείας, τα οποία οδήγησαν στο σχέδιο αναδιάρθρωσής της, μία επίδειξη Tupperware γινόταν κάθε δύο δευτερόλεπτα ανά τον πλανήτη…

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Λιανεμπόριο: «Κάνει ταμείο» μετά τις γιορτές και στρέφει το βλέμμα στις εκπτώσεις

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider