Εύχρηστες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα σχεδιάζουν startups και τράπεζες, προκειμένου να μας δίνουν αναλυτικές πληροφορίες για το πού ξοδεύουμε τα χρήματά μας και από πού πρέπει να «κόψουμε» για να πετύχουμε τους αποταμιευτικούς μας στόχους.
Την ώρα που το Fintech έρχεται να «ταράξει τα νερά» της παραδοσιακής τραπεζικής, με το άνοιγμα της αγοράς τον Σεπτέμβριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, νέοι και παλιοί παίκτες προετοιμάζουν πυρετωδώς νέα προϊόντα και υπηρεσίες που θα αλλάξουν ριζικά την αλληλεπίδρασή μας με τις τράπεζες.
Μία από τις νέες δυνατότητες είναι η Προσωπική Οικονομική Διαχείριση (Personal Finance Management – PFM), μέσω της οποίας θα μπορούμε να βλέπουμε σε μία μόνο οθόνη πού ξοδεύουμε τον μισθό μας: ρούχα, σουπερμάρκετ, λογαριασμοί, ταξίδια, εστιατόρια, γυμναστήριο κ.λπ. τον τελευταίο μήνα ή χρόνο.
Το «μυστικό» σε αυτές τις εφαρμογές είναι ο χρήστης να τις εκπαιδεύσει ώστε να αναγνωρίζουν τη σωστή κατηγορία δαπάνης. Σε πολλές περιπτώσεις, για παράδειγμα, η καταβολή του ενοικίου γίνεται με διατραπεζική μεταφορά στον λογαριασμό του σπιτονοικοκύρη, οπότε ο χρήστης θα πρέπει να ταξινομήσει τον συγκεκριμένο λογαριασμό ως «ενοίκιο».
Ειδοποίηση πληρωμών
Τραπεζικοί όμιλοι και ψηφιακοί παίκτες του εξωτερικού έχουν ήδη λανσάρει εφαρμογές οικονομικής διαχείρισης, όπως η Well Fargo, η Citi, η Bank of America, η Goldman Sachs κ.α. Το app της Well Fargo, για παράδειγμα, «μαντεύει» μια πληρωμή που πρέπει να κάνει ο χρήστης με βάση τα ιστορικά δεδομένα και τον ειδοποιεί –όπως τον λογαριασμό του κινητού του ή το ενοίκιο.
Στόχος για αποταμίευση
Άλλες εφαρμογές διευκολύνουν την αποταμίευση, προτρέποντας τον χρήστη να ορίσει ένα στόχο για το επόμενο διάστημα, πχ. έναν χρόνο. Μπορεί, επίσης, να δημιουργήσει έναν διαφορετικό «κουμπαρά» για κάθε στόχο, όπως «αυτοκίνητο» ή «καλοκαιρινές διακοπές».
Πολλές τράπεζες έχουν ενσωματώσει στα apps τους και τη λειτουργία της στρογγυλοποίησης, με την οποία οι πληρωμές στρογγυλοποιούνται προς τα επάνω και τα «ψιλά» κατατίθενται στον κουμπαρά. Στην Ελλάδα, τη δυνατότητα αυτή προσφέρουν η Τράπεζα Πειραιώς και η Revolut με τις υπηρεσίες «pay&save» και «vault», αντίστοιχα.
Εφαρμογή PFM φέρνει η Τράπεζα Πειραιώς
Πρώτη η Τράπεζα Πειραιώς λανσάρει εφαρμογή οικονομικής διαχείρισης για τους χρήστες των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών. Προς το παρόν, η δυνατότητα αυτή προσφέρεται μόνο μέσω winbank, ενώ σύντομα θα διατίθενται και μέσω του mobile app της τράπεζας.
Ενδεικτικά, στις κατηγορίες δαπανών προτείνονται οι εξής; Μετρητά, Υγεία, Σπίτι, Ψυχαγωγία, Υποχρεώσεις, Ψώνια, Μετακίνηση. Στις βασικές αυτές κατηγορίες, ο χρήστης μπορεί να δημιουργήσει τις υποκατηγορίες που περιγράφουν καλύτερα το καταναλωτικό του μοτίβο.
Η εφαρμογή προσφέρει και πληροφορίες για τη μείωση φόρου που δικαιολογείται βάσει των δαπανών μας, λόγω της κατοχύρωσης του αφορολόγητου ορίου με αγορές από τις χρεωστικές κάρτες που ισχύει στη χώρα μας.