της Δήμητρας Καδδά
Μία σειρά από έργα έχει αρχίσει να φαίνεται ότι είναι τα πιο ώριμα ανάμεσα στη λίστα που περιλαμβάνει το πακέτο επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων των 200 σελίδων το οποίο έχει σταλεί στις Βρυξέλλες και αποτελεί αντικείμενο εντατικών διαβουλεύσεων με την Κομισιόν. Ανάμεσα στα πιο ώριμα έργα του πακέτου των 32 δισ. ευρώ σύμφωνα με τις τοποθετήσεις των κυβερνητικών στελεχών στο συνέδριο του Economist περιλαμβάνονται από τον Βόρειο Άξονα Κρήτης, το Βόρειο τμήμα του Ε65 και τις πολυτροπικές υποδομές έως το μεγαλύτερο εγχείρημα αναδάσωσης στη χώρα και εκτεταμένο πρόγραμμα κατάρτισης για την καταπολέμηση των διακρίσεων.
Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά χθες από τους ομιλητές του συνεδρίου του Economist, η ωριμότητα που επιδεικνύει το ελληνικό σχέδιο είναι σημαντική. Και τούτο καθώς αυξάνει τις πιθανότητες ομαλής έγκρισής του στο επόμενο, πολιτικό, στάδιο. Δηλαδή από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ.
Σημειώνεται ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα, όταν ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις που λαμβάνουν χώρα εντός και εκτός συνόρων θα κατατεθεί στην τελική του μορφή (περί τον Φεβρουάριο του 2021), με στόχο να υπάρξει η τελική πολιτική έγκριση το πολύ τρεις μήνες αργότερα και να καταστεί εφικτή έτσι η έλευση των πρώτων χρημάτων στις αρχές καλοκαιριού.
Στόχος σύμφωνα με τον Αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ Θοδωρή Σκυλακάκη είναι η έλευση – μαζί με την μόχλευση – ποσού 45-50 δισ. ευρώ το οποίο θα αναπληρώσει μέρος του «κενού» σε ανθρώπινο και επενδυτικό κεφάλαιο που έχει «κληρονομήσει» η 2πλή κρίση στην Ελληνική οικονομία.
Τα εύσημα
Ο εκπρόσωπος της Κομισιόν Ντέκλαν Κοστέλο χθες μιλώντας στο συνέδριο του Economist έδωσε συγχαρητήρια στην κυβέρνηση για την έγκαιρη προετοιμασία και μίλησε για υψηλή ωριμότητα του προγράμματος που έχει καταθέσει εν συγκρίσει με τις επιδόσεις άλλων χωρών.
Επισήμανε όμως και ότι θα είναι μεγάλη πρόκληση η εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου. Και τούτο καθώς περιλαμβάνει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις τις οποίες θα πρέπει επίσης να ολοκληρώσει εγκαίρως η κυβέρνηση, φέρνοντας ως παράδειγμα το νέο πτωχευτικό κώδικα για τον οποίο θα απαιτηθούν μία σειρά από εφαρμοστικές διατάξεις ούτως ώστε να καταστεί υλοποιήσιμος μέσα στο πρώτο εξάμηνο το 2021.
Τα πιο ώριμα έργα
Η κυβέρνηση επιθυμεί κάποια από τα έργα να ξεκινήσουν στις αρχές του 2021 χρηματοδοτούμενα από εθνικό χρήμα (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων). Αυτά θα είναι τα έργα τα οποία θα θεωρείται σίγουρο ότι πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξής τους στο Σχέδιο Ανάκαμψης όταν αυτό θα λάβει την τελική πολιτική του έγκριση. Κάποια άλλα θεωρείται δεδομένο ότι θα μπορέσουν να ξεκινήσουν λίγους μήνες αργότερα.
Σε αρκετά από αυτά αναφέρθηκαν χθες τα στελέχη του ελληνικού οικονομικού επιτελείου που μετείχαν στο συνέδριο του Economist.
O υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε χαρακτηριστικά παραδείγματα που εμπίπτουν σε καθένα από τους τέσσερις βασικούς άξονες του Σχεδίου Ανάκαμψης. Αναφέρθηκε στο πρόγραμμα Εξοικονομώ, αλλά και στη διασύνδεση των νησιών, στην ψηφιακή μεταρρύθμιση και τα δίκτυα 5G που θα καλύψουν όλους τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, αλλά και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων. Αναφέρθηκε και σε παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής. Μίλησε για ένα ολοκληρωμένο σύστημα πρόληψης, την αναβάθμιση των υπηρεσιών πρωτοβάθμιας περίθαλψης και την εισαγωγή θεραπευτικών πρωτοκόλλων στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.
Αναφέρθηκε και σε μεταρρυθμίσεις που προωθούν την αυτονομία και την υψηλή ποιότητα της εκπαίδευσης των πανεπιστημίων και που προωθούν περαιτέρω την απόδοσή τους, όσον αφορά στην έρευνα και στην καινοτομία. Στον άξονα των ιδιωτικών επενδύσεων αναφέρθηκε στην ανάπτυξη υψηλής ποιότητας υποδομών στις μεταφορές με επενδύσεις στο βόρειο τμήμα του E-65 και στο Βόρειο Άξονα Κρήτης.
Ο επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος του Πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης παρουσίασε 5 διαφορετικά παραδείγματα επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων. Αναφέρθηκε στην ανάπτυξη των δικτύων 5G με παρεμβάσεις για τη χρηματοδότηση σχετικών start-up επιχειρήσεων, αλλά και την είσοδο του συνόλου των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων στην εν λόγω τεχνολογία. Επίσης είπε πως προωθείται το μεγαλύτερο εγχείρημα αναδάσωσης που έχει γίνει ποτέ στη χώρα με τη φύτευση 30 εκατομμυρίων δέντρων σε έκταση 500 χιλ. στρεμμάτων.
Προανήγγειλε πως σχεδιάζεται η ενίσχυση της διαφάνειας και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με νέες ταμειακές μηχανές που θα συνδέονται σε πραγματικό χρόνο με την ΑΑΔΕ. Επίσης ανήγγειλε εκτεταμένο πρόγραμμα κατάρτισης που στοχεύει στην καταπολέμηση των διακρίσεων με βάση το φύλο, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την αναπηρία, την ηλικία ή άλλα χαρακτηριστικά των εργαζομένων. Αλλά και έργα που καθιστούν εύκολα προσβάσιμα μνημεία σε άτομα με αναπηρία και την ανάπτυξη ηλεκτρονικών συστημάτων ξενάγησης για άτομα με προβλήματα όραση ή ακοής.
Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στα 400 ψηφιακά project που προωθούνται, στην ενιαία ψηφιακή πύλη opengov, στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση και σε μια σειρά πρωτοβουλιών που προάγουν τις ψηφιακές δεξιότητες.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης περιέγραψε εκτενώς το σχέδιο για τη δίκαιη μετάβαση, αλλά και στο φιλόδοξο σχέδιο για τις ΑΠΕ με έργα για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, την ηλεκτροκίνηση, κίνητρα για την εγκατάσταση φορτιστών και το πρόγραμμα “εξοικονομώ αυτονομώ” αξίας 3 δισ. ευρώ. Το πρόγραμμα για έξυπνους μετρητές οι δράσεις για το χωροταξικό και οι αστικές παρεμβάσεις για τη νέα δράση “Διατηρώ” αλλά και παρεμβάσεις στον τομέα της διαχείρισης απορριμάτων έχουν επίσης ειδική θέση μαζί με την προστασία των περιοχών Natura και το εθνικό σχέδιο αναδασώσεων.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης επισήμανε την προσπάθεια προώθησης των ΣΔΙΤ με ταχύτερο ρυθμό, ώστε να προωθηθούν σημαντικές υποδομές που θα μείνουν στη χώρα.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στα logistics, στις συνδυασμένες μεταφορές που θα ευνοήσουν τα λιμάνια, στο βόρειο κομμάτι της οδού Ε65, και σε μια νέα γενιά μεγάλων έργων όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη μέσω ΣΔΙΤ.
Ο Νίκος Μαντζούφας, διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης που εδρεύει στο Υπουργείο Οικονομικών δίνοντας έμφαση στις ιδιωτικές επενδύσεις αναφέρθηκε στην προώθηση συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αλλά και στις συντονισμένες προσπάθειες ώστε η προώθηση των επενδύσεων να συνοδεύεται από αλλαγές θεσμικές.
Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ του υπουργείου Ανάπτυξης Δημήτρης Σκάλκος επισήμανε την αναγκαιότητα αναβάθμισης των οδικών αξόνων και των λιμενικών υποδομών καθώς και των αεροδρομίων. Εκανε την σύνδεση με το νέο ΕΣΠΑ από το οποίο επίσης προγραμματίζεται η ενίσχυση επενδύσεων σε έργα υποδομών.
Η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου εξήγησε πως το 25% των κονδυλίων θα κατευθυνθεί σε ενίσχυση της απασχόλησης και των δεξιοτήτων με μείωση των αντικινήτρων καθώς και με βελτίωση του συστήματος κατάρτισης και επανακατάρτισης εργαζομένων.
Διαβάστε επίσης:
Αργυρού (ΣΟΕ): Δημοσιονομικά ουδέτερο το βάρος για την Ελλάδα από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης
Μιχαηλίδου: Πώς θα αναμορφωθεί η αγορά εργασίας με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης
Παπαθανάσης: Στόχος να καταστήσουμε την Ελλάδα οικονομικό κόμβο στη νοτιoανατολική Ευρώπη
Καραμανλής: Τρέχουν μεγάλα έργα ύψους 13 δισ. ευρώ – Ποια είναι