Μετά από την έλλειψη σε κοντέινερ και το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ, άλλο ένα εμπόδιο έρχεται να διαταράξει το διεθνές εμπόριο και τις εφοδιαστικές αλυσίδες, στέλνοντας στα ύψη τις τιμές.
Η κινέζικη επαρχία της Γκουάντονγκ γνωρίζει μια ραγδαία αύξηση κρουσμάτων κορονοϊού, και οι αρχές ήδη έχουν κινηθεί προς το «κλείσιμο» ολόκληρων περιοχών και επιχειρήσεων για να αποφύγουν μια νέα εξάπλωση.
Το αποτέλεσμα είναι άλλος ένας γύρος καθυστερήσεων στα μεγάλα κινεζικά λιμάνια, ανεβάζοντας κι άλλος το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών.
«Οι αναταράξεις σε Σεντζέν και Γκουαντζού είναι τεράστιες. Από μόνες τους έχουν πρωτοφανείς επιπτώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες», δήλωσε ο CEO της Chain.io στο CNBC.
Αν συνδυαστεί και με τις προκλήσεις που ήδη αντιμετωπίζουν οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, η ναυτιλία κινείται σε «απολύτως αχαρτογράφητα νερά», συμπλήρωσε.
Στον πολύ σημαντικό κόμβο μεταφορών της Γκουάντονγκ αντιστοιχεί το 24% των κινεζικών εξαγωγών. Εκεί επίσης υπάγονται και τα λιμάνια των Σεντζέν και Γκουαντζού – το τρίτο και το πέμπτο μεγαλύτερο στον κόσμο σε όγκο κοντέινερ.
Στην Γκουαντζού πρωτοεμφανίστηκε το στέλεχος Δέλτα του ιού, τον Μάιο, και έκτοτε έχει εμφανιστεί σε άλλες 100 περιπτώσεις, με τις αρχές να θορυβούνται και να αντιδρούν άμεσα με μέτρα περιορισμού.
Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα ξανά σε κίνδυνο
Καθώς διαφορετικά μέρη του κόσμου ανέκαμψαν από την πανδημία, υπήρξε έκρηξη στις πωλήσεις, η οποία οδήγησε σε μεγάλη έλλειψη σε κοντέινερ. Πάρα πολλές καθυστερήσεις προκλήσεις σημειώθηκαν στις παραδόσεις των προϊόντων, από Κίνα σε Ευρώπη και Αμερική, και αύξησαν τις τιμές για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Στην συνέχεια, όταν ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά πλοία του κόσμου, το Ever Given, κόλλησε στο κανάλι του Σουέζ, μπλόκαρε την σημαντικότερη θαλάσσια οδό για περίπου μία εβδομάδα. Με το 12% του παγκόσμιου εμπορίου να πλέει μέσω του Σουέζ, πάνω από 50 πλοία την ημέρα το διασχίζουν.
Το γεγονός προκάλεσε διεθνή μεταφορική κρίση και κόστισε περίπου 9 δισ. δολάρια την ημέρα.
Τώρα η νέα κρίση στη Νότια Κίνα, διαταράσσει την παγκόσμια προσφορά για ακόμα μια φορά.
«Πιστεύω πως ο κίνδυνος μιας διακοπής στην εφοδιαστική αλυσίδα διογκώνεται, και οι τιμές των εξαγωγών και το κόστος των μεταφορών πιθανότατα θα αυξηθούν. Η επαρχία της Γκουαντόνγκ παίζει ένα σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα», δήλωσε ο Ζανγκ Ζιβέι της Pinpoint Asset Management.
«Να περιμένετε ελλείψεις και εξάντληση αποθεμάτων σε όλα τα ασιατικά προϊόντα», δήλωσε στο CNBC ο Τζέι Πι Γουίγκινς της 3GTMS.
Τα μεταφορικά κόστη σε ιστορικά υψηλά και ο φόβος του πληθωρισμού
Ένα άμεσο αποτέλεσμα της κρίσης είναι η εκτόξευση του μεταφορικού κόστους.
«Πολλοί μικροί και μεσαίοι εφοπλιστές τραβάνε τα μαλλιά τους καθώς το κόστος της μεταφοράς ξεπερνά τα περιθώρια κέρδους στα προϊόντα που θέλουν να μεταφέρουν», είπε ο Γκλικ.
Όπως επισημαίνουν αναλυτές το πρόβλημα ήδη επεκτείνεται και σε γειτονικά λιμάνια.
Πέρα από την ενδοχώρα της Κίνας, το οικονομικό κέντρο του Χονγκ-Κονγκ επίσης έχει επηρεαστεί.
Οι διασυνοριακές παραδόσεις έχουν την δυνατότητα να γίνουν και οδικά, αλλά εσχάτως οι αρχές αυστηροποίησαν τα μέτρα εξαιτίας της πανδημίας. Αυτό σημαίνει πως όλα τα φορτηγά πρέπει να περάσουν από αποστείρωση, ανάμεσα σε άλλα μέτρα, κάτι που επίσης προκαλεί καθυστερήσεις.
Συνολικά, η κινητικότητα στα λιμάνια της Γκουαντόνγκ θα παραμείνει χαμηλά όλο τον Ιούνιο, ενώ και άλλες περιοχές της Κίνας πρόκειται να γίνουν πιο προσεκτικές για την εξάπλωση του ιού.
Αυτό οδηγεί σε υψηλότερες τιμές, την στιγμή που οι επενδυτές ήδη τρέμουν την άνοδο του πληθωρισμού και τι μπορεί αυτή να σημαίνει για τα επιτόκια δανεισμού.
«Αν συνδυαστεί με την πανδημία στις οικονομίες σε Ινδία και νοτιοανατολική Ασία… με τα αυξανόμενα κόστη σε commodities και μεταφορές, αυτή η αύξηση στα κρούσματα στην Γκουαντόνγκ ενδέχεται να συμβάλει σε υψηλότερη πληθωριστική πίεση και σε άλλες χώρες», προειδοποίησε ο Ζανγκ Ζιβέι.