Τους 20 ποδοσφαιρικούς συλλόγους με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως για την περίοδο 2023/24 παρουσίασε η 28η έκδοση της Deloitte Football Money League που δημοσιεύθηκε από το Deloitte Sports Business Group.
· Οι σύλλογοι της Money League κατέγραψαν ρεκόρ εσόδων 11,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6% σε σχέση με τη σεζόν 2022/23.
· Η Ρεάλ Μαδρίτης πέτυχε ένα νέο ορόσημο, καθώς γίνεται ο πρώτος ποδοσφαιρικός σύλλογος που καταγράφει έσοδα 1 δισ. ευρώ σε μία μόνο αγωνιστική περίοδο.
· Τα έσοδα από τις ημέρες των αγώνων παρουσίασαν ξανά τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση για τους συλλόγους της Money League, σημειώνοντας αύξηση 11% σε έναν χρόνο.
· Τα εμπορικά έσοδα έφτασαν σε νέο ιστορικό ρεκόρ, αγγίζοντας τα 4,9 δισ. ευρώ, διατηρώντας τη μεγαλύτερη μερίδα των συνολικών εσόδων για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Οι 20 κορυφαίοι σύλλογοι παγκοσμίως σε επίπεδο εσόδων σημείωσαν συνολικά έσοδα-ρεκόρ 11,2 δισ. ευρώ για τη σεζόν 2023/24. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση 6% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν, με τις ομάδες της λίστας να καταγράφουν υψηλά έσοδα προερχόμενα τόσο από τις ημέρες των αγώνων, όσο και από τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τις εμπορικές δραστηριότητες. Συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, κάθε ποδοσφαιρικός σύλλογος της Money League είχε έσοδα 560 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 44% (244 εκατ. ευρώ) προήλθε από εμπορικές δραστηριότητες, το 38% (213 εκατ. ευρώ) από τηλεοπτικά δικαιώματα και το 18% (103 εκατ. ευρώ) από τις ημέρες αγώνων.
Τα έσοδα από τις ημέρες των αγώνων σημείωσαν αύξηση 11% σε ετήσια βάση, παραμένοντας η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πηγή εισοδήματος για τις ομάδες της Money League. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στη μεγαλύτερη χωρητικότητα των γηπέδων, στις αυξημένες τιμές των εισιτηρίων και στις αναβαθμισμένες (premium) παροχές κατά τη διάρκεια των αγώνων. Για πρώτη φορά στα χρόνια που δημοσιεύεται η έκθεση, τα έσοδα από τις ημέρες των αγώνων ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ (2,1 δισ. ευρώ).
Παράλληλα, τα εμπορικά έσοδα, που ανήλθαν σε 4,9 δισ. ευρώ, παρέμειναν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τις ομάδες της Money League για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, αποτελώντας το 44% των συνολικών εσόδων. Η αύξηση κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν αποδίδεται κυρίως στη διοργάνωση ζωντανών εκδηλώσεων πέραν του ποδοσφαίρου, στη βελτίωση των λιανικών πωλήσεων και στην αύξηση των εσόδων από χορηγίες.
Τέλος, τα συνολικά έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα (4,3 δισ. ευρώ) παρέμειναν αμετάβλητα, καθώς οι πέντε κορυφαίες λίγκες διατήρησαν τα ίδια δικαιώματα από την προηγούμενη σεζόν, κάτι που φαίνεται πως θα συνεχιστεί, καθώς οι συμφωνίες που έχουν υπογράψει με τα εγχώρια μέσα μετάδοσης ισχύουν τουλάχιστον μέχρι το 2027.
Ο Tim Bridge, Lead Partner του Deloitte Sports Business Group, δήλωσε σχετικά: «Οι ομάδες της Money League συνεχίζουν να καταρρίπτουν ρεκόρ, καθώς σημειώνεται διαρκής αύξηση τόσο στα εμπορικά έσοδα όσο και στα έσοδα από τη διεξαγωγή των αγώνων. Παρά το γεγονός ότι η αγωνιστική απόδοση παραμένει καθοριστική για την επίτευξη υψηλών θέσεων στην κατάταξη, οι κορυφαίοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι έχουν τη δυνατότητα να διαφοροποιούν τις πηγές εσόδων τους, εκμεταλλευόμενοι καινοτόμες συνεργασίες και αξιοποιώντας τους χώρους και τις εγκαταστάσεις των σταδίων που κατέχουν ή διαχειρίζονται».
Αν και τα εμπορικά κέρδη αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων των δέκα κορυφαίων συλλόγων της Money League, τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα παραμένουν πολύ σημαντικά για τις ομάδες που βρίσκονται στο δεύτερο μισό του πίνακα κατάταξης. Παράλληλα, με την αύξηση των διοργανώσεων και τη δημιουργία περισσότερων ευκαιριών για αγώνες και τηλεοπτικές μεταδόσεις, το δυναμικό αύξησης των εσόδων για τους συλλόγους μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω. Σε μια περίοδο όπου η ζήτηση για περισσότερους αγώνες είναι υψηλότερη από ποτέ, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η ευημερία των παικτών, καθώς εκείνοι είναι που επιτυγχάνουν τις αγωνιστικές διακρίσεις που μπορούν να αποφέρουν στους συλλόγους σημαντικά οφέλη και εκτός γηπέδου.
Οι ευρωπαϊκοί σύλλογοι συνεχίζουν να επιτυγχάνουν εντυπωσιακά αποτελέσματα
Η Ρεάλ Μαδρίτης έγινε ο πρώτος ποδοσφαιρικός σύλλογος που κατάφερε να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ σε έσοδα μέσα σε μία μόνο σεζόν κατά την περίοδο 2023/24, εξασφαλίζοντας την κορυφή στη Money League. Η ολοκλήρωση των ανακαινίσεων στο Στάδιο Μπερναμπέου διπλασίασε τα έσοδα από τους αγώνες, φτάνοντας τα 248 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2023/24. Παράλληλα, ο σύλλογος κατέγραψε αύξηση 19% στα εμπορικά έσοδα (από 403 εκατ. ευρώ σε 482 εκατ. ευρώ), τα οποία ενισχύθηκαν από τις πωλήσεις εμπορευμάτων και το νέο χορηγό που εμφανίζεται στη φανέλα της ομάδας.
Η Μάντσεστερ Σίτι παρέμεινε στη δεύτερη θέση της συνολικής κατάταξης της Money League καταγράφοντας τα υψηλότερα έσοδα στην Αγγλία (838 εκατ. ευρώ), ξεπερνώντας ξανά το δικό της ρεκόρ. Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου συλλόγου στην Money League έφτασε στη μεγαλύτερη απόκλιση (208 εκατ. ευρώ), με το προηγούμενο ρεκόρ να είναι μόλις στα 84 εκατ. ευρώ, τη σεζόν 2018/19.
Από την άλλη πλευρά, η Γιουβέντους σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση στην κατάταξη (356 εκατ. ευρώ), υποχωρώντας από την 11η στη 16η θέση, τη χαμηλότερη στην ιστορία της Money League, μετά την απουσία της από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις της περιόδου 2023/24. Η αγωνιστική απόδοση αποδείχθηκε καθοριστικός παράγοντας για την οικονομική ενίσχυση πολλών συλλόγων, με ομάδες όπως η Άρσεναλ (717 εκατ. ευρώ), η Μπορούσια Ντόρτμουντ (514 εκατ. ευρώ), η Νιούκαστλ (372 εκατ. ευρώ) και η Άστον Βίλα (310 εκατ. ευρώ) να καταγράφουν αύξηση στα έσοδά τους χάρη στη συμμετοχή τους στις διοργανώσεις της UEFA και στις βελτιωμένες εγχώριες επιδόσεις τους, οι οποίες οδήγησαν σε περισσότερα έσοδα προερχόμενα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
Οι σύλλογοι που κατατάσσονται από την 11η έως την 20η θέση επιβεβαιώνουν τον καθοριστικό ρόλο της αγωνιστικής επιτυχίας στη χρηματοοικονομική τους απόδοση. Η Άιντραχτ Φρανκφούρτης (245 εκατ. ευρώ) βρέθηκε εκτός της κορυφαίας 20άδας το 2023/24, μετά από μείωση 34% στα έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα (μείωση 16% στα συνολικά έσοδα), καθώς η ομάδα αγωνίστηκε στο UEFA Europa Conference League αντί για το Champions League. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της εμπορικής δραστηριότητας στη διατήρηση της θέσης των συλλόγων, όπως η Λίβερπουλ (715 εκατ.), η Τότεναμ (615 εκατ.) και η Τσέλσι (546 εκατ.) οι οποίες παρέμειναν στην πρώτη δεκάδα, παρά τη μείωση των εσόδων από τηλεοπτικά δικαιώματα λόγω της απουσίας τους από το Champions League.
Επιπλέον, πολλοί σύλλογοι αναγνώρισαν τη σημασία των επενδύσεων σε υποδομές για την αύξηση των εσόδων τους. Ομάδες όπως η Λίβερπουλ και η Λυών (264 εκατ. ευρώ) επωφελήθηκαν από τέτοιες επενδύσεις, ενισχύοντας τα έσοδα μέσω αύξησης της προσέλευσης φιλάθλων και διοργάνωσης εκδηλώσεων εκτός των ημερών των αγώνων. Την ίδια στιγμή, η Μπαρτσελόνα (760 εκατ. ευρώ) υποχώρησε στην 6η θέση, σημειώνοντας μείωση εσόδων κατά 40 εκατ. ευρώ. Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση των εσόδων από τις ημέρες αγώνων κατά 63 εκατ. ευρώ, καθώς οι εντός έδρας αναμετρήσεις διεξάγονται σε μικρότερο γήπεδο λόγω της ανακατασκευής του Spotify Camp Nou.
Ο Tim Bridge, Lead Partner του Deloitte Sports Business Group, ανέφερε σχετικά: «Τα γήπεδα των συλλόγων αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη αξία ως πολυλειτουργικοί χώροι ψυχαγωγίας, και όχι απλώς ως αθλητικά κέντρα. Πολλοί σύλλογοι μετατρέπουν τις εγκαταστάσεις τους σε χώρους που προσελκύουν νέους επισκέπτες, χορηγούς και εμπορικές ευκαιρίες. Οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι πλέον συνειδητοποιούν τη σημασία του να εξελίσσονται σε κάτι πολύ περισσότερο από απλά αθλητικά brands, με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την ψυχαγωγία να συνδυάζονται όλο και περισσότερο με το εμπορικό δυναμικό που διαθέτουν».
Ρεκόρ εσόδων για τους κορυφαίους συλλόγους γυναικείου ποδοσφαίρου
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, η Deloitte Football Money League παρουσιάζει τους 15 κορυφαίους συλλόγους γυναικείου ποδοσφαίρου με τα υψηλότερα έσοδα*, οι οποίοι καταγράφουν για πρώτη φορά έσοδα που ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ. Τα συνολικά έσοδα των 116,6 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2023/24 σημειώνουν αύξηση 35% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, λαμβάνοντας υπόψη τα ομαδικά έσοδα**.
Η FC Barcelona Femení διατηρεί την πρωτοκαθεδρία για τρίτη χρονιά, με έσοδα 17,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 26% σε σχέση με την περίοδο 2022/23. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Arsenal Women με έσοδα 17,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 64% στα έσοδα από αγώνες και 48% στα εμπορικά έσοδα για την περίοδο 2023/24. Η πρώτη πεντάδα ολοκληρώνεται με τους εξής συλλόγους: την Chelsea Women (13,4 εκατ. ευρώ), τη Manchester United Women (10,7 εκατ. ευρώ), καθώς και τη Real Madrid Femenino (10,5 εκατ. ευρώ).
Η Jennifer Haskel, επικεφαλής γνώσης και ανάλυσης του Deloitte Sports Business Group, ανέφερε: «Οι σύλλογοι γυναικείου ποδοσφαίρου συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να δημιουργούν νέες ευκαιρίες για τους φιλάθλους, αναζητώντας καινοτόμους τρόπους λειτουργίας. Είτε μέσω νέων εμπορικών συμφωνιών, είτε προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες αγωνιστικού ενδιαφέροντος, είτε μέσω νέων οργανωτικών δομών. Η ανάπτυξη των γυναικείων συλλόγων αποδεικνύει την αφοσίωση και την επένδυση των ιδιοκτητών, των εμπορικών συνεργατών και των κυβερνητικών φορέων. Είναι σαφές ότι το γυναικείο ποδόσφαιρο αναπτύσσεται ραγδαία σε όλους τους τομείς. Αν και οι γυναικείες ομάδες παραδοσιακά ακολουθούσαν τη στρατηγική των ανδρικών ομάδων, τώρα βλέπουμε μια αλλαγή στην αναγνώριση των ευκαιριών που προκύπτουν από τη διαφορετικότητα του γυναικείου ποδοσφαίρου. Αυτή η αναγνώριση επιτρέπει στη βιομηχανία να καθορίσει την κατεύθυνση του αθλήματος στο μέλλον, επωφελούμενη από τη συμμετοχή των παικτών και των φιλάθλων, την αύξηση των εσόδων και τη βελτίωση του αθλήματος συνολικά».