Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η τρίτη σοβαρότερα πληττόμενη χώρα στον κόσμο από την πανδημία του νέου κορονοϊού, αντιμετωπίζοντας τεράστιες συνέπειες σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Πριν από λίγους μήνες και μεσούσης της πανδημίας η βρετανική κυβέρνηση και το Βρετανικό Σύστημα Υγείας (NHS) απηύθυναν κάλεσμα στα χιλιάδες μέλη της μεγάλης τεχνολογικής κοινότητας της χώρας να υποβάλουν προτάσεις για ψηφιακές καινοτομίες και λύσεις που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην καταπολέμηση των επιπτώσεων της COVID-19.
Ο διαγωνισμός TECHFORCE19 συγκέντρωσε σε λίγες μόλις ημέρες περισσότερες από 1600 αιτήσεις εταιρειών που πρότειναν διάφορες ψηφιακές λύσεις. Μία από τις 18 που κατάφεραν να διακριθούν είναι η ελληνική start up εταιρεία Novoville που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η Novoville σε συνεργασία με τη βρετανική Peopletoo επιλέχθηκαν να υλοποιήσουν μια ψηφιακή υπηρεσία που αυτοματοποιεί και οργανώνει σε τοπικό επίπεδο την παροχή βοήθειας σε ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες αξιοποιώντας εθελοντές και δημοτικές κοινωνικές υπηρεσίες.
Πρόκειται για έργο που κρίθηκε σημαντικό καθώς στην αρχή της πανδημίας, περισσότεροι από 500.000 Βρετανοί εθελοντές ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του NHS για παροχή βοήθειας κάνοντας επιτακτική την ανάγκη για οργάνωση.
Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται το πρώτο στάδιο της εφαρμογής στον δήμο του Kirklees στην κεντρική Αγγλία και σε συνεργασία με τα στελέχη του NHS εξετάζεται το ενδεχόμενο επέκτασης του συστήματος και σε άλλους δήμους.
Ένα από τα στοιχεία που αναδείχθηκαν στην πανδημική κρίση είναι ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν πλέον οι νέες τεχνολογίες σε τομείς που μέχρι πρόσφατα ούτε καν το φανταζόταν κανείς. «Ένα ποιοτικό στοιχείο που διακρίνει κανείς σε σχέση με άλλες παγκόσμιες κρίσεις είναι ο οριζόντιος ρόλος της τεχνολογίας: από τον τρόπο που επικοινωνούμε, συν-εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε μέχρι και, ίσως πολύ σημαντικότερο, στον τρόπο που η αυτή αξιοποιείται για να προσφέρει απτές λύσεις στην αντιμετώπιση της ίδιας της πανδημίας», υπογραμμίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ηρακλής Μπουραντάς που ίδρυσε τη Novoville μαζί με τον Φώτη Ταλάντζη.
Η πανδημία και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που επιβλήθηκαν ως επακόλουθο ανάγκασαν κυβερνήσεις, τοπικές αρχές και επιχειρήσεις ανά τον κόσμο να επιταχύνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δομών τους κατά μήνες ίσως και χρόνια, προκειμένου να παγώσουν πλήρως τη λειτουργία τους.
«Τόσο στην Ελλάδα όσο και σε μικρότερο βαθμό στη Μ. Βρετανία, λόγω ψηφιακής ωριμότητας, η πανδημία λειτούργησε ως καταλύτης για την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης του δημοσίου τομέα, καθώς έγινε απολύτως αναγκαία η εξ' αποστάσεως εργασία και εξυπηρέτηση των πολιτών μέσα από ψηφιακά κανάλια. Η Novoville είναι μια εταιρία που εξειδικεύεται σε λύσεις ψηφιοποίησης των Δήμων και ψηφιακής εξυπηρέτησης των πολιτών και ως εκ τούτου κληθήκαμε να παράσχουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα λύσεις σε δήμους-συνεργάτες μας σε διάφορους άξονες: από την οργάνωση παροχής βοήθειας σε ευπαθείς ομάδες μέχρι την ψηφιακή εξυπηρέτηση αιτημάτων πολιτών και την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών πληρωμών», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ηρακλής Μπουραντάς.
Για να γίνει εφικτό το συγκεκριμένο εγχείρημα, η ομάδα της Novoville σε Αθήνα και Λονδίνο χρειάστηκε να εργαστεί από απόσταση.
«Ακόμη και σήμερα, όλοι σε Αθήνα και Λονδίνο, εργαζόμαστε από το σπίτι και συνεργαζόμαστε εξ' αποστάσεως. Τόσο εγώ όσο και ο συνέταιρος μου Φώτης Ταλάντζης που μένουμε αρκετό χρόνο στο Λονδίνο κάθε μήνα, βρισκόμαστε στην Αθήνα από τις αρχές Μαρτίου και δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα καταφέρουμε να επιστρέψουμε στη Μ. Βρετανία. Το κτίριο που στεγάζεται το γραφείο μας στο Λονδίνο είναι ακόμα κλειστό και όπως προανέφερα οι συνάδελφοι μας στο Λονδίνο εργάζονται και αυτοί από το σπίτι», λέει ο κ. Μπουραντάς.
Πλάι στον ψηφιακό μετασχηματισμό, η πανδημία του νέου κορονοϊού έβαλε στη ζωή εκατομμυρίων εργαζομένων σε όλο τον κόσμο και την τηλεργασία, που σύμφωνα με πολλούς ειδικούς ήρθε για να μείνει εξαιτίας μια σειράς λόγων. Η προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα δεν έγινε με την ίδια ταχύτητα και την ίδια επιτυχία παντού. Για κάποιες εταιρείες δεν ήταν κάτι διαφορετικό από αυτό που ήδη έκαναν.
«Λόγω της φύσης της δουλειάς μας είμαστε συνηθισμένοι στην τηλε-εργασία και χρησιμοποιούμε ούτως ή άλλως πολλά ψηφιακά εργαλεία που διευκολύνουν την εξ' αποστάσεως συνεργασία. Μάλιστα πολύ γρήγορα προσαρμοστήκαμε στις νέες συνθήκες και αυξήσαμε σημαντικά την παραγωγικότητα μας. Σίγουρα, υπάρχουν ακόμα κάποιες διαδικασίες που δεν μπορούν να αντικατασταθούν πλήρως από ψηφιακά μέσα και απαιτείται ή είναι πιο αποτελεσματική η φυσική παρουσία αλλά ελπίζουμε από τον Σεπτέμβρη να μπορέσουμε σταδιακά να κάνουμε ξανά ταξίδια και να επανέλθει μια κανονικότητα στον τρόπο που συνεργαζόμαστε. Είναι βέβαιο ότι ένας "μικτός" τρόπος εργασίας θα είναι ο νέος κανόνας και αυτό θα είναι μια θετική κληρονομιά που αφήνει η πανδημία», εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ηρακλής Μπουραντάς.
Αναφερόμενος στα μέτρα στήριξης προς τις νεοφυείς επιχειρήσεις που υιοθέτησε η βρετανική κυβέρνηση, τονίζει: «Είδαμε τη βρετανική κυβέρνηση να ανταποκρίνεται με ταχύτατα αντανακλαστικά σε μέτρα στήριξης της οικονομίας και των επιχειρήσεων. Ακόμα και στον τομέα των νεοφυών επιχειρήσεων στον οποίο συγκαταλεγόμαστε και εμείς, δημιουργήθηκε ένα πλέγμα υποστηρικτικών χρηματοδοτήσεων, φοροελαφρύνσεων και επιδοτήσεων προκειμένου αυτός ο σημαντικός τομέας της βρετανικής οικονομίας να καταφέρει να επιβιώσει της κρίσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία του Future Fund, ενός κρατικού επενδυτικού σχήματος που συν-επενδύει με ιδιώτες επενδυτές σε startups με διαδικασίες express και ελάχιστη γραφειοκρατία».