Μπορεί το μεγάλο όγκο των αγορών τους οι έλληνες πλέον να τον κάνουν από τα σούπερ μάρκετ ωστόσο ψωμί, κρέας, ψαριά και οπωροκηπευτικά επιμένουν να αγοράζουν από εξειδικευμένα καταστήματα. Μελέτη του Ινστιτούτου Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) δείχνει ότι σήμερα στην Ελλάδα το ποσοστό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ βρίσκεται στο 60% την ίδια ώρα που ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι στο 77% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90% Την ιδια στιγμή τέσσερα στα δέκα καταστήματα τροφίμων συνεχίζουν στη χώρα μας να είναι ειδικευμένα σε ορισμένες κατηγόριες τροφίμων όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ για μεν είναι μόλις στο 23%.
Είναι ενδεικτικό ,σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, ότι οι μεγάλες αλυσίδες τροφίμων πραγματοποιούν πωλήσεις μικρότερες από το ½ του συνολικού τζίρου στο λιανεμπόριο τροφίμων παρά το γεγονός ότι το 2016 σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά 15%. Μάλιστα από την ίδια ανάλυση, στο πλαίσιο της μελέτης των στοιχείων 38 επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ η οποία βασίζεται στους δείκτες που δημοσιεύει η ΕΛ.ΣΤΑΤ., σε στοιχεία της εταιρείας Nielsen, σε στοιχεία της έκδοσης του Πανοράματος των Σουπερμάρκετ 2017 και στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις των αλυσίδων σουπερμάρκετ το 2016 ,φαίνεται ότι εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 7,90 δισ. ευρώ αυξημένες κατά 1,04 δισ. ευρώ ή 15,16% σε σχέση με τα 6,86 δισ. ευρώ του 2015.Οι καθαρές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων το 2016 διαμορφώθηκαν σύμφωνα με εκτιμήσεις στα 18,6 δισεκατομμύρια ευρώ ,με περισσότερα από 9,3 δισεκατομμύρια ευρώ , δηλαδή το 50,05%, πωλήσεις να έχουν πραγματοποιηθεί από μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων κυρίως εξειδικευμένα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία , ιχθυοπωλεία κτλ). Αντίστοιχα το ποσοστό των οργανωμένων αλυσίδων διαμορφώθηκε στο 49,95% επί του συνόλου.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι παρά την πτώση των πωλήσεων των καταστημάτων διατροφής εκτός των αλυσίδων σουπερμάρκετ, τα οποία σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. κατέγραψαν πτώση 2,41% και το εμπόριο εκτός καταστημάτων (π.χ. λαϊκές αγορές) πτώση κατά 6,10%, οι επιχειρήσεις αυτές εμφανίζονται στην πλειονότητα τους ανθεκτικές και αυτό διότι έχουν ως σύμμαχο τις καταναλωτικές συνήθειες του έλληνα ο οποίος δείχνει να προτιμά αυτά τα σημεία πώλησης για ορισμένες κατηγορίες αγαθών όπως κρέας, ψωμί, ψαριά , γαλακτοκομικά κτλ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι όλες οι μεγάλες αλυσίδες έχουν αναπτύξει εντός των καταστημάτων του εξειδικευμένα σημεία πώλησης φρέσκων προϊόντων αλλά και της έντονης πολιτικής προσφορών που ακολουθούν.