Xαμηλότερο έως και 3% αναμένεται να είναι το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού φέτος, με το ένα στα δυο προϊόντα που θα αγοραστούν να είναι σε προσφορά. Αυτό δείχνουν οι τιμοληψίες σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις οποίες πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας και Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από τις αρχές του Δεκεμβρίου αλλά και στις προβλέψεις στελεχών των επιχειρήσεων για το πώς θα εξελιχθούν οι τιμές συνολικά στο διάστημα των φετινών γιορτών.
Ειδικότερα, η έρευνα αφορά 21 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.α.) και έδειξε ότι φέτος το κόστος του τραπεζιού θα κυμανθεί στα 82,33 ευρώ, στα ίδια δηλαδή επίπεδα με το 2014 (82,24 ευρώ) και φθηνότερα από πέρσι που είχε διαμορφωθεί στα 84,96 ευρώ. Ωστόσο σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι τιμές έχουν επηρεαστεί από τη σημαντική αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία 3ετία, με αποτέλεσμα, ενώ οι τιμές προ ΦΠΑ για τα προϊόντα να έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2014, οι αυξήσεις του ΦΠΑ να κρατούν υψηλά τις τελικές τιμές. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ οι τιμές προ ΦΠΑ για ένα τυπικό καλάθι σούπερ μάρκετ είναι στα 70,55 ευρώ, με το ΦΠΑ η τιμή φτάνει στα 82,33 ευρώ όταν το 2014 το κόστος των ίδιων προϊόντων προ ΦΠΑ ήταν 72,33 ευρώ και με ΦΠΑ 82,24 ευρώ.
Σύμφωνα με τη μελέτη, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναμένεται να προχωρήσουν σε προσφορές μεγάλης γκάμας προϊόντων με την εξοικονόμηση για τις τσέπες των καταναλωτών να φτάνει μεσοσταθμικά στο 12%, όπως προκύπτει από τις προβλέψεις των στελεχών των επιχειρήσεων. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.
Άλλωστε, όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, «η μείωση που καταγράφεται στις τιμές των προϊόντων οφείλεται στην αύξηση της έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος και ειδικά την τελευταία 3ετία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money» Πάντως από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι συνολικά η μείωση τιμών για τα προϊόντα του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού φαίνεται πως είναι μεγαλύτερη για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ συγκριτικά με τα μικρά σημεία πώλησης, κάτι το οποίο οφείλεται κυρίως στις οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνουν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου. Από τις πρώτες εκτιμήσεις φέτος η νωπή γαλοπούλα αναμένεται να πωλείται κατά μέσο όρο στα 5,76 ευρώ το κιλό ενώ η κατεψυγμένη γαλοπούλα στα 3,33 ευρώ το κιλό.
Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές.