Στην ανάκαμψη των ελληνικών ναυπηγείων μετά από χρόνια αναφέρεται άρθρο του Reuters, όπου επισημαίνει την άνοδο των εργασιών σε Σκαραμαγκά, Ελευσίνα και Σύρο.
Ενώ οι Έλληνες κατέχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας είχαν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών, ενώ μέχρι σήμερα οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης είχαν σταματήσει ή αποτύχει, τονίζει χαρακτηριστικά το πρακτορείο.
Οι εργασίες στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά σηματοδοτούν μια σημαντική ανάκαμψη για το ναυπηγείο: πριν από ένα χρόνο, μετά από δεκαετίες κρατικής ιδιοκτησίας, παρέμενε άδειο, ως έμβλημα του μακροχρόνιου αντίκτυπου της καταστροφικής κρίσης χρέους της Ελλάδας το 2009-2018.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκάς έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένει να διπλασιαστούν το επόμενο έτος, δηλώνει στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.
Σχέδια για επέκταση
Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018 αντίστοιχα. 'Όπως αναφέρει θέλει να την αυξήσει στο 2,5% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, τονίζει ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης και να επισκευάζει εξειδικευμένα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
«Η έκρηξη δραστηριότητας στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε στο Reuters ο ειδικός σε ζητήματα ναυτιλίας Γιώργος Ξηραδάκης.
«Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να αποσπάσουν ένα σημαντικό μερίδιο δραστηριότητας» πρόσθεσε.
Όπως τονίζει το Reuters, η Ελλάδα κατασκεύαζε και επισκεύαζε εκατοντάδες πλοία τις δεκαετίες του 1960 και του 70, πριν μεγάλο μέρος της βιομηχανίας περάσει στα χέρια του κράτους κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής επιβράδυνσης τη δεκαετία του 1980. Τα προάστια της εργατικής τάξης δυτικά της Αθήνας, όπου λειτουργούν τα περισσότερα ναυπηγεία, βιώνουν επίσης μια ανάκαμψη, επισημαίνει το πρακτορείο.
Στην παραθαλάσσια περιοχή Πέραμα, δεκάδες εταιρείες λειτουργούν ως υπεργολάβοι για τα μεγάλα ναυπηγεία. Η ανεργία, που πριν από 10 χρόνια ήταν στο 40%, έχει πέσει τόσο χαμηλά που οι εργολάβοι δεν μπορούν να βρουν αρκετούς εργαζόμενους, δήλωσε ο δήμαρχος Γιάννης Λαγουδάκος.
«Τώρα χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους και χώρους στάθμευσης για να αντιμετωπίσουμε την αυξημένη κυκλοφορία», δήλωσε ο Λαγουδάκος. «Η πόλη μας ακμάζει».