Προβληματισμός για την πτώση στο λιανεμπόριο τροφίμων

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Προβληματισμός για την πτώση στο λιανεμπόριο τροφίμων

Προβληματισμός φαίνεται να επικρατεί στα στελέχη των αλυσίδων σουπερμάρκετ για την συνεχή πτώση που καταγράφει ο τζίρος στο λιανεμπόριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο Ιανουάριος κλείνει με νέα πτώση των πωλήσεων της τάξης του 3%, γεγονός που έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό στην αγορά.

Τα νέα φορολογικά μέτρα αλλά και η καθυστέρηση της αξιολόγησης εκτιμάται ότι θα περιοριορίσουν εκ νέου την αγοραστική δύναμη των ελλήνων καταναλωτών, γεγονός που αναμένεται να έχει σοβαρές επιπτώσεις στο τζίρο και στα κέρδη των αλυσίδων.

Μπροστά σε αυτές τις δυσοίωνες εξελίξεις, η μάχη των προσφορών μεταξύ των αλυσίδων κορυφώνεται, καθώς οι μεγάλοι παίκτες στην προσπάθεια να παγιώσουν τις ανακατατάξεις που ολοκληρώθηκαν τους προηγούμενους μήνες με την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, έχουν αρχίσει να ρίχνουν στην μάχη όλα τα όπλα που διαθέτουν στην φαρέτρα τους.

Ο πόλεμος τιμών αλλά και προσφορών αναμένεται να κορυφωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα, προκειμένου οι αλυσίδες να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς που κατάφεραν να κερδίσουν, μετά τις τελευταίες αλλαγές στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Ήδη η Σκλαβενίτης βρίσκεται στην δεύτερη θέση με ένα δίκτυο 500 καταστημάτων και leader την AB Bασιλόπουλο, με 358 καταστήματα και τζίρο που ξεπέρασε το 2016 τα 2 δισ. ευρώ. H Bασιλόπουλος, που υπολογίζεται ότι αποκομίζει τα μεγαλύτερα κέρδη από την «πτώση» του Mαρινόπουλου, προωθεί επενδυτικό πρόγραμμα 80 εκατ.

Από την άλλη πλευρά τα Μy Market με 230 σημεία και τζίρο 736 εκατ., στοχεύει με την ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης του Bερόπουλου σε πωλήσεις 1,5 δισ.

Από την άλλη πλευρά ο Μασούτης συνεχίζει να διατηρεί την πρωτιά στη Βόρεια Ελλάδα με 261 καταστήματα και 752 εκατ. ευρώ τζίρο, ενώ ο Γαλαξίας έχει καταφέρει εν μέσω κρίσης να κερδίζει συνεχώς μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, ενώ η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα της αλυσίδας έγκειται στο γεγονός ότι οι πολλοί από του 4.329 εργαζόμενους της αποτελούν τον μεγαλύτερο μέτοχο της αλυσίδας.

Κερδισμένοι από αυτό τον πόλεμο αναμένεται να βγουν οι καταναλωτές, οι οποίοι αν αξιοποιήσουν τον «πόλεμο των προσφορών», τότε, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το όφελος μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 500 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 14% της μέσης ετήσιας δαπάνης που πραγματοποιεί ένα νοικοκυριό για την αγορά τροφίμων.

Καλύτερος εργοδότης το λιανεμπόριο

Είναι από τους μοναδικούς κλάδους, που εν μέσω κρίσης, κατάφερε να παρουσιάσει αύξηση της απασχόλησης κατά 1,60%, την 5ετία 2010-2014 σε αντίθεση με το σύνολο του λιανικού εμπορίου το οποίο παρουσίασε μείωση κατά 7,15% και συνολικά με την ελληνική οικονομία η οποία εμφάνισε μείωση κατά 19,44%.

Συγκεκριμένα για το 2014 το λιανεμπόριο τροφίμων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο με τον δείκτη να μειώνεται ελάχιστα κατά 0,24% σε σχέση με το 2013, παρουσιάζοντας όμως σημαντική αύξηση κατά 2,69% το 4ο τρίμηνο του 2014, η οποία συνεχίζεται και το 1ο τρίμηνο του 2015.

Συνολικά το λιανικό εμπόριο παρουσίασε επίσης σταθεροποιητική τάση το 2014, με ελάχιστη μείωση κατά 0,15% σε σχέση με το 2013.

Εξαιτίας της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία 4ετία το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτόχρονης μείωσης των άλλων εμπορικών κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανεμπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% της απασχόλησης του λιανικού εμπορίου και το 31% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου.

Μείωση πωλήσεων αναμένεται για το α' εξάμηνο

Μείωση των πωλήσεων για το επόμενο διάστημα προβλέπουν τα στελέχη από τον χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων, σύμφωνα με όσα αναφέρει η 2η κυλιόμενη 6μηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Οι προβληματισμοί των στελεχών, οι οποίοι επηρεάζονται κυρίως από τις μακροοικονομικές εξελίξεις στη χώρα, δείχνουν μεγαλύτερη ανησυχία για την υψηλή φορολογία και τις μειωμένες πωλήσεις.

Συγκεκριμένα το 61% θεωρεί ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2016. Το 27% αναμένει σχεδόν αμετάβλητες πωλήσεις και το 12% αύξηση. Μεσοσταθμικά η εκτίμηση των στελεχών είναι ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν κατά 1,78% περίπου. Βέβαια οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Άρα εκτιμάται ότι το πρόσημο μπορεί να αλλάξει θετικά αν υπάρξει μία βελτίωση σε μακροοικονομικό επίπεδο.

Παράλληλα η συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστό 81% θεωρεί το εξάμηνο Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2016 η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε. Το 17% θεωρεί ότι έμεινε αμετάβλητη και μόλις το 1% ότι βελτιώθηκε.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών σε σχέση με βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τους. Συγκεκριμένα, βασικό πρόβλημα θεωρείται ο υψηλός ΦΠΑ για το 68% των ερωτηθέντων (έναντι 57% στην προηγούμενη έρευνα) με σημαντική διαφορά σε σχέση με το δεύτερο πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων. Σημειώνεται ότι πρόκειται για κυρίως εταιρείες τροφίμων, πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%.

Άλλα σημαντικά προβλήματα θεωρούνται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών τους κυρίως λόγω του κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος και της αρνητικής ψυχολογίας, η χαμηλή κερδοφορία και τα υψηλά κόστη λειτουργίας.

Ανησυχία καταγράφεται επίσης για τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες σε ποσοστό 40%, καθώς οι επιχειρήσεις πλέον λειτουργούν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 34% θεωρεί βασικό πρόβλημα τη μεγάλη γραφειοκρατία που αντιμετωπίζει (παρά τις όποιες βελτιώσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια). Τέλος τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με τους ελέγχους κεφαλαίων και την ρευστότητα φαίνεται ότι σταθεροποιούνται σε χαμηλότερα ποσοστά (περί το 25%).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider